Lite råd o tips för en nybörjare??
Hejsan! Är väldigt ny inom detta o har lite problem med hur jag ska äta…skulle gärna vilja ha lite råd ifrån er som vet
. Jag äter ungefär så här på en dag:
Frukost: 3 dl naturell yoghurt, 2 msk linfrö, ett flatbröd m smör o ost, en kopp te med mjölk o 1 hermestas.
Fm: 1 kopp kaffe m mjölk/grädde o 1 hermesetas, lite ost el nåt. Ofta hungrig här..
Lunch: 1 bit fisk (pangeusfilé oftast) el 1 köttbit el kyckling med broccoligratäng (2 dl creme fr, 2 dl grädde o ost, räcker 2 gånger) el. gryta av fisk, kött el kyckling (2-3 dl grädde, ev lök, kryddor, räcker 2 gånger) o kokt broccoli o blomkål. el ibland ost o skinkomelett (3 ägg)
Em: Samma som fm, ofta hungrig..
Kväll: Samma som lunch eller frukost…jobbigt ibland med lagad mat på kvällen. Eller så äter jag 2 kokta ägg o sill, te.
Vad tror ni? För mkt mjölkprodukter? Blir ca 1-2 dl grädde/dag o ca 3-6 dl yoghurt? Kolhydrater? För mkt el lite fett? Tacksam för hjälp 

Hej! Om det är mycket mjölkprodukter eller inte vill jag inte uttala mig om. Du skriver inte hur stora kött/fiskbitarna är men spontant tycker jag det ser ut som dåligt med protein och ännu sämre med fett. Att du är hungrig tyder nog också på det.
Byt ut frukosten mot äggröra på 3 ägg och 50 g smör ska du se att du står dig mycket bättre
Du äter alldeles för mycket kolhydrater till frukost. Naturell yoghurt innehåller väldigt lite fett och väldigt mycket kolhydrater, flatbrödet innehåller även det en hel del kolhydrater så det är inte så konstigt att du blir hungrig innan lunch. dessutom är du väl i omställningsfasen och då är man mer hungrig än annars.
Om du vill hålla din frukost som du äter nu så byt iaf ut din magra yoghurt mot fet yoghurt. Turkisk yoghurt eller Arlas Meze innehåller 10% fett och om man tycker om smaken kan man blanda i lite grädde så blir det ännu fetare. För att få i dig ännu mer fett så kan du ha lite kokosfett eller smör i ditt te (1-2tsk). Men ännu bättre är om du kan ha något lite bastantare till frukost som tex ägg, då håller du dig mätt.
Lunchen är bra. Om du gör den själv kan du väl göra extra så du har till middag också?
Grädden är ganska lagom dos men yoghurten är alldeles för mycket… Om du vill ha svart på vitt hur mycket du äter så lägg in allt i MinMat.
Ok tack!!
Nobban7 , ja jag äter nog för lite proteiner o annat fett än grädde….får försöka äta mer. Har lätt för grädde men svårare att få i mig smöret.
Jo, wildrat, att det är för mkt kolhydrater till frukost misstänkte jag nästan..men jag har så svårt att äta massor av ägg på morgonen…huu!! Men får väl försöka. O lunchen gör jag så mkt så att det räcker till kvällen el dagen därpå. Eller så gör jag som sagt omelett. Men ibland vill jag bara ha något lätt på kvällen, som yoghurt..men får sluta m det :(
Hur mkt proteiner o fett ska en måltid innehålla ungefär…hur många kolhydrater/dag är ok? Står säkert någonstans men frågar ändå 
Hur mycket kolhydrater per dag väljer du själv men nånstans mellan 0 och 40g per dag, de flesta äter omkring 20-30g.
Hur mycket protein per måltid vet jag inte men per dag bör du äta minst 1g per kilo kroppsvikt, uppemot 2g om du motionerar mycket eller har ett tungt jobb.
Fettmängden bör vara minst lika mycket som kolhydraterna och proteinet tillsammans, gärna mer.
Jaha!! Ok då har jag nog ätit för lite fett o proteiner om jag räknat rätt…kolhydraterna var lite för många. Ja jag ska nog få bukt med det här hoppas jag. Men är det ok om man äter lite smågodis ibland? Typ 1 gång i månaden
? Om man vill gå ner i vikt menar jag? Hur märker man av om man fuskar någon gång? Kanske individuellt det med?