Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2134 ggr
Arnedanc
0

Sju nye slag?

Översatt, sju nya sorter.

I Norge har man av tradition bakat minst sju olika sorters kakor till jul, typ 'torra' kakor.
I denna artikeln från SVTs syster NRK, så tänker man annorlunda:
http://www.nrk.no/nyheter/1.6374468

MillisB
0

Vad kul att det börjar komma ut i media!

Har du förresten fått med dig NRK Hordalands serie "Fra tjukkas til smukkas" om journalisten som ska gå ner i vikt med hjälp av LCHF, de sänder den på tisdagar. Kolla bloggen här.

God Jul!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Margareta
0

Vi har väl "Sju sorters kakor" även i SVerige så det är nog en av de gemensamma traditioner som finns mellan länderna?

Numer pensionär i Nynäshamn

clajo
0

Fast sju sorters kakor är väl knappast en jultradition i Sverige? Just till julen är det väl oftast bara pepparkakor och lussebullar som görs, för övrigt är det julgodis i olika former….

evasch
0

#1 Kollade in den där bloggen också. Finns det kanske någon som är bra på norska som kan översätta receptet med bröd

Agyr07
0

Så här tolkar jag receptet

Kolhydratsnålt bröd

12 ägg
1 paket Creme Fraiche eller keso eller grädde
4 matskedar bakpulver (finns en kommentar att det kanske bör vara teskedar)
12 matskedar Linfrö
150 gr havrekli eller glutenfritt mjöl (kruska vet jag inte vad är)
100 gr solrosfrön
100 gr pumpafrön
10 matskedar olivolja eller kallpressad rapsolja

Gör så här:
Rör ihop ägg, cf/keso/grädde. Rör ner resten av ingredienserna och blanda väl. Fördela degen i två brödformar och grädda vid 180 °C i 50-60 minuter. Glöm inte att ha bakplåtspapper i formen.

Ska bli spännande att testa när jag slutat med min fakir.

adriane-2
0

Kruska=kruskakli=hvetekli med 18,5 karber pr 100 g. En norsk boks rømme,creme fresh eller cottage cheese inneholder 3 dl. Lykke til med brødetGlad

evasch
0

Tack så mkt Glad Det här brödet måste jag helt klart prova