Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6852 ggr
winzhangout
0

Utan kolhydrater

Väldigt nyfiken på hur det är med kolhydrater, jag äter lixom i stort sett inga alls, endast kött och ost helt utan kolhydrater, samt ägg sedan en bra tid tillbaka, frågan är vad händer med kroppen då man ligger långt under 20gram kolhydrater per dag under en längre period, sallad och grönsaker och annat skräp är inget som lockar mig för 5 öre. Har iofs tagit någon Lowcarb mörk choklad men den skall ju innehålla 0 kolhydrater, frågan är ju bara vad i helskotta tar kolhydraterna från sockeralkoholer vägen? lagras dom inte alls eller? Skulle vara kanon med svar på båda frågorna.

1, Klarar man sig helt utan kolhydrater? alltså 0gram per dag

2. Vad tar sockeralkoholerna vägen för är det 89gram i en produkt borde inte dom kolhydraterna räknas på samma sätt som 89gram kolhydrater från tyå pasta?

mikaelj
0

Sockeralkoholer är även de kolhydrater, med med lite lägre energiinnehåll. 2,5 kcal/g istför 4 kcal. Men du gör bäst i att räkna dem som kolhydrater.

Du behöver inte äta några kolhydrater alls, nej.  Du kommer då behöva ungefär 45g extra protein per dag för att tillverka den mängd glukos som behövs i kroppen.

Ingående förklaring på glukosbehovet

winzhangout
0

Men så skulle jag äta en påse med sockerfritt godis som har 89gram per 100gram sockeralkoholer då har jag alltså ätit 89gram kolhydrater och kommit ur ketos, då kroppen borde välja dom kolhydraterna före fett? Väldigt nyfiken på detta.

mikaelj
0
[Pennylane1]
0

vilka ostar har noll kolhydrater?

och var hittar du chokladen med noll?

mikaelj
0

Choklad utan kolhydrater existerar inte. Däremot kan den ha en låg halt tillsatt rent socker.

marcus73
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den choklad, som jag hittat, med minst andel kolhydrater är Belgian Chocolate, 16,2%. Naturligtvis utan konstgjorda sötmedel.

Är det någon som kan tipsa om någon bättre?

[Pennylane1]
0

Eftersom kakao i sig har 11 % kolhudrater (rent pulver) så har jag svårt att tro att man kan komma under åtminstone det!

winzhangout
0

http://www.carbzone.se/low_carb_choklad.html

0 nettokolhydrater, finns att köpa på lite alla möjliga affärer, tycker det är den godaste av alla sockerfria choklader, "med sötningsmedel" smälter i munnen och perfekt att smälta och blanda med grädde och hackade paranötter o sen i ischokladformar och in i frysen och äta iskalla. Dessa har gjort min jul nyttigare än 2kilo godis jag annars skulle ätit.

ps har testat alla choklader med sötningsmedel och skulle ge

Belgiska chokladen 5/10

Anthon Berg 6/10

Cavalier 3/10

DeBron 4/10

Dioterelle 4/10

Lowcarb 9/10

Atkins med nötter 10/10

ps en gång till .. http://www.carbzone.se/jamfor_choklad.html  .. Där kan man kolla sockerhalten i alla choklader med sötningsmedel samt en del utan sötningsmedel.

mikaelj
0

Mer intressant vore att veta huruvida det påverkar insulinnivån.

jobi55
0

Pennylane1 Jag har hittat flera ostar frånTyskland som har 0 i kh….de har jag köpt på Ica Maxi

[Pennylane1]
0

#8 Det där med nettokolhydrater var intressant! FÖr det står ju även kolhydratsinnehåll  51 gram per 100 gram. Vad betyder det egentligen det där med netto? Alltså jag vet ju vad ordet netto innebär men i detta fall? Och det kanske blir nåt nettotal även på annan choklad där det inte redovisas?

Alltså jag ser ju att det förklaras med att det är de kolhgydrater som har en noterad effekt på blodscokret fast jag fattar ändå inte.

KatNyb
0

När jag har gjort ischoklad har jag använt Cloettas mörka choklad utan tillsatt socker. Kakaohalten är 72 procent. Kolhydrater 35 g -varav sockerarter en procent, varav 25 g sockeralkoholer per 100 g.

[Pennylane1]
0

Ser också att den här lowcarbchokladen s kolhudrater samtliga kommer från malitolet… hur har dom burit sig åt för att kakaomassan inte alls innehåller några kolisar?

nobban7
0

#13 Kanske inte innehåller så mycket kakao heller…

[Pennylane1]
0

fast det står iaf på andra plats efter malitolet

winzhangout
0

Har en kompis med diabetes som kollat insulinnivån efter klämt i sig 3st 100grams lowcarb choklader och det påverkades inte alls. Enligt atkins boken iafl så räknar man bort sockeralkoholer som inte har påverkan på blodsockret då kroppen inte startar fettinlagringen som den skulle gjort om man ätit socker. Men jag är fortfarande rätt newbie på detta.

mikaelj
0

De flesta typ 2-diabetiker har en väldigt hög insulinnivå, och en typ 1-diabetiker har ingen egen insulinproduktion.. Så var det verkligen insulinnivån som mättes, och inte blodsockernivån?

fruktgumman
0

jag köper getost på willys, 31% fett 0% kolhydrater

Maia
0

Alltså det där med 0% kolhydrater i choklad…

Det kan hända att det är ˜0% "per serving", dvs. per portion.

På många low-carb-produkter anges näringsinnehåll inte per 100 gram utan per portion (som på de flesta livsmedel från USA)  och då kan det bli så lite kolhydrater att det är försumbart.

Och en portion kan då vara 5 gram choklad… så om man äter mer än en portion är det inte längre 0%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Ulf-S
0

#19: Jag har själv sett ett amerikanskt sötningsmedel som saluförs med argumenten noll kalorier och noll kolhydrater.

Och vad innehåller då sötningsmedlet med noll kalorier och kolhydrater? Xylitol. Men visst är det sant när en portion anges till ett gram och man kan deklarera näringsinnehållet som noll när en portion innehåller tillräckligt lite…

Den stora frågan är väl hur många det är som nöjer sig med en portion på 1 gram.

Katti
0

Fast då måste det ju anges i gram och inte %. För 78% är 78% även i ett gram och 5% är 5% även i ett kilo!