Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1954 ggr
Lixin
0

dag 3, mår skit...

hej.

Jag vet inte om lchf funkar på mig. Jag är inne på dag 3 nu och är alldeles yr och trött. orkar inte göra nånting och känner mig nedstämd.

igår kväll spydde jag som en galning efter att ha mått illa i flera timmar.

kanske min kropp inte tål detta?

Melindrea
0

Jag mådde också skit de första dagarna, men nu mår jag utmärkt. Det tar sin lilla tid att bli van, och att vänja kroppen.

Jämför med detox - skulle man sluta med det bara för att man mår dåligt?

MimLan
0

http://lchf.lugg.info/index.php?title=Omst%C3%A4llningsproblem

Dina besvär är övergående, men man behöver heller inte göra omställningen rakt av utan kan fasa in sig lite lugnare med mindre besvär.

Trots allt kostar alla avgiftningar, en del mår väldigt dåligt, andra märker ingenting, det är individuellt.

Lixin
0

ja jag hoppas att det går över och det gör det säkert. förstod att det skulle kännas i kroppen men inte så här brutalt.

Wildrat
0

Dag 3, 4 och/eller 5 brukar vara jobbigast. Det beror på att kroppen avgiftar sig från kolhydraterna och inte riktigt vant sig vid att drivas av fett istället. Huvudvärk, illamående och ett allmänt dåligt mående är vanligt. Se till att äta ordentligt, dricka mycket och ät lite kolhydrater. Glöm inte grönsakerna till maten, de gör mycket och blir allt alldeles för jobbigt så ta en liten frukt men ta det bara som medicin. Men ät inte sädesprodukter, potatis, ris eller socker…

Zepp
0

Det kan ju även vara vinterkräksjukan??

Fast om du väljer att trappa ner kolisarna kanske det känns bättre!

Det där med kräks tror jag inte är någe typiskt omställningsbesvär.. mer magsjukebesvär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lixin
0

nej vinterkräksjukan är det inte för har bara kräkts en gång men då typ allt jag åt igår :-(

ska försöka äta mindre idag. Kan vara att jag åt för mycket igår också. Var så nyfiken på alla recept :-) men idag ska jag ta de lungt. Mår illa nu med och är inte speciellt sugen på mat alls.

solros_666
0

Man kan reagera med att att kräkas eller få diaree´r… jag fick diarre när jag började för att jag åt lite för mycket fett… och ont i magen :(

Det går över ;)

Zepp
0

Skrattande

Som sagt.. fettintaget regleras lite annorlunda än kolhydraterna!

Kolisar äter man som regel tills magen blir utspänd och att blodsockernivåerna stiger.. då blir man mätt på detta.. iallafall ett tag tills blodsockernivåerna sjunker effter någon timme!

Fett är betydligt lurigare då det inte mättar lika snabbt och mättnadssignalerna är lurigare att tyda, börjar med "ohungrig" och glider sakta mot illamående och om man inte ger akt på detta kräks man upp överskottet!! Tungan ute

Protein är det som mättar mest o bäst!

"

Protein.   Protein ger bäst mättnad, ger längst mättnad, eller håller "suget" och hungern i schack längst tid. Mättnaden kommer emellertid inte alltid snabbt, och blir omedelbart efter måltiden inte lika intensiv.

Kolhydrat.   Få studier har ens nämnt att kolhydrat ger någon mättnad alls. Ibland nämns en god kortvarig mättnad omedelbart efter måltiden. Denna aspekt av kolhydrat är ofta kopplad till fiberinnehåll och lågt glykemiskt index.

I några studier framgår att kolhydrat på längre sikt ökar hungern, liksom i Goldmans studie om experimentell fetma [3]. Att äta kolhydratrik kost tycks ge en större njutning vid måltiden, en förtjustning i att överhuvudtaget äta, samt ett större intag av kost. Goldmans studie bekräftar detta.

Fett.   Ofta, men inte alltid, noteras att fett ökar mättnaden. Fett i kosten tycks på lite längre sikt öka förmågan att "stå sig" bra; att inte behöva bli alltför hungrig innan nästa måltid. Många moderna studier pågick endast någon vecka, men i Goldmans studie av ökat fettintag under nästan 3 månader noterades att deltagarna utvecklade 'anorexia' (aptitlöshet)."

http://www.fetmaparadoxen.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.