Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 5297 ggr
MillisB
0

Misslyckad julskinka

Som den fantastiska kock jag är Cool så klarade jag att förkoka en julskinka, som numera är så mör (och torr?) att det delar sig bara man ser på den. Det var något fel på stektermometern så att den bara kokade och kokade utan att den visade på riktig temperatur.

Skulle gärna haft förslag på vad man kan göra med den så att det blir mat av den? Blanda ner i gryträtt kanske? Nu har den ju legat i lake och smaken är ju som en julskinka, men den kan alltså inte skäras upp i fina julskinkeskivor längre. 

Hjälp…!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

sunface
0

Ja du! En god gratäng med ägg-grädde-ost-skinka-parmesanost-broccoli, kanske.

Glad

UBCL
0

Skinksufflé med skirat smör till Glad

Det ska visserligen vara lite mazena mjöl i men det behövs inte så mycket!

Effie
0

Jag glömde bort skinkan i ugnen, och den blev lite för svart och 20 grader för varm… Gjorde Skinkstroganoff, som jag hittade receptet på i Aftonbladet:

400 g skinka i strimlor
1 hackad lök
1 hackad vitlöksklyfta
4 msk hackad persilja
200 g champinjoner, delade i fyra bitar
1 tärnad saltgurka
smör
1 msk fransk senap
1 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
2 dl creme fraiche
citron, pressad
gräddfil
salt, peppar

fräs lök, vitlök, svamp. Tillsätt skinka o persilja, fräs någon minut. Tillsätt saltgurka, senap, tomatpuré, paprikapulver och cf. Svag värme, låt puttra 5-6 minuter. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Servera med en klick gräddfil (och enligt originalreceptet potatis eller ris…)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Denna kommentar har tagits bort.
Per_W
0

Min grundregel är att alltid pruta 5-10 grader på det som rekommenderas (läs av Livsmedelsverket) på recept och på köttermometrar. Enda undantaget är kyckling som oftast är smittat med campylobacter.

Men vad gäller såväl nötstekar som julskinka så ta ut den när den är 5-10 grader under det rekommenderade. Dels kommer den att stiga några grader på eftervärmen men den blir också mycket saftigare och smakrikare. De reguljära rekommendationerna är framtagna för mer än 50 år sedan då hygienen kring kötthanteringen var mycket sämre.

Om kebeb-pizza säger jag nej! De flesta pizzor som säljs kommersiellt brukar ha mångdubbelt mer billigt bröd än dyrt kött och ost på sig. Kebabkött kan dessutom ofta vara rejält utspätt med mjöl.

Thyra4
0

Jag har ett "gammalt" recept på julskinksrester som jag lagat många gånger.

Sparrisgratinerad Julskinka

Ca 12 skivor skinka, 2 burkar sparris, 1 burk sparrissoppa (vet inte om den är LCHF-tolerant?) 1 påse bearnaisesås (eller 1 paket djupfryst), 1 dl tjock grädde och 2-3 dl riven ost.

Lägg skinkan lite luftigt i en gratängform eller på ungssäkert fat med sparrisen över. Laga bearnaissåsen och blanda den med den outspädda sparrissoppan och den uppvispade grädden. Bred såsen över skinkan och strö över den rivna osten.

Gratinera i 250 grader i ca 20 minuter.

Servera med en knaprig grönsallad.

Det här receptet hittade jag i Husmoderns köksalmamnacka 1976 och har modererat fram och tillbaka under åren. T.o.m en vv-variant.

LenaK63
0

Lappskojs med blomkålsmos i.st.f. potatismos kanske vore gott.

MimLan
0

Gör en pytt med korvskivor, bitar av nötkött, lök, squash, etc.

anki1
0

Jag gör bla frestelse på min. byt bara ut ansiovisen mot strimlad skinka och tillaga på samma sätt som jansson. Brukar bli kanongott. man kan kanske behöva salta lite mer bara.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk