Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 769 ggr
Marylojs
0

Hur hantera begravningen?

Hej! Jag ska tyvärr gå på en begravning nästa vecka och undrar hur jag ska hantera samlingen efteråt. Det serveras smörgåstårta och muffins (har jag lyckats luska ut), och jag vet inte hur jag på ett snyggt sätt ska komma undan att äta det. Orkar inte förklara mig inför folk (inte just då) och frågor dyker ju garanterat upp om alla andra smaskar och jag tar en slät kopp kaffe. Hur skulle ni gjort?

skogsstjrna
0

Svårt, det är ju en känslig situation där man inte vill sticka ut och verka egoistisk.

Spontant skulle jag äta bra och feta saker innan, så jag står mig bättre och har en bas om jag sedan äter något mindre bra på begravningen. Sedan skulle jag ta en bit smörgåstårta och diskret försöka dissekera den så att jag åt pålägget men inte brödet (så gott det nu går).

Sen en slät kopp kaffe, muffinsen är mycket enklare att förklara bort. Är redan så mätt, etc.

Lycka till mitt i den tråkiga situationen!

Mervi
0

Jag skulle nog också göra något liknande som skogsstjrna föreslår. Bottna rejält med LCHF innan och så försöka att äta av smörgåstårtan det som är bra. Jag tror att om du tar tårtbiten på tallriken så frågar ingen något även om du inte äter så mycket. Det är inte ovanligt att maten inte smakar när det är begravning och sorg.

Hoppas det går bra.

Kattmoster
0

Jag skulle ha tagit en pytteliten bit smörgåstårta att bara peta runt i och inte äta så mycket av. Ingen muffins (det är mer accepterat att avstå från bakverk) Innan jag gick till begravningen skulle jag ladda med rejält med riktig mat så jag inte kände någon hunger och frestades att vekligen äta något dumt.

Lycka till!

Skogstrollet
0

Ta en slät kopp kaffe. Alternativt ta med ngt eget. Jämför situation med om du vore glutenintolerant; skulle du äta då? Äntligen har jag lärt mig att äta/inte äta för min egen skull. Inte för att vara snäll eller duktig. Beklagar sorgen… (utan att veta om det är nära sorg eller ej)

magma
0

Instämmer med Skogstrollet. Om du vill kan du ju säga att du inte är bra i magen eller något dylikt, om du tycker det skulle underlätta.

Jag beklagar också sorgen, utan att veta något om omständigheterna…

Margareta
0

Vi var nyligen på min svärfars begravning.
Det var smörgåstårta av den fetare majonnässorten. Jag skrapade av och åt innehållet (räkor, ägg, lax, majonnäs) och lämnade brödet. Det var någon enstaka som frågade och jag sa bara att jag inte mår så bra på vitt bröd, sen var det inget mer med det.
Att avstå från kakan till kaffe var inget problem.

Jag sa själv ingenting mer än ett kort svar och då blev det inga följdfrågor heller.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tilda-T
0

Klokt Margareta att inte inbjuda till fler frågor under dessa former!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!