får man säga så här?
Det är som så att mina svärföräldrar är fettskrämda så in i bomben. MEN genom årtals tjat från min sida har jag åtminstone lyckats få svärmor köpa ekologisk Bregott när vi ska vara där på besök. Och hon bakar med smör istället för Milda. Ska hon steka så använder hon tyvärr fortfarande Milda :-(
Igår när vi tog fram maten (vi åt julbord där igår) så ställde hon fram ett paket Lätt och Lagom - med omega 3!!! Hon såg ju direkt att jag misstänksamt tittade på paketet och därför sa hon följande:
Jag har nu letat i flera veckor i livsmedelsbutiken men de har ingen ekologisk Bregott längre. När jag då frågade butiksinnehavaren sa han att det inte finns längre eftersom det har kommit fram att det inte alls var ekolgiskt och därför får de inte sälja det längre….
Nu är min svärmor inte den typen av person som tänker själv eller ställer följdfrågor utan hon acceptera det hon blir informerad över och ger det då vidare till andra som "enda sanning".
Får en butiksinnehavare ljuga för folk? Bara för att han är för lat eller nåt annat för att ta in en viss produkt????
Vem skulle ni kontakta? Butiksinnehavaren, Arla eller någon annan?
Jag blev så jäkla arg!!!
Hade det inte varit bättre med vanligt Bregott då, ivarjefall bättre än Lätt& Lagom?
Jag vet inget om ekologiskt Bregott, för själv har jag aldrig sett det i någon affär.
Jag undrar jag om det verkligen var butiksinnehavaren hon pratade med? I en butik som inte är pytteliten är nog den sannolikheten ganska liten. Troligen var det ett butiksbitröäde som faktiskt inte visste bättre. Men då kan man ju tycka att man ska låta bli att att säga såna saker. Det räcker med att "Nej, det har vi tyvärr inte".

Jag tittade på ett paket eko-bregott i går. Så visst finns det, dessutom i en mindre ICA-affär. Där har jag efterfrågat eko-CF som dom däremot inte tar hem.
Vilka dumheter! I alla butiker i min närhet (ute på landet) så finns det ekologisk Bregott. Jag köper den varje gång.

Nästa gång tar du med 1 kg ekologiskt smör och ger din svärmor i present! Varför bråka om trivialiteter.
Ta med 1 kg ekologisk gräddyoghurt, 1 l ekologisk vispgrädde grädde (utan marmeladmedel) och några liter ekologisk mjölk med minst 3% fett också.
Falköpings mejeri har ekologisk standardmjölk i påse som är roligt att ge bort till dem som inte sett sådan förut.
Hej o hå nu kan jag förklara (jobbar på arla)
alltså….. vi tog tillbaka EN återkallelse av vårt ekologiska bregott (alltså ingen skillnad i tillverkning) utan det var konsumtentverket som tyckte vi lurade våra konsumenter när vi sa att det var ekologiskt när vi inte uppdaterat något (vet inte alla turer) men vi har nu ny tillverkning av ekologiskt bregott så det är handlaren som pfft är lat!
Finns visst och har art nr 56046 hos oss!

#6 Vem vill ha Bregott, som inte äter bröd, när det finns ekologiskt smör???
#7 mest är det för de som håller på att vänja av sig från skokrämen margarin till något mer riktigt.
#7 - inklusive att Bregott är lite mer socialt accepterat ute i den stora världen, utanför LCHF-land där åtminstone jag befinner mig några gånger i veckan.
I "vanliga" Sverige funkar det med att ställa fram en ask Bregott på bordet när det vankas mackbuffé, men om nån i stället skulle ställa fram ett paket smör i ett sånt sammanhang, skulle många sannolikt tycka att det var konstigt.
Bregott är den gyllene medelvägen i såna sammanhang.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#9 Gör smörkulor - dekorera med persilja!
Eftersom svärmor verkar tycka att det är svårt och besvärligt med er kosthållning kanske ni får ta med er lite egen mat när ni är på besök? Jag tycker inte att man kan kräva av andra att de ska sätta sig in i sina gästers "konstiga" matvanor. Dessutom vet ma vad man får om man tar med sej själv!

Visst vet jag att det finns ekologiskt Bregott. Jag undrade bara om butiksinnehavaren får komma med sådana "ursäkter". Men Karro har ju nu upplyst varför det kanske har varit så…
Innan köpte hon ju faktiskt Bregott för vår skull och det tycker jag är bra. Förutom Milda-paketet har hon ju också oftast ett vanligt smörpaket i kylen. Det tog jag ju också fram igår.
Och rent allmänt tycker jag det hade varit otrevligt att ta med mig massor med mat eftersom hennes inte går att äta. Det måste för min del finnas nån medelväg. Jag kommer definitivt inte dö om jag nu råkar äta av henne kolhydratrika mat. Jag behöver ju inte propsa i mig massor.
Jag vill ju också att hon ska kunna komma hit och äta min mat istället för att ta med egen hemifrån. Det finns inte bara svart och vit ;-)