Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 842 ggr
Siggebus
0

Usch och fy vad jag mår pyton!

Hoppas ni alla har haft en fröjdefull jul! Glad

På sätt och vis har jag också haft det om man tänker trevlig samvaro med den närmsta släkten och familjen, ingen stress, trevliga julklappar etc etc.

MEN så har vi det där med de s k "avstegen"!

Jag har ju inte hållt på med den här kosten så väldigt länge men det har gått långt över förväntan. Jag skar direkt ner på kolhydraterna och har varit superduktig från första början.

Det gick så himla lätt - inget sockersug och jag har varit mätt och belåten och inte ett dugg ledsen över den slopade potatisen, pastan, riset eller brödet.

För några veckor sedan var vi på ett fint gammalt värdshus och åt julbord vilket gick alldeles utmärkt. Tog bara av den maten som var mest åt LCHF-hållet och planerade vissa avsteg medvetet. T ex jag drack endast 1 st julmust till maten och sedan endast isvatten med citron. Tog inget godis alls men dock en liten klick ris a la malta.

Jag har ärligt talat inte trott att jag skulle ligga i riskzonen för att "trilla dit" på något sötsug eftersom allting har gått så bra och kläderna har börjat växa.

Tänkte faktiskt att jag hade tur som inte hade "sockerdjävulen" i mig som man läst om att så många andra har.

Ha!!! -säger jag bara! Tji vad jag lurade mig själv Rynkar på näsan

Julafton som vi firade hos svärmor gick väl till en början någorlunda bra men av någon anledning höll jag mig inte till endast 1 st julmust som jag hade tänkt. Nä, jag drack 4 st!

Sen började jag äta clementiner, godis, choklad, fler clementiner, mer choklad, kakor till kaffet, mer choklad etc etc etc ……. Skrikandes

Men tro inte det räckte! När vi kom hem vid 21-tiden dök jag genast ner i gubbens chokladlåda, skalade en clementin och öppnade en julmust. Och detta har jag inte alls över huvud taget RÖRT innan vi åkte till svärmor! Gråter

Sen i går, juldagen vart det likadant. Jag hade bestämt mig för att äta enligt LCHF och det gjorde jag också men tyvärr fortsatte frosseriet med choklad, julmust och clementiner Rynkar på näsan.

Resultatet? I natt har jag bara sovit ca 2 timmar - har kännt mig orolig och superstressad i hela kroppen. Jag har sprungit på toa ett antal gånger och jag kan ju utan att överdriva säga att det luktar ILLA! Skäms

Jag mår också lite små-illa precis som jag ofta gjort innan jag började med lchf.

Så vad kan jag dra för slutsats här tror ni?

Själv tänker jag att jag har fått mig en ordentlig läxa! Jag har lättare för att trilla dit för "sockerdjävulen" än jag först trodde.

Detta innebär att fortsättningsvis när det kommer sådana här helger eller det vankas kalas eller nåt så måste jag vara mycket strängare mot mig själv och inte tro att jag kan "unna" mig vad som helst.

Så från och med idag och framåt är det strikt lchf som gäller!

Om någon i min omgivning inte vill förstå och trugar mig att fuska så är det bara att tänka tillbaka på hur jag mår just nu (rent ut sagt SKIT!) Valet blir superlätt då!

Jag är ärligt talat chockad över mitt beteende dessa två juldagar! Jag kan inte begripa hur jag kunde sitta och verkligen PROPPA i mig alla dessa chokladbitar, clementiner, godis och julmust??? Jag proppade i mig trots att magen var sprängfylld och jag egentligen inte tyckte det var så gott på slutet.

Helt sjukt beteende och det skrämmer mig. Förvånad

Lisabet
0

Jag tror att det är det beteendet som har fått oss överviktiga (och sjuka för en del) från början. Det är det för mig i alla fall.

Det är ett steg framåt att se och erkänna att det är så. Själv lider jag inte svårt av sockermonstret, jag kan avstå. Det svåra är att sluta om man börjar. Vid två (små) bitar, där går min gräns, sen mår jag inte bra. Den gränsen har överskidits denna helg, men inte så mycket att sömnen stördes, tack och lov.

Och jag har inte dåligt samvete, julen är inte slut än och inte den mörka chokladen heller, den ljusa rör jag inte, den får min man helt för sig själv. Och jag ska baka en ny fruktkaka.

Det viktigaste är att lära sig något om sig själv och se vad som händer, och sedan förändra sitt beteende om det behövs. Det går, om man verkligen vill. Men man får dessutom akta sig för att känna sig säker, det är då man "glömmer" sina lärdomar.

Maia
0

Det du beskriver kan många här känna igen sig i. Socker är faktiskt en drog och inte minst det du beskriver här är ett klart bevis.

Men det är faktiskt bra att erkänna det och skriva ner sitt beteende, för då kan man se på det med klarare ögon, eller hur! 

Lycka till, Siggebus! All uppmuntran till dig att hålla dig till bra mat idag! Det finns massor att äta som fungerar och glöm inte att äta lite extra mycket fett, så att du håller dig mätt!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Siggebus
0

Jo du, det stämmer nog ganska bra på mig också att detta beteende är en del av mitt viktproblem. Fast jag har faktiskt aldrig ätit godis, choklad etc på detta hysteriska vis tidigare utan det har i så fall gällt maten.

Att "slappna av" är absolut mycket farligt, det har jag lärt mig nu minsann! Glad   

Tack för uppmuntran och du har alldeles rätt i att det finns massor av bra saker att äta och att det är viktigt att hålla sig mätt. Glad

Fast det där frosseriet med chokladen å annat berodde nog inte på att jag var hungrig för jag var verkligen proppmätt.

Det var en helt sjuk känsla av , ja nästan maktlöshet!? Jag vet ju så klart att jag inte ÄR maktlös men det kändes nästan så.

Hur är det möjligt att armen som sträcker sig gång efter gång efter gång efter chokladen/godiset verkar ha en egen vilja!? Tungan ute Jag vill ju egentlige inte men gör det ändå Rynkar på näsan

Mervi
0

Jag vet precis hur det är Siggebus, har varit där även i år. Efter 3,5 år med LCHF och så ramlar jag dit fortfarande vid julen. Idag har jag börjat att äta rent LCHF igen och hoppas kunna komma tillbaka på banan snabbt. Det samma önskar jag dig med.

Siggebus
0

Usch 3,5 år och trillar dit ändå säger du?

Ja ja men man får väl se det som så att de få juldagarna som man "trillar dit" är inte så farligt.

Resten av året är vi ju duktiga, eller hur? Flört

Jag har också idag börjat äta bra igen och faktiskt så tror jag det går bra. Skålarna här hemma är fortfarande fulla med godis, clementiner och annat men jag har inte ens ödslat en blick på dem - mår illa bara jag tänker på det!

Önskar all lycka med maten till dig (och alla andra så klart)!

Mervi
0

Tack Siggebus och jag önskar det samma. Visst är vi duktiga under resten av året.

Nu är vi snart på banan igen.