Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5340 ggr
[tililili]
0

grönsaker och frukt- vitaminer

Man har ju alltid fått lära sig att man ska äta mkt frukt och grönsaker för att man ska få i sig alla nyttigheter… men hur gör man med LC-kost?

Är det ok med grönsaker? Vilka är bäst?

dufva
0

Ytterligare en myt som man var säker på var en absolut sanningTungan ute.

Det är väldigt långt mellan vitaminerna i frukter och mellanrummen består mest av sockervatten..

Lchf-kost med en och annan måltid bestående av inälvsmat ger en vitaminstatus som ingen annan kost kommer i närheten av.

Frukt är alltså att betrakta som godis som man bör vara restriktiv med speciellt om man har fokus på att gå ner i vikt.

Speciellt ovajordgrönsaker är ett bra val som tillbehör i kosten.

Där hittar vi förutom bra fibrer minst lika mycket vitaminer och antioxidanter som i frukt men med betydligt mindre kolhydrater..Glad

magma
0

Det beror på dig själv och hur mycket kolhydrater du tål/vill äta, samt din kosthållning i övrigt. Äter du enformigt och inte inälvsmat så är min uppfattning att grönsaker är bra att äta, i långt större utsträckning än frukt. Du väljer själv vilka grönsaker genom att ta reda på deras innehåll.Flört

Personligen så äter jag broccoli, blomkål, paprika, salladsblad, gurka, tomat, spenat, stjälkselleri, ibland rotselleri, vitkål, lök av olika slag, svamp, squash, aubergine och ibland slinker det ned någon rå morot. Bara för att det är så gott.Tungan ute Jag har säkert missat några grönsaker, men dessa är de jag kommer på just nu.

magma
0

Aaa, nu var du snabb dufva!Tungan ute

[tililili]
0

ovanjordsgrönsaker :)

men inte morötter då? det kommer jag att sakna!!

men spenat och kålsorter, groddar och salladsgrönsaker är ok att äta som tillbehör?

Wildrat
0

#4 Nån enstaka rå morot kan du äta tex i cole slaw men var försiktig med dem. Alfaalfagroddar och mungböngroddar är ok, de flesta andra innehåller för mycket kolhydrater. Skulle du hitta broccoligroddar så är de också ok (tror jag, broccoli är ok…).

Sallad och gurka går också bra, tomater bör man vara restriktiv med eftersom tomaten är en frukt och frukt är godis Flört.

Skulle du sakna frukten så kan du äta lite bär. Hallon och blåbär i mindre mängd innehåller inte så mycket kolhydrater.

Zepp
0

Altså.. "ovanjordsgrönsaker" säger vi för att nybörjare skall få en enkel uppfattning om vad det handlar om när man nu skall orientera sig mot en ny kost!

Verkligheten är något mer komplicerad och det förutsetts att om man fortsätter med denna kosten så lär man sig mer o mer om vad som innehåller vilka kolhydratmängder!

Till sin hjälp så kan man tex ha denna näringstabell;

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Klicka på kolhydrater så ställer hela tabellen om sig!

När man väl lärt sig lite mer ökar valmöjligheten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Per_W
0

Tilda_91:

Denna fråga har också belysts i en tidigare tråd:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=78831f11-0407-4bee-8a92-6829d52efd3d

I inlägg #18 från mig hittar du en bifogad pdf-fil från mig med C-vitamininehåll i frukt och grönt. Du kommer till din förvåning att märka att de flesta frukter står sig slätt mot många kolhydratfattiga grönsaker.