Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 729 ggr
Lixin
0

Måltidstips för nybörjare?

Hej.

Jag har tänkt börja äta lchf-kost och behöver en massa tips på måltider för hela dagen.

Sedan behöver jag tips på drickor. Jag dricker bara läsk och saft nu eftersom jag avskyr vatten och det är ju inte så bra att dricka om man äter efter lchf så jag behöver tips.

Sedan undrar jag vad ni äter om ni blir sugna på nåt gått?Skrattande

MimLan
0

Titta under avdelningen som heter "Mat - Jag behöver måltidstips" för tips om vad man kan äta. Där finns även flera trådar där vi skrivit in vad vi äter om dagarna.

Vi äter god mat hela tiden så det är bara att fortsätta med det när man är sugen på nåt mer gott. Det ständiga hetsandet efter "något gott", eller att "unna" sig eller att äta stup i kvarten är något som kolhydratätare svänger sig med. Du tror mig inte nu, men du kommer att förstå vad jag menar när du ätit LCHf ett tag.

Mimsivimsi
0

I början är det viktigt att man inte tillåter sig att bli hungrig eller sugen.
Börja med att ladda upp kylskåp, frys och skafferi med kött, ost, grädde, smör, ägg och ovanjordgrönsaker. Kasta allt som har mer än 5% kolhydrater. Köp inga färdigprodukter utan "ren" mat.
Se till att du inte är hungrig när du går och handlar så du gör bra val i affären.

Förslag på recept på mat man kan äta finns i vänsterspalten under "Mat", där hittar du allt du behöver veta.

Du kan ju även skriva ett matschema, hitta lite goda recept här på sidan du vill göra och så skriver du upp frukost, lunch och middag vad du vill äta under en till två veckors tid, så är det sedan enklare att handla och så märker du hur mycket man kan variera kosten samt hur gott det faktiskt kan vara!

Angående dricka så ska man ju undvika allt som har med socker att göra. Lightdrycker är inte heller bra då konstgjort socker triggar sötsuget nästan lika mycket som vanligt socker. Bubbelvatten med någon smak är i sådana fall bättre än läsk o lightdryck.
Juice innehåller även det mycket socker, även om det är "naturligt" socker.
Du kommer märka efter ett tag att suget efter läsk försvinner och att vatten är det man vill dricka.

LYCKA TILL och välkommen!

Puhlo
0

Bubbelvatten är min stora räddare. Jag gillar inte heller att dricka kranvatten, eller bubbelfritt vatten, utan föredrar lightläsk, vilket antagligen gjort att jag inte har gått ner så mkt.

Jag gick till Stockholms Essence och Eter-fabrik på Wallingatan och köpte mig essenser för 30 kr st, i olika varianter.

Nu har jag och min sodastreamer nya äventyr rätt ofta, och jag dricker gärna blåbärsvatten, björnbärsvatten eller varför inte äpple eller körsbärsvatten?

Essenser finns på välsorterade kryddhandlare, på panduro (ibland) och på nätet.  Kom ihåg att köpa en pipett också, då det är skiiiiitsvårt att dosera annars. Det är så starkt att bara 3-6 droppar behövs per 5 dl.