Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 4631 ggr
Margareta
0

Lammstek i lergryta

Vi har ikväll gjort en lammstek i lergryta.

Steken kryddades med pressad vitlök, salt, vitpeppar och 5 sorters peppar i en kvarn samt en gul lök i klyftor.

Den blev precis klar och helt vansinnigt god.

Rekommenderas!

Buljongen kommer vi att reducera och sedan spä med vispgrädde. Jag har redan bränt tungan genom att provsmaka den. Hur gott som helst.

Numer pensionär i Nynäshamn

Viktor-88
0

Låter gott!!

jag har två frågor angående lergrytan,
1.Ger leran någon sorts intressant smak till maten?
2.Vad kostar en lergryta?

Mvh Viktor

Margareta
0

Den håller maten fuktig - eller rättare sagt maten blir inte torr. Man blötlägger grytan minst 30min innan och startar med kall ugn.

Jag vet inte vad de kostar nu - jag har haft min sen 80-talet tror jag.

Mervi
0

Låter mums. Jag har inte fått mitt lammkött ännu. Börjar tro att det inte blir något av det.Rynkar på näsan

kaffemoster
0

Tack för tipset! Jag gick just precis idag och funderade på vad jag ska bjuda på till nyår, då vi alltid brukar vara hos oss. (Traditioner kan man ju inte frångå så det blir nog "same procedure as last year"). Lammstek har jag i frysen och lergrytan står bortglömd i ett skåp. Det blir perfekt nyårsmat, och så ska jag göra rättikagratäng till Flört. Nyårsmiddagen är fixad! Ja, det förstås… någon förrätt och efterrätt ska jag väl bjuda på också, men det ordnar sig.

Thyra4
0

Ett tips från Gotland/Fårö. Krydda med kryddpeppar och lite starkt kokt kaffe. En jättegod smaksensation tillsammans med lagerblad, salt och vitlök.

Margareta
0

Oj vad spännande det lät Thyra4 - det skall jag komma ihåg för jag har fler stekar i frysen.

Lagerblad och vitlök är givna kryddor - tyvärr hade vi slut på lagerblad i år.