linfrön och förstoppning
Hej,
nu har jag varit förstoppad ett bra tag och undrar om någon av er blivit förstoppad av linfrön i stora mängder? Eller är det osten, mjölkprodukter och för lite fett som gör det?
Vet att ni brukar ha bra erfarenheter där ute. Skulle verkligen behöva lite hjälp.
Häsningar Jennch

Jag vet inte om det är möjligt att få förstoppning av linfrö, det brukar verka i den andra riktningen; inte diarré, men halkar bra ut ur tarmen och blir geléartat. Mjölkprodukter möjligen, men linfrö brukar man använda för att så att säga få fart på avvecklingen av tarminnehåll…
Både ost och för lite fett är kända orsaker till förstoppning.
Testa att öka fettmängden, särskilt med lite kokosfett. Ta ett par, tre matskedar minst av kokosfettet (ischoklad är väl aktuellt?) så löser det sig nog snart.
Linfrön suger mycket vätska så se till att dricka mycket! Sen har jag för mej att jag läst någonstans att mer än 2 msk linfrön om dagen ska man inte äta, kommer inte ihåg varför… Någon annan som vet?

Äter man för mkt linfrö kan man bli cyanidförgiftad. Ett par matskedar om dagen är ingen fara men man ska inte göra som min syster som åt ett par tre deciliter om dagen. Hon fick huvudvärk, illamående och domningar och mådde superdåligt tills hon kom på vad det var. Gick dock snabbt över när hon slutade med dem.
Psylliumfrön funkar på samma sätt med gelebildande ämnen men utan förgiftningsrisk. (fast min syster tyckte allt att linfröna var bra mkt bättre för tarmfunktionen tyvärr)
vatten känns som nått som fattas….
är det hela eller krossade lin frön du äter ?
Jag har en strategi med mycket vatten på kvällen o morronen innan jag rasta hunden då kan magen få en chans att jobba i fred.
Det som är funkar bäst för mig är kaffe det sätter igång magen om den är trög.
jag hade gjort som tidigare föreslagit lite kokosmjölk i maten o vatten jag hade öxå ätit lite Physalisar dom är goda o sätter sprutt.
Hoppas det reder sig snart …finns inget så jobbigt som när magen ligger efter !
Jag tycker att physilliumfrö dvs Loppfrön är väldigt mycket mer effektiva än linfrö i tarmen.
håller med den sista talaren! Stämmer för mig också!