Rödkål till jul
Lite sent kanske, men upptäckte ett bra sätt att göra rödkål till jul.
Finstrimlad rödkål, koncentrerad svartvinbärssaft utan socker, litelite ättika kokas ihop och peppra/salta. (1kg kål, 0,5dl saft, 1/2tsk ättika)
Vill man kan man söta med stevia eller annat sötningsmedel.

God idé. Hade du osötad saft eller med annan sötning i? (mest för att jag funderar över hur starkt/svagt sötsurt det blir)
Vi gjorde coleslaw på rödkål + rödlök - det är också ett alternativ till julbordet om man är trött på det välkokta.
Fabricati diem, pvnc!
Men varför ska rödkål sötas? Visst, jag tar ett litet äpple i min, men till en hel kastrull rödkål är inte det så mycket.
Jag åt lite färdiglagad rödkål på restaurangjulbord, den var söt och inte godare än min hemmalagade.
Men osötad svartvinbärssaft till låter helt klart mycket gott också.
jag tycker att lite sötma i rödkålen är gott, tog stevia i år för första gången och den blev precis lika god som med sirapen tidigare år!
#1 Jag råkade få hem en flaska sötad med aspartam (huuu), men jag tyckte kålen blev för söt. Nästa gång tror jag mer på osötad saft + lite lite stevia för att få den söta brytningen.
#2 Den rödkål jag brukat äta har varit sötad, med lite äpple och lite sirap eller socker, och jag vill nog ha den där lite sötsyrliga brytningen. Fast nu när jag smakat blir det helt klart mindre sött än vanligt, tänk vad smaksinnena ändras!
#3 Precis.
Fortsatt god jul från Leilin som försöker fira LCHF-jul i Danmark (varierande resultat)…