rädd för fett
Jag är ny på detta med LCHF-kost och har tidigare ätit, som jag tycker, nyttigt. Allsidig mat, mycket frukt och grönt och väldigt fettsnålt. För mej känns det konstigt att äta väldigt mycket fett helt plötsligt. Hur påverkas kroppen om man äter för lite fett? Är det farligt?
/denvilda
Du måste ju ersätta kolhydraterna med någonting och eftersom du ska äta "normalt" med protein så blir det mera fett annars får du i dig för lite näring och hamnar i svält tillstånd=för lite kalorier totalt.
Därmed inte sagt att du måste äta massor med fett, men kanske mer än förrut om du har ätit fettsnålt.

Att äta för lite fett är farligt, fett måste ingå i kosten vissa vitaminer är fettlösliga så det är det vetenskapliga svaret.
Man får bättre energi av fett, tex på mins sons förskola för några år sedan tog man bort mellanmålet med mjölk och smörgås med anledningen att de ändå bara slickar bort fettet och lämnar brödet, de fick tillgång till hur mycket frukt de ville men det slutade med att de fick sluta med det för vi föräldrar uppfattade våra barn som trötta och jättehungriga när vi hämtade dem. Jag tyckte det var konstigt redan då (fettskrämd) att man tog bort fettet på smöråsen, det var någon "nyttig" matrgarin variant, för det som ploppade upp i mitt huvud var ju att det är därifrån barnen får sin energi.
Barn äter det de behöver inte vad en massa forskare eller staligaverk har kommit fram till vad som är bäst! Visst de väljer sött om det finns men se hur de väljer annars att äta.
En kompis dotter (7 år) åt köttfärssås med pasta fyllde på sin tallrik med mera köttfärssås och ville inte ha mera pasta men mamman sa att hon inte bara fick äta kött måste ha pastan också, jag satt och tänkte varför? Jag går inte in i diskussioner tycker det är svårt. Jag lever så här för jag mår bra och har alltid tyckt att laga ren mat är viktigt.
Det är en vane sak att äta mer fett så öka sakta men säkert och ät naturliga fetter och inga light produkter.
Välkommen hit och lycka till!
Just pasta är det värsta man kan äta -- särskilt fullkornsvarianten, se fytinsyra -- eftersom det inte innehåller något av värde för kroppen.