Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 25079 ggr
Siss
14

Rotmos, är det ok?

Funderade på ifall rotmos har mycket kolhydrater Fundersam.
Tycker att det borde vara ok, men visst är det väl en del kolhydrater i morötter?
Var hittar ni listor på allt?
Försöker hjälpa min pappa att äta "rätt" och skulle vilja tipsa honom om vad som är tillåtet.

Tacksam för hjälp, tack…:)

eljope
1

Rotmos innehåller rotfrukter som har ett högt kolhydratsinnehåll, så det skulle jag inte rekommendera.

Gör istället ett blomkålsmos…jättegott! koka blomkålen tills den är mjuk mixa ihop med smör och vispgrädde! salt+peppar.

Mervi
0

I CalCounter står det så här:

Rotmos hemlagad

Kalorier (kcal):

31

B6 (mg):

0.1

Protein (g):

0.8

B12 (mcg):

0

Kolhydrater (g):

6.7

C (mg):

12

Fett (g):

0.1

D (mcg):

0

Mättat fett (g):

0

E (mg):

0.1

Omättat fett (g):

0

Folsyra (mcg):

11

Kolesterol (mg):

0

Kalcium (mg):

19

Alkohol (g):

0

Järn (mg):

0.2

Vatten (g):

90

Natrium (mg):

174

Fibrer (g):

2

Kalium (mg):

199

A (mcg):

325

Fosfor (mg):

30

B1 (mg):

0.1

Magnesium (mg):

14

B2 (mg):

0

Zink (mg):

0.3

B3 (mg):

1.2

Selen (mcg):

0.1

Normal portionsstorlek:  225 g

100

Energiprocent

Protein (10%)

Fett (3%)

Kolhydrater (85%)

80

60

40

20

0

Hur mycket rotmos får man för 100 gram, inte mycket. Jag rekommenderar ockrå blomkålsmos.

Margareta
1

Det finns en lista på kolhydrater här:

http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm

Den går att sortera genom att klicka på kolumnrubrikerna.
Allt  som växer under jord är rent generellt kolhydratrikt.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
1

Nu var det länge sen jag gjorde rotmos, men visst har man väl potatis i det? Din pappa skulle annars kunna äta ugnsbakade grönsaker, om han skulle gilla det dvs. Man kan ju använda sådant som squash, paprika, lök, vitlök och bara en mindre mängd rotselleri och/eller palsternacka. Mojjsa runt med olja, kryddor och presad vitlök och in i ugnen tills det fått lite färg.

Siss
0

Tack för era tipsSkrattande.
Ok, ska inte rekommendera rotmos…
Dumt nog tänkte jag inte på att potatis fanns i rotmosGenerad.
Blomkålsmos lät betydligt bättre.
Han gillar ungnstekta grönsaker också så det ska nog gå bra.

ok, under jord-mycket kolhydrater ;) Bra tumregel…

Tack för svaren;)

Siss
0

Och tack för länken till listan Margareta ;)

magma
0

En länk till CalCounter: http://www.tikei.net/ Där kan du bli medlem, om du inte redan är det, och se innehållet i det mesta.

Det finns ju andra tillbehör till kött också, som man kan ha som "potatisalternativ", diverse olika röror (coleslaw, tsatziki, guacamole, aioli…) och också riven röd eller vitkål smaksatt med en vinägrett. Jag brukar ha på olja+äppelcidervinäger, salt/peppar.

Siss
0

Aha, varför har vi inte tänkt på det? Vi älskar Coleslaw och alla övriga som du nämnde…

Perfekt, tack ;)

hemul
1

Men det där beror ju dels på att man normalt använder rätt mycket potatis i rotmos och dels att det säkert grundar sig på SLVs skattade kolhydratvärden. Kålrot innehåller 4.6 g digererbara kolhydrater per 100g och morot 5.6.

Kålrot är alltså OK även efter den där för mig obegripliga 5%-regeln. Det viktiga är väl hur mycket kolisar man själv får i sig, inte hur mycket en råvara har i sig per 100 g?

Som jämförelse innehåller vitkål 4.1 g. 0.5 grams skillnad per hekto… Så äter man 90 g kålrot för varje 100 g vitkäl man skulle ha ätit så blir det samma mängd i magen. Big deal…

Denna kommentar har tagits bort.
Pasi
1

Jag håller med dig Hemul - mängden per råvara spelar ingen roll utan helheten!Glad
Skillnaden mellan rotsaker och ovanjordgrönsaker är främst att rötterna har kollisar i form av stärkelse medans de andra i sockerform.

Margareta
0

Det som gör att några av oss envisas med %-satsen är för att slippa räkna, inget annat.

Det blir naturligt att inte äta för mycket kolhydrater utan att äta och väga om man vet att man måste ha i sig 400g (5%) och ännu mer av en vara för att nå om man har maxgräns på tex 20g.

Själv har jag min maxgräns långt under 20g och därför har jag satt gränsen på 3% får att slippa räkna och väga.

Jag har dessutom absolut nolltolerans på stärkelse har det visat sig, jag blir uppblåst får magknip och förstoppning av minsta lilla.

hemul
0

Men stärkelse är väl inte värre? Ja, för dig då Margareta, men jag menar rent generellt.Flört

Margareta
0

Många upplever generellt att stärkelse är värre än andra kolhydrater.

Detär ju potatis, ris och pasta vi tar bort först eller?
Den enda förklaring till det som jag sett är att det är mer komplicerade kolhydratkedjor.

http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm

Där kan man sortera på rubriken stärkelse och se om man ser något samband.

hemul
3

Inte jag. Räcka ut tungan

På vilket sätt menar du att stärkelse är värre? Rent allmänt, alltå. Jag har mest sett uppgifter på att stärkesle är mindre skadligt för kroppen en andra sockerarter.

Hur som, det är 0.7 g stärkelse i kålrot. Många 5%-are äter ju korv med max 5% kh. Man törs ju gissa att kolhydratena i korv är företrädesvis stärkelse. Alltså får mer om man äter ett hekto sådan korv än om man äter ett hekto kålrot.

Margareta
0

Alla jag pratar med som upplever sig otroligt kolhydratskänsliga upplever generellt att stärkelse är värst….

Vi kanske skall göra ett upprop om det…? jag kanske bara inbillar mig?

hemul
0

Vad innebär kolhydratkänslig - att beroende får sug?

Margareta
0

Det är nog olika.

Jag blir sjuk, får ont i magen, magknip, blir förstoppad, får blodig avföring, bullrig, gaser, uppblåst…

Upplever det som baksmälla dagen efter.

magma
0

Rent generellt så innehåller rotfrukter mer kolhydrater än "ovanjordsgrönsaker", så därför blir det- för mig- helt enkelt så att trots att t.ex rotselleri och kålrot innehåller få kolhydrater så har jag valt bort dem. För enkelhetens skull:)

Om man börjar titta på andra rotfrukter så syns det ganska snart att kolhydratmängden i många fall inte är försumbar, inte för mig ivartfall. Palsternacka-10,2%, morot 8,7%, potatis 16,1% för att ta ett par exempel. Men det finns ju faktiskt sådana med lågt k.innehåll, tex rädisor med bara 2% och rättika med 2,3%… Så där kommer ju frågan in om skillnaden mellan kolhydrater och kolhydrater?

En annan aspekt är ju mättnadskänslan. För om jag äter 100 gram kålrot så mättar det inte på långa vägar lika bra eller länge som 100 gram bacon eller annat fett livsmedel. Så troligtvis skulle jag äta större mängder av rotfrukter (ex potatis) för att uppnå samma mättnadskänsla som vid en fet måltid. Och således få i mig en stor mängd kolhydrater. MEN egentligen är det fel att använda vikt i sådana jämförelser, eftersom om man t.ex jämför 50 gram havregryn så får man i sig en hel massa gryn men inte alls samma volym med 50 gram smör. Så kanske att jämföra med volym är mer rättvisande?

Jaja:) SSS ledde in mig på den här banan, och så länge jag mår bra så följer jag hans exempel så långt det går- dvs utan rotfrukter Flört

hemul
2

Men man äter väl inte kålrot istället för kött. Äter du coleslaw istället för bacon? Man äter möjligtvis aningen mindre kött om man äter kål också.

Javisst, man kan väl göra vilka personliga val man helst. Vad jag har problem med är att vissa saker deklareras som någon slags generella sanningar. Min tro är att ju mer sånt som förekommer, desto färre kommer att prova LCHF och desto färre kommer att klara av det. Det kanske gör det enklare för er personligen att generalisera - men det innebär ju inte era val funkar för alla. Låt siss pappa äta kålrötter så får han väl se hur det går, säger jag.

Dessutom tycker jag vi ska skilja på LCHF och sockerberoende. Alla som vill äta så här är inte sockerberoende. Alla feta är inte sockerberoende. Jämför med alkoholism. Man kan väl säga att ett övermått på alkohol är inte bra för någon, men för det är inte alla alkoholister.

hemul
1

Maragareta, jag kan inte rösta i pollen om stärkelse . Iofs är jag fortfarande osäker på vad "känslig" innebär, men jag är ändå övertygad om att jag inte är det och alternativen "Inget" eller "Är inte känslig" finns inte.
(Ursäkta att jag postar detta här, men kommentarlänken funkar inte i den tråden - JavaScriptfel.)

Mervi
0

Hemul: Alla är vi olika och skriver om hur vi upplever kolhydraterna. Sedan är det upp till var och en att välja det som passar och som man tål. Det är det som är så bra med LCHF att man kan prova och kombinera själv.

hemul
0

Men det är ju det försöker säga, Mervi. Det du skrev är det svar suss pappa borde få. Kyss

Pasi
0

Jag tycker helt klart att man kan äta kålrot om man tål lite kollisar, man har det ju som tilltugg, inte som bas i maten och 3-5 g kollisar per måltid har väl ingen dött av (oavsett vilken form de är i)!?
Om man ska driva detta kosttänkandet som en religion så finns det bättre saker att förbjuda.

Det är definitivt mindre farligt än korv som ofta innehåller stärkelse från potatis eller sirap från majs…..för att inte tala om nitriterna. Troligen mycket mindre skadligt än vegetabiliskt fett och buljongtärningar som jag sett att många använder här på forumet.
Tänk på vad urfarfar o mormor åt…och försök äta likadant!

Koka kålrot i grädde….mixa med stavmixer och lägg i lite stekt svamp och nåt kött/kyckling. Borde bli en riktigt god soppa!Glad

Margareta
0

#21 Hemul: Miss av mig, skulle naturligtvis funnits ej känslig… men det får bli "vet inte" eftersom man bara kan ha 7 varianter i de där tårtbitarna. Jag behövde 6 till de olika kolhydrattyperna…

magma
0

Hemul: självklart kan man äta vad man vill, det är väl upp till var och en! Samtidigt så kanske man får vara beredd på att få lika många olika svar som det finns användare här? Man kan ju bara ge råd utifrån sina egna erfarenheter. Och lika självklart- för mig- är det att man ju inte använder kålrötter som köttsubstitut, jag felformulerade mig, ursäkta! Var rejält trött och inte så klartänkt;) Det jag menade men som inte framgick, var att jag på min potatisätartid åt mindre kött och fett och mer kolhydrater än jag gör nu. Så om jag skulle börja blanda in rotfrukter/potatis så skulle snart balansen överväga åt ett för mig fel håll. Och sist av allt- det var inte kålroten i rotmoset jag ifrågasatte, utan potatisen. Gav ju t.o.m tipset att äta ugnsstekta rotfrukter?! Så så värst "religiös" tycker jag inte att jag är…

Siss
0

Flört, tack alla, jag lär mig massor hela tiden, jag har också gett min pappa listan jag fick länkad…:)

hemul
0

No problems. Det gör inget att jag inte kan rösta, Margareta.