Få stopp på diarre
Har ätit lchf sen augusti allt okej men jag har åkt på en diarre utav bara den,finns det några bra tips om vad man skall äta för att få stopp på eländet???
Jag har några knep, men inga av dom är LCHF tyvär.
- Socker-salt lösning.
- Två matskedar potatismjöl utrört i lite vatten. Intas flera gånger under dagen.
- Fint riven morot skall också vara stoppande.
- Blåbär är kanske bästa tipset i LCHF sammanhang. Men det är inte direkt stoppande, mer balanserande eller hur jag skall uttrycka det.

Nypon? Måste ju finnas något skäl till att dom heter "tapaculos" på spanska…
Annars finns ju loperamid; själv brukar jag bara använda kol, aktivt kol från apoteket när jag är i Sverige, kol ifrån någons spis när jag är på Kuba. Kolsuspension brukar i regel få stopp på diarrén, men man måste se till att dricka mycket vatten så länge det rinner…
Snabbast och enklast (kol är bra men svart:) är Imodium, finns på apoteket.
skippa fettet tills magen lugnat ner sig
Nej nej, skippa inte fettet, det är ju som att säga att du ska sluta äta LCHF, det vore ju högst olyckligt. MEN när jag sagt det, så ska jag också säga att många (inkl jag sjäv) fick lite fettdiarré just i början. Kroppen vet inte riktigt vad den ska göra. Men denna slags diarré (förutsatt att det inte ligger sjukdom i botten) är just bara kroppens sätt att göra sig av med vad den inte har kunnat använda i fettväg. För vi blir inte feta av fett, men vi kanske inte kan ta upp allting näringsmässigt och då åker det ut. Det behöver alltså inte ens betyda att du äter för mycket fett, det handlar om att kroppen inte kan ta tillvara på det. Så ur den aspekten kan det vara ett gott råd att dra ner på fettet medan kroppen vänjer sig. Kanske du gick för snabbt fram när du gick över till LCHF!
Tack för tipsen ,jag kör vidare så får vi se vad som händer.Trivs utmärkt med denna kost….