Högre gifthalt tillåts i nötter
Cancerframkallande aflatoxin är vanligt i nötter och snart tvingas EU släppa in ännu mer förorenade mandlar, pistaschnötter och hasselnötter över gränserna.
Hälsoriskerna ökar särskilt för de som äter mycket nötter. Aflatoxin är ett av de mest cancerframkallande ämnena och en viktig orsak till levercancer. I lite högre doser orsakar giftet dödliga leverskador och har klassats som biologiskt stridsmedel av FN.
Det nya gränsvärdet fastställts inom FN-organet Codex Alimentarius och därmed gäller vid internationell handel.
Mot sin vilja ska EU mer än fördubbla den godkända halten av aflatoxin till 10 mikrogram per kilo. Hade de nya reglerna trätt i kraft skulle 61 av de 210 partier som stoppats och destruerats de senaste 4 månaderna ha vinkats rakt igenom tullkontrollen, visar SvD:s granskning.
För jordnötter ligger gränsvärdet tills vidare kvar på fyra mikrogram.
-----
Utvecklingen går ju verkligen åt rätt håll - INTE!!!
De farligaste notterna sitter ju tydligen i FN - av alla ställen!!!

För mig är nötter och mandlar mer omedelbart livshotande, jag lär kvävas innan jag får i mig såna mängder att jag behöver bekymra mig för gifter - men det är ju jäkligt trist för er andra!
Tråkigt att de tillåter gifter överhuvudtaget. Har alla nötter dessa gifter naturligt? Även ekologiska?
Klart att gifter INTE ska tillåtas i vår föda!!!

Eftersom giftet tydligen finns i mögel så gissar jag att det är naturligt. Man kanske skulle behöva kemiska tillsatser för att stoppa möglet…?
Jag lärde mig för länge sedan att man ska se upp med paranötter, eftersom de kan vara mögliga och därmed farliga.