Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2434 ggr
kaifas
0

Hur går det för Kaifas?

Tänkte rapportera lite hur det går att hålla den nya -7 kg vikten Glad.

Rapport vecka 1:

Det går bra Skrattande. Ligger mellan -6.6 och -7,2 på morgonen. Diffar således på ca ett halvt kilo ibland på morgonen vilket är normalt.

Äter: grönsaker till måltiderna, mjölk i kaffet, lite vin emellanåt, någon chokladboll till en latte, lite CF, ost och grädde slinker ner. Det jag ätit massor av är faktiskt päron. Säkert tre om dagen Skäms. Vi har fått massor på vårt träd och de är så goda så jag bestämde mig för att det är ok att äta så många jag vill. Har även ätit en del 70%-ig choklad på kvällarna.

I stort har det dock känts LCHF-bra!!

Den här veckan kommer dock inte att bli så LCHF-bra …. planerade avsteg kommer att ske både onsdag, torsdag, fredag och lördag. Men det kommer att bli en rolig vecka så det känns helt ok Glad.

Tjingeling!!!

Autoimmun
0

Hej!

Så roligt att du har börjat med en ny tråd! Jag vill gärna veta hur det går för dig.

Du har inspirerat mig mycket med din andra tråd, och hoppas att jag också ska nå fina resultat.

Kram!

glitterfisk
0

Jag blev också glad när jag såg din nya tråd! Vill gärna veta hur det går. Det är ju en sak att gå ned och en annan att hålla vikten i längden.

Har också följt din gamla tråd med stort intresse, och blivit inspirerad.

kaifas
0

Autoimmun och Glitterfisk - tack för era hejjarop Glad.

kaifas
0

Liten månadsrapport:

Håller mig runt -7 kg. Var uppe i Sthlm för några veckor sedan och avvek kraftigt från LCHF i sex dagar. Gick upp 3 kg på direkten men det försvann snabbt när jag gick tillbaka till "normal" LCHF så det var säkert mest vatten. Känns bra att det funkar bra att komma tillbaka till målvikten.

Idag har jag ätit fantastiskt god 10 rätters avsmakningsmeny på finrestaurang!!! Vad tyx …. funkar ganska ok LCHF mässigt va?? Skrattande. Inte en enda potatis eller pastagnutta!!!! God som sjutton var den iallafall … speciellt med vinpaket till *hick* Skäms.

--------

Meny

Novemberkyla

*Minutrökt Hummer
Salta Lökblommor × Kolja × Varm Gräddfil × Torkad Lavendel
-
**Ekologiska Oxfiber
Muskat Pumpa × Naturlig Anklever × Tryffel Te
-
*Ostron 38°
Trattkantarell × Palsternacka & Krasse "Toast"× Äggröra -20°

--

**Nötstekt Kanin
Blomkål × Tahitivanilj × Persilja
-
*Odlad Torsk
Pepparrot × Brödsallad × Rosenkål × Rökt Smör
-
*Skånskt Gåsbröst
Selleri × Oxmärg × Varmt Rödkålsgelé

--

**Svecia 24mån
Nougatine × Kummin × Kryddkrasse
-
*Vispad Getbrie
Ljus Öl ×"Hjortronrot"
--

*Sötmandel
Grön Banan × Passionsfrukt
-
**Småländska Lingon
Mjölkchoklad × Råggröt × Granmaräng

---------------

kaifas
0

Sammanfattning av mina hälsoeffekter av LCHF efter åtta månader:

Positiva

- inga vad jag kan komma på förutom att jag nådde mitt viktminskningsmål ( -7 kg). Har iofs inte tagit några prover så jag vet inte om mina värden förändrats på något positivt sätt. Men det är inget jag känner av iallafall.

Negativa

- efter snart åtta månader med LCHF kan jag konstatera att jag aldrig varit så sjuk som jag varit denna period. Jag brukar ALDRIG vara sjuk men under denna period har jag åkt på en rejäl halsinfektion och två rejäla förkylningar Skrikandes.

Jag är dessutom mycket tröttare än vad jag brukar vara. Sover jag inte MINST åtta-nio timmar per natt så går jag omkring och gäspar hela dagen efter Skrikandes.  Det sömnbehovet hade jag inte förr.

glitterfisk
0

Vad tråkigt attt höra att du inte mår så bra.

Tror du att du äter för lite mat? Tar du multivitamintablett, eller annan c-vitaminkälla?

buttercup
0

Kaifas - lustigt, dina positiva och negativa erfarenheter går PRECIS tvärtemot mina: jag har gått upp i vikt som resultat (i för sig var det syftet för min del), och jag sover bättre samt känner att jag klarar mig utmärkt på mindre sömn än förut, och jag är ALDRIG sjuk längre, från att ha gått och dragit på mig förkylningar lite hipp som happ.

Det visar ju bara på att det är svårt att ha en enhetlig vetenskap om kost och hälsa, då vi alla är så pass olika.

kaifas
0

glitterfisk - nej jag äter så jag blir mätt. Håller aldrig igen på att äta. Kanske drygt 2000 kcal skulle jag tippa…. säkert mer ibland. Jag äter Holistics D-vitamin och Mivitotal multivitamin + Pikasol Forte.

Alltså det är ju inte så att jag går omkring och mår dåligt. Mår ungefär som förut förutom att jag varit sjuk irriterande mycket den senaste tiden + att jag blir trött om jag sover mindre än åtta timmar (vilket inte var fallet förr).

buttercup - ja det är intressant att vi alla är så olika Glad.

kaifas
0

Kvartalsrapport:

Fortfarande inga märkbara hälsovinster. Är fortfarande trött som sjutton trots att jag sover +8 tim varje natt, 

Håller vikten finfint! Ligger fortfarande  på ca -7 kg.

Är inte lika strikt vad gäller kolhydrater … äter nog runt ca 30 g kolhydrater om dagen. Extra fett har jag slutat att proppa i mig. Det verkar fungera bra ändå. Kör mer efter devisen att inte undvika fett än att tillsätta mer fett.

LCHF känns som ett inkört normalt beteende numera!!

Var på en hälsoprofilbedömning för några veckor sedan på gymet. Tänkte börja träna lite mer och ville då göra några mätningar att ha som utgångspunkt.

Allt var bra .. hade super syreupptagningsförmåga etc, Men det som var lite intressant var att jag hamnade på typ 30% fettvikt trots att jag har ett BMI på runt 21,5. Alltså nästan högst inom normalspannet för fettprocent och nästan lägst inom normalspannet på BMI (jo jag vet att BMI är för populationer). Jag trodde dessa värden gick någotsånär hand i hand. Interesting Glad.

Den som testade sa att det inte var ovanligt att värdena låg så "olika" och att fettprocent var väldigt individuellt. Men jag tycker iallafall det är intressant att resonera lite. Någon som har några reflektioner?

Johannika
0

BMI är ju egentligen ett knasigt sätt att mäta på. Det handlar ju enbart om längd i förhållande till vikt. Många som bygger muskler och är vältränade kan ligga väldigt högt på BMI-skalan men ha en fettprocent som är väldigt låg. Man måste nog använda sig av flera mätmetoder, både BMI, fettprocent och själva måtten runt enligt vanlig gammal måttbandsteknik. Sen handlar det ju inte minst om hur man känner sig och hur man mår.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

ragnhildar
0

Hej Kaifas. Har också följt din viktresa med intresse. Är i din situation med skillnaden att jag om en månad har följt LCHF i TRE ÅR. Jag har EJ GÅTT NER I VIKT vilket varit mkt frustrerande, spec då jag fått så mkt motstånd från omgivningen. Att då inte själv få effekt i form av viktminskning är trist. Jag mådde också bra tidigare och är inte piggare nu. Vad jag däremot kan konstatera är att jag inte får några förkylningar peppar, peppar . . Har så där 5-7 kg att gå ner för att komma i mina kläder. Känner mig supermotiverad att följa din modell för att få igång fettbrasan. Jag vet inte hur gammal du är, men gissar att du är rel. ung. Själv är jag 60+, vilket kanske bidrar till att det är så svårt för min kropp att släppa dessa kilon. Jag styrketränar och joggar en del. Skall bli spännande att se om det fungerar. Tack för inspirerande tråd.