Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1486 ggr
Lithia
0

Lithias lilla nybörjartråd

Jag har nosat runt här lite anonymt ett tag och började med LCHF förra måndagen. Jag kan summera min första vecka med LUGNT OCH SKÖNT!

Jag har nämligen aldrig varit så stabil och jämn i humöret som jag var förra veckan och då hade jag ändå pms!

Jag brukade få en svacka runt fyrasnåret på eftermiddagen med grinigt humör, extremt sug efter vad som helst i matväg men helst socker och när jag fick migrän var det oftast runt den här tiden den kom. Förra veckan var helt lugn. Visst jag blev hungrig vid fyra men inte med ett avgrundshumör och inte med sockersug.

Jag fick dessvärre ett rätt rejält återfall i lördags då jag var bortbjuden på filmkväll och det först serverades äppelpaj med glass och sedan min stora favorit popcorn. Men jag får lära mig av missatget (medtag egna snacks när det är filmkväll) och komma igen den här veckan med nya tag.

Min plan med LCHF är att se om den kan hjälpa mig få koll på min migrän. Jag har gått ifrån att ha två anfall om året til tio bara iår. Det beror på stressen på jobbet men tills jag fixat nytt jobb måste jag finan ett sätt att få balans.

Sedan har jag länge kännt att jag borde göra något åt mitt hoppiga blodsocker samt mina 10-15 kg med övervikt.

Jag skippar dock vågen och kör med "kroppskänsla" och måttband. Jag hade ätstörningar i början av mitt vuxna liv och vill inte halka dit igen.

Jag försöker röra på mig ordentligt också, jag dansar magdans 1 gång/vecka och går så fort jag skall nånstans inne i City istället för att ta tuben. Försöker klämma in lite längre promenader också men höstrusk är ju lite förödande för motivationen emellanåt ;)

Skall försöka uppdatera lite i den här tråden med hur det går för mig.

Idag mår jag iaf fabulöst bra :)

/L

Gnici
0

Hej och välkommen!

Visst är det skönt när det är så  LUGNT? Upplever jag också och många med migSkrattande

En jag känner som ätit  LCHF i flera år, blev av med sin jobbiga migrän och den återkommer bara då hon äter för mycket kolhydrater.

Lycka till fortsättingsvis

Will
0

Välkommen hit Lithia!

Kul att höra att LCHF inverkar positivt på ditt humör.  Glad Misstag gör vi alla i början. Det tar ett tag att hitta balansen och klura ut vilket upplägg som fungera bäst för just dig.

MimLan
0

Välkommen! Skönt att du fått en mjukstart, men var inte orolig om det kan börja kännas segt, det är normalt med omställningsbesvär.

Om du tittar bland rubrikerna nere till vänster finns det en avdelning som heter "Vi som har huvudvärk/migrän", där kan du nog få info relaterad till just migränen och hur man håller undan den. Det verkar iaf vara vanligt att man blir av med migrän på den här kosten!

Maia
0

Välkommen säger jag också! Det är riktigt bra med en egen tråd. Och magdans låter jättekul!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

greensis
0

Välkommen!

Fabricati diem, pvnc!

Lithia
0

Halvvägs in andra veckan.Mår lite tjyvens. Dels på grund av mensen som kom igår men jag tror att jag:

a) fått lite övergångsbesvär, jag växlar mellan att vara jättevarm och svetttas som en gris och att frysa jävel

b) eller så beror ovanstående på att jag har feber, har ingen aning.

Skall i vilket fall som helst gå på första magdansträningen idag, får ta det lite lugnt om nåt känns fel.

I slutet av förra veckan och början av den här har jag haft rejäla muskelsmärtor som först började i vänster överarm och sedan ned över röstet och bak över skuldrorna. Men det har nästan försvunnit nu så jag tror jag råkat sträcka mig eller något sådant.

Förövrigt mår jag finfint. I tisdags sa chefen (jag citerar ordagrant):

-Men du har ju inte skrikigt en enda gång på mig idag!?

(Jag brukade få minst ett raserianfall på honom varje gång vi träffats. Han går mig visserligen fortfarande på nerverna för att han inte fattar saker och ting men med mitt stabilare humör så kan jag hantera honom)

/L

Halvdansken
0

Ang a)…jepp, jag var helt säker på att jag kommit i övergångsåldern! Jag var sjöblöt på nätterna, och frös på dagarna. Det går över.

Har du märkt nån skillnad vid mensen? Jag har nog bara 10% kramper kvar om man jämför med hur det var innan. Klarar mig med en treo, slipper alla receptbelagda piller (Naprosyn).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lithia
0

Ang. mensen så fick jag min vanliga mensmage igår (dvs den slår på nåt sätt ut magen så jag får diarré första dagen) men idag har jag mindre ont än vad jag brukar ha, har inte ens behövt någon värkmedicin :)

Margareta
0

Välkommen hit och lycka till! Det låter bra att du kan hantera chefen bättre!

Numer pensionär i Nynäshamn

Lithia
0

terminens första magdanspass avklarat, jag kommer nog ha träningsvärk imorrn för de här musklerna de har legat i träda hela sommaren :P

Dock kändes lederna och ryggen mingdre griniga och knakiga idag mot vad de brukar göra så jag tro min kostomläggning verkar vara bra för dem.

Gjorde en liten utträkning idag…på två veckor har jag gjort av med 3 12 pack med ägg :P

/L

Lithia
0

Var hos barnmorksan idag för att få nya P-piller.

Mitt Blodtryck låg på 177/60 vilket är bra enligt henne.

Däremot fick jag en varning om att min BMI var för högt. Jag ligger på 30 nu och det är ökad risk för blodpropp.

BMI gör mig alltid ledsen. Enligt BMI skall jag ha en vikt på 67, det hade jag inte ens när jag tränade varje dag och åt vettigt enligt tallriksmodellen. Enda gången jag legat lågt i vikt var när jag hade ätstörningar och vägde 57 kg.

Så enligt BMI borde jag då gå ned 18 kg. Jag tror jag börjar med 10 och bygger muskler istället…

/L

Cindy
0

I princip samtliga barnmorskor jag träffat har varit klantiga, elaka, okunniga eller på något annat sätt trampat mig på tårna, så ta henne med en nypa salt! Kämpa vidare och lycka till med DINA mål! :)

P.S. Har du samma nick på andra siter? Hej i så fall! ;)

Vänliga hälsningar
Cindy

Lithia
0

Epicindy>>

Japp jag heter samma överallt :P
Kul att se ett bekant ansikte.

/L

Maia
0

#11 Med LCHF blir det säkert perfekt då. Inte gå helt ner till BMI men ha muskler istället låter trevligt.

[tillbakalutat]

Lithia
0

Börjar mer och mer känna att det här är rätt väg för mig. Idag lyckades jag klara av att jobba över en timme tillsammans med chefen och han var lika jobbig som vanligt men jag tappade inte humöret. Den här kosten gör mig lugn och harmonisk. Jag hoppas det håller i sig.

mikaelj
0

#14/Maja

BMI är ändå bara till för att mäta större population, inte på individnivå.

(och skulle man ändå få för sig att applicera BMI på sig själv får man ta hänsyn till muskel-fett-fördelning. jag kan lätt få högre BMI än någon som som väger mindre än mig men ändå se smalare ut)

Puhlo
0

Hej Lithia! Skrattande

Maia
0

#16 Mjkaelj, helt riktigt. Precis som måttet 88 cm i midjan som farligt på "alla kvinnor" är flippin' crazy. Man kunde lika gärna säga att vi alla skulle vara 166 cm långa.

[tillbakalutat]

Lithia
0

En glad helg är över.

Glädje 1:

Vågen stod på 80kg när jag vägde mig hemma hos mor. När jag vägde min i juli precis efter semestern börjat (och jag tröst ätit rätt mkt i slutet på våren) stod den på 85. Jag har alltså gått ned 5 kg sen i juli. Ingen jätte minskning men jag tro åtminstone hälften är pga LCHF. Skall ta mina mått ikväll och se hur de ser ut i förhållande till förra vekcans mätning.

Glädje 2:

Var ute och red igår för första gången på över tio år. Och jag mindes fortfrande det mesta jag lärt mig:D Och kul var det. Och idag har jag en enorm träningsvärk på insidan av låren och i hela benen.

Hade lite problem att hålla LCHF-kost hemma hos mor eftersom hon inte riktigt kopplade att jag själv gör av med en 3:a vispgrädde och rejält med riktigt smör + en sabla massa ägg på ett par dygn men lyckligtvis fanns det iaf bregott att tillgå. Dock så frossade jag i jordgubbar igår. Jag gjorde sockerfri glass på gubbarna och matlagningsgrädde (mor fattade inte att det var riktig grädde som jag ville ha) när de andra svullade på GB:s gräddglass…ja ja jag slapp ju raffinerat socker och en massa tillsatser iaf…

Jag höll mig iaf ifrån alla goda kakor, bullar och hembakat bröd plus potatisen medan jag var hemma. Och den lokalproducerade houngen (jag älskar honung).

Jag hoppas att när jag lyckats stabiliseramin kropp så kanske jag vågar mig på något kolhydratrikt ibland…nu ibörjan vill jag helst inte bryta det allt för mycket….

/L

Lithia
0

Idag firade min vilja jättelika triumfer äver sockermonstret i mitt inre.

Jag blev bjuden på en polKagrisstång på jobbet och jag tackade NEJ, trots att polkagrisar är ett av mina favoritgodis. Jag klarade det!
Och det var inte ens svårt!
VICTORY!!!!!

Puhlo
0

SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Heja Heja!

Lithia
0

Ingen kul vecka. Har mått mer eller mindre konstant illa sedan igår (måndag) på em.

Trodde först att det berodde på att jag druckit för lite (hade väldigt mörk urin igår) så idag har jag försökt dricka vatten ordentligt. Men det har inte hjälpt. Maten har inte smakat mig sedan igår. (Det enda jag tycker är gott för tillfället är ägg, smör, ost och vispgrädde med bär) allt annat smakar bara blä.Tvingar mer eller mindre mig själv att äta så jag inte skall tappa energi.

Nu sitter jag på jobbet och vill bara hem. 20 min kvar. Mår illa, känner mig yr. Jag hoppas det är nån form av övergångsbesvär så det går över.

/L

Lithia
0

Hmm efter lite funderande har jag kommit fram till att illamåendet nog beroddepå två saker:

1. Fettbrist - edålig matplanering från min sida helt enkelt

2. Det var nåt knas med kycklniggrytan jag gjorde igår jag börjadem å illa igår efter att jag ätit den och samma sak idag..

/L

Lithia
0

Mådde apa idag med, magen så risig att jag inte vågade gå till jobbet + feber och huvudvärk. Men nu mår jag osm tur var bra igen.

/L

MillisB
0

Hej Lithia!

Länge sedan du skrev något här. Har du fortfarande problem med magen/illamåendet? Hoppas att det har gett med sig och att du har fortsatt med LCHF.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lithia
0

MillisB>>

Jodå jag mår bättre och jag har fortsatt med LCHF. Har haft fullt upp bara och inte orkat skriva.

Börjar fundera på om det är något med kyckling som min kropp inte gillar, för så fort jag gjort gryta med kyckling i filé eller hjärta + grädde så mår jag alltid illa. Däremot går ugnsstekt fylld kycklingfilé bra samt kycklinglevermousse…

Jag tänker fortsätta LCHF hela min första tremånaders period ut och sedan utvärdera. Men jag kan redan nu säga att jag känner mig friskare och starkare och sover mycket bättre, samt att jag i lugn och bra takt går ned i vikt (och som det verkar är det bara kroppsfett som försvinner, inga muskler).

Lithia
0

Jahapp de här tre månaderna gick fort och det är dags att utrvärdera. Jag måste ju erkänna att jag inte varit helt strikt, jag har trillat dit på favoriten popcorn drypandes av smör ett par gånger, kladdkaka 2 ggr och festat en del, men det varkar ha gått bra ändå.

I luciahelgen så fick jag dock någon form av helfnosk (nånstans ett uppror, en känsla av "undrar vad som händer om jag gör så här") och käkade först 100 gr lösgodis och sedan en halv burk glass. Man kan ju säga att jag mådde precis så illa som jag förtjänade efteråt…jag gör aldrig om en sån svullkväll igen (och det är skrämmande att jag brukade klara av att göra så där varje helg förut)…en intressant upptäckt är iaf att det enda i superkolis väg som jag egentligen tycker om är hemgjort…så där har jag iaf gjort en vinst. Det känns ju bättre att äta onyttighter man vet vad det är i än en massa e-nummer.

En annan viktig upptäckt är att när jag äter kolisar nu för tiden så är det för att jag vill, för att jag vill ha smaken. Inte för att jag vill ha sockret och rushen. Och jag kan nöja mig med en bit. Inte sätta i mig hela påsen/kakan/burken.

Jag börjar med mina hälsovinster (står i ordningen de ploppat upp):

1. Jämnare humör och inga blodsockerdroppar.Inget sockersug Hurra!

2. -7 kg i vikt (utan nån extra motion utöver vardagsmotion och dans 1gång/v). Mina förut tajta jeans (som satt som målade på min kropp när jag började) ramlar numera ned om jag försöker ha dem utan bälte. De sitter dessutom så löst runt mina lår att man defintivt inte kan kalla dem stuprör längre…

3. Min kroniska skada i ryggen har blivt bättre, min kiropraktor märkte skillnad redan efter en månad och senast jag var där sa han att jag inte sett så bra ut i ryggen nånsin. Med bättre menar jag att jag har mindre ont (mindre inflammationer i musklerna runt omkring) är mer rörlig och mina förövrigt stela (överböjliga) leder är i betydligt bättre form.

4. Jag har smalnat av betydligt i ansiktet. Mina kindben syns :)
Jag öbrjar dessutom få timglasform på kroppen istället för att se ut som stora i.

5. De migränanfall jag haft har varit lite mildare och jag har återhämtat mig lite snabbare. Nu har jag iofs fått hjälp med medicin också men vid två tillfällen har jag klarat mig utan den starkare av de två och 1 gång har jag tom lyckats stoppa ett anfall helt utan medicin.

6. Min hy har blivit mindre torr, fått mindre pormaskar och jag ser överlag mkt jämnare ut i hudtonen.

7. Jag är piggare på dagarna och sover bättre på nätterna och jag är inte en vrålhungrig, virrig zombie när jag vaknar på morgonen längre, trots att det är mitt i vintern och mörkt hela tiden.

Slutsats:

Det här var bra, det fortsätter jag med :D

Jag skall förtydliga hur jag äter. Jag har inte vågat mig på att väga och använda min mat eftersom jag har haft ätstörningar och passar mig väldigt noga för att skaffa mig nya matnojjor. Jag undviker helt enkelt bara potatis,spannmål och ris samt frukt samt socker. Jag bytte ut de elementen i min kost med fett. Jag käkar ganska strikt i veckorna, käkar lite,lite mer kolisar på helgen emellanåt men jag håller mig ändå borta ifrån de stora bovarna potaits, pasta och bröd.

Mål för 2009

Komma igång med mer motion så jag kanske,kanske kan ta mig ned till 70 kg (om min kropp vill dvs).

Försöka få ännu mer koll på min mat och minierma antalet fusk ännumer. Men långsamt. Inga nya matnojjor skall skapas av det här.

/L

Maia
0

Grattis till alla de goda resultaten!

[tillbakalutat]

Lithia
0

Maia >>

Tack :) Jag är så glad att jag provade det här.

odezza
0

Härlig läsning! Glad

"still lost in space and time"

Zyrsa
0

Stort grattis.

Tack för att du delar med dig. Jag är själv ny och det är inspirerande att läsa dina inlägg, speciellt detta med att inflamationerna har blivit bättre. Tusen tack

God Jul & Gott nytt år

Mervi
0

Grattis från mig med. Massa härliga vinster.Skrattande

Puhlo
0

Heja Lithia! *krama*