Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4122 ggr
Pedh
0

Fibrer och LCHF

Nu har jag ätit LCHF i ca 1,5 månad och det känns ganska bra. Jag äter ägg och baconfrukost, ost och fet yoghurt till lunch och till middag brukar det bli kött, fisk el fågel med lite av tomat, gul paprika, avokado (el dyl.) samt smör eller gräddsås. Grädde eller fetmjölk (4-5%) till kaffet eller teet. Ett glas vin till middagen samt ganska mycket vatten att dricka. Alltså mycket lite kolhydrater… Nu till mina undringar: Innan LCHF kosten skötte jag magen klockrent varje dag (åt en hel del fibrer, naturliga)! Nu kan det dröja ett par dagar mellan varven och det känns lite obekvämt… Är det vanligt? Jag tycker mig ha fått dålig andedräkt och kvalmig smak i munnen? Varför? Vem kan ge mig tips för att lindra mitt dilemma?

Wildrat
0

Magen rättar till sig, om du vill kan du ta ett glas med vatten och en matsked linfrön eller liknande varje morgon så funakr det nog bättre, alternativt mer fett särskilt kokosfett. Det behöver man ta ett par matskedar av för att det ska vara lösande. Kanske dra ner lite på osten också, den kan vara stoppande.

Annars så ska det vara mindre avföring med LCHF. Maten vi äter är till största delen näring som tas upp i kroppen så väldigt lite behöver komma ut. Som Skaldeman så poetiskt beskrev det: Ät som en ko, skit som en ko eller ät som en räv och skit som en räv… Att göra "nummer två" varje dag är faktiskt inte naturligt…

Andedräkten och den dåliga smaken i munnen kommer av ett tillfälligt överskott av ketoner, det som kroppen drivs av nu. Det går över om ett tag, under tiden kan du testa SB12 eller Halita spray från Apoteket eller en droppe ren pepparmyntsolja (finns just nu på Apoteket) långt bak på tungan.

raphanus
0

Du får vänja dig vid att du inte längre måste göra nummer två varje dag, och det är inte något konstigt med det egentligen. Om du tycker att du är hård i magen, kan du försöka med att äta lite mera fett, för då brukar det glida på lite bättre. Fibrer är ingenting vi behöver i oss; det irriterar bara magen. Fibrer kan man göra kläder och möbler av i stället.

Endtyme
0

# 1 För mig funkar det dock precis tvärtom, hårdost kan jag äta obegränsade mängder utan att magen påverkas, medan kokosfett gör mig förstoppad! Men jag vet att de flesta tycker det funkar…

Jag äter en hel del fibrer även med LCHF just för att hålla magen igång. Den har alltid varit trög och utan fibrer blir det bokstavligt talat tvärstopp. Men alla funkar ju olika, och du får prova dig fram till vad som är lagom för dig. Linfrön, Wasa Fiber +, Finn Crisp och Fiberrik gör susen för mig! (dvs. en del kolhydrater, men jag är inte jättestrikt.)

MimLan
0

Det känns obekvämt för du har aldrig känt hur det är när det fungerar.

För mig är tarmtömning varannan dag det normala nuförtiden. Jag vet ju vad jag föredrar om jag jämför med de 3-4 gånger om dagen jag hade förut.

Anders-S
0

Istället för loppfrön, linfrön, fiber eller laktylos som man mår dåligt av:

Rejält med vatten med citron.

Cole slaw till varje måltid. Enklast är att riva färsk vitkål med en osthyvel.  Blanda ner lite gräddyoghurt och gärna lite vispgrädde.

axelina
0

Hakar på den här tråden eftersom jag har problem med min mage, kan kanske få råd, första 7 månaderna med LCHF diarre en till två gånger varje morgon (störde ej då jag alltid varit förstoppad)

Numera stenhård i magen, äter ungefär likadant, stora besvär och tycker inte alls att avföringsmängden minskat speciellt av LCHF