Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1821 ggr
sia1348
0

Blodsocker och viktnedgång.

Jag tror jag har hört att man inte går ner i vikt med LCHF metoden om man har blodsocker över 8.

Är det så?

ad kan man då göra?

Var hittar jag något att läsa om detta.

chilisalsa
0

Blodsocker över 8 har man normalt inte om man är frisk och äter LCHF. Man kan ha dessa nivåer kort efter en måltid med snabba kolhydrater (alltså ej LCHF) Men är du frisk så kickar då insulinproduktionen igång för att ta ner blodsockret. Det är insulinet som i sin tur gör att det är svårt att gå ner i vikt.

Läs om Blodsocker och diabetes hos Doc…

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=109

Medarbeterare på Kost

Wildrat
0

Om du äter LCHF lär blodsockret gå ner så det borde inte vara några problem.

Inkanyezi
0

Jag hade ett tag höga blodsockervärden några veckor efter att jag hade börjat med LCHF; i synnerhet efter att jag hade gjort en ansträngning, som en mils cykling eller så. Det har gått ner till normala värden, men det oroade mig ett tag, och jag tyckte att det var lite paradoxalt att jag kunde få höga värden när jag inte åt några kolhydrater att tala om.

Naturligtvis är det kolhydrater som har omarbetats från något annat i levern eller så, och som sagt, det gick bort efter ett tag. Jag misstänker att de höga värdena beror på dålig insulinkänslighet, eftersom jag antar att insulinet ska hämma omvandlingen till socker när man har tillräckligt. Jag har också mätt väldigt höga värden direkt efter att ha fått i mig socker, så det är tänkbart att det var början på ett värre problem…

Hur som helst, efter ett par månader gick värdena ner till godtagbara, och nu håller det sig i regionen omkring 5.

sia1348
0

Tack för länken.

Jag vet inte vad jag skall göra..läkarna vill att jag skall medicinera,måste väl göra det.

Jag äter LCHF men slarvar nog lite också.

När jag hade 8 i blodsocker var när jag kom hem från semester,då blev det endel avvikelser.

Skal snart iväg på en längre resa och bävar lite för vad jag skall hitta att äta.

Så blir jag ganska trött på denna ganska enahanda kost.Är jag ensam om det?

Pylle
0

Enahanda det är bara förnamnet

Jag har kört med LCHF i 7 månader, mår inte bra, har ofta diareer, och mitt blodsocker går inte ner under 8.2

Med enahanda menar jag att det är så trist att inte äta en frukt, roliga grönsaker, utan få veta att bacon och ägg är frälsningen för allt

Jag ogillar verkligen kriget som pågår mellan olika kostexperter.

Mat ska vara kul, inte tvång och serveras i lagoma portioner

Tack och adjö!

Ulf-S
0

#5: Om du eller andra anser att bacon och ägg är lösningen på allt får det stå för er. Samma sak om ni undviker alla grönsaker. Frukt kan man kanske äta någon gång som godis/efterrätt.

Mat är kul om man gör det till något lustfyllt efter sina egna förutsättningar!

De flesta kan säkert klämma in en hel del ovanjordsgrönsaker, alla äter inte bacon…

mikaelj
0

Jag äter en del ägg, men praktiskt taget aldrig bacon.

I helgen blev det ugnsbakad lax med ugnsrostade rotsaker plus creme fraiche + fetaoströra, följt av nästa dags saffranskryddade kokoskycklinggryta. Mums!

Kan inte säga att jag äter sådär fantastiskt mycket mindre varierat nu. Det har nog snarare med inspiration att göra. Smörstekt verkar bra.

*går iväg till kylskåpet och hämtar en morot*

subcalva
0

Hur mycket kolhydrater man måste utesluta är väl också beroende på hur illa drabbad kroppen är. Har det gått så långt att man fått diabetes så måste man naturligtvis vara striktare i sin kost än om man är i början av det metabola syndromet och det kanske räcker med att dra ner på kollhydraterna.

Jag kan förstå din frustration och jag känner igen den så väl, men för mig uppstod den även innan LCHF. Jag vet inte hur många gånger jag suttit innan veckohandlingen och inte kommit på nånting som jag vill äta. En kollega på jobbet rekommenderade veckomatsedlar och det tog jag till mig. Fast eftersom jag har dålig fantasi att komma på i förväg så skrev jag upp i efterhand vad jag ätit. Ibland blev det bra ibland sämre men efter ett antal veckor så börjar det faktiskt bli några rätter att välja mellan.

Efter att ha kört LCHF några månader fick jag även med mig tre stycken på jobbet och under 4 veckor så skickade vi två recept var till en av oss som gjorde en veckomatsedel av recepten. Middag ena dagen blev lunch nästa och så ett extra recept. Jättebra att ha att titta tillbaka på när fantasin tryter

sia1348
0

Ja jag skulle säkert behöva lägga lite mera energi på att variera kosten. Kokoskycklinggryta låter gott finns receptet här?

Jag är väldigt mycket bättre vad gäller mina mag/tarmproblem med LCHFkosten.

Det låter bra att försöka få till en matsedel…det skall jag jobba på nu…