"Ruttnar i tarmen"?
Hej alla glada lchf:are.
Jag har ätit lchf i ca 7 mån och mår så otroligt bra. Blir helt euforisk när jag berättar för andra och tycker att alla borde gå över till lchf. Men alla är inte mottagliga och det blir många och långa diskussioner. Nu har jag blivit mer tillbakadragen och mer ödmjuk inför andras motvilja och tar det lugnare.
Men till min fråga. Många säger att kött skall man inte äta för att det ruttnar i tarmen, eller så mycket protein blir svårsmält för matsmältningssystemet. Jag tror att det är svårare att smälta all spannmål.
Men hur är det egentligen med nedbrytningen av kött, proteiner i matsmältningsapparaten?

Om det kan du läsa här.
I programmet Mythbusters på Discovery skulle dom testa en myt om att man kunde dö av sina fisar.
För att en av deltagarna skulle fisa extra mycket fick han en stor köttbit på flera hundra gram som han skulle äta. Resultatet blev tvärtom, han fes i stort sett inte alls.
Dom lyckades iallafall utan att ens ta notis om det avliva myten om att överdrivet köttätande gör att man får dålig mage.
De flesta som äter LCHF vet ju hur tyst magen kan bli på denna kost.
det är nästan så man blir chockad vad tyst den blir…. Lugn och ro blir det också…
Ja! Jag vet att det inte ruttnar i systemet. Men det är ju på det viset att jag inte har några bra argument mot att kött ruttnar i tarmen. Jag var på en föreläsning med andreas eenfelt och han fick frågan men jag hörde inte vad han sade riktigt. Något om att tunntarmen bryter ner den innan den når tjocktarmen el något sådant.
Jag skulle vilja veta hur processen går till. Jag vet att all cellulosa ligger kvar i tarmen och kan inte brytas ner men att kött bryts ner. Egentligen räcker det ju.
läste du i den andra tråden som länkas till i #1?
Ja! Jag vet att det inte ruttnar i systemet. Men det är ju på det viset att jag inte har några bra argument mot att kött ruttnar i tarmen. Jag var på en föreläsning med andreas eenfelt och han fick frågan men jag hörde inte vad han sade riktigt. Något om att tunntarmen bryter ner den innan den når tjocktarmen el något sådant.
Jag skulle vilja veta hur processen går till. Jag vet att all cellulosa ligger kvar i tarmen och kan inte brytas ner men att kött bryts ner. Egentligen räcker det ju.
Ja det gjorde jag och #Duva hade skrivit en bra förklaring så nu är jag nöjd. Tack.
Jag råkade trycka en gång till på mitt meddelande och det kom 2 ggr. Inte meningen.
Från Fatlies kommer detta stycke:
Det råder inget tvivel om att vi har utvecklats till att äta animaliskt kött och fett. När vi äter kött frigörs ett enzym från bukspottkörteln, elastas, för att bryta ner köttproteinets elastiska fibrer, elastin. Elastin förekommer bara i kött, och eftersom vi har utvecklat det specifika enzymet elastas, måste våra förfäder ha varit köttätare. Människan har utvecklats för att kunna lagra in energi i form av fett när tillgången på näring är god, och att ta av fettreserven när tillgången är sämre. Kroppsfettet består till stor del av mättat fett, vilket visar att mättat fett är en naturlig del av människans kost.
Bra argument #8. Det blir lite mer "mättat fett på benen" för att kunna informera på ett bra sätt.
Läser precis om kött i skolan och där hävdar våran lärare att det tar ca en vecka för nötkött att passera tarmen. Sen eftersom bajs innehåller massa gifter (fria radikaler) så är det stor risk att man blir förgiftad!
Ni som kan och vet! Vad säger ni om detta?

En sak som jag alltid har undrat när folk påstår att kött ligger kvar så länge i tarmen mellan fiberrika grönsaker rutschar igenom på en kvart: Hur går det till rent praktiskt när grönsakerna "kör om" det långsamma köttet i tarmen? Finns det en särskild fiberfil?
Alltså jag försöker bara förstå argumenten… 

#11 Gräddfil är ju ett välkänt begrepp så fiberfil är väl ett uttryck som veganerna använder 
En annan sak som jag undrar över; varför ska vi motbevisa eller komma med argument för att kött inte ligger och ruttnar i tarmen (på det ohälsosamma sätt som en del vill ha det till). Var har de hämtat sin information ifrån. Nästa gång det händer vill jag först ha skriftligt på att deras myt stämmer. Bakgrundsfakta, forskningsresultat, rubbet.
Jag arb inom friskvård och tycker om att rekommendera lchf till mina klienter. En del behöver ju ändra sin livssituation och ibland har jag fått frågan och tycker om att kunna ge lite info om det.
Förresten skulle det vara bra om man kunde utbilda sig till lchf-informatör el något liknade. Kan man få utbildning hos Annika Dahlkvis tro? Skulle vara kul

Om jag hade varit dig hade jag ifrågasatt den lärarens examen.. det kan iallafall inte ha ingåt anatomi i den examen.. kanske h*n är bättre på plutifikationstabellen!??
"Det tar ungefär sex sekunder för födan att färdas från munnen till magsäcken. Det tar ca fyra timmar för maten att lämna magsäcken portionsvis till tolvfingertarmen där den behandlas i ungefär två timmar, för att sedan transporteras vidare till tunntarmen. Vägen genom den cirka 3-4 meter långa tunntarmen tar ytterligare sex timmar, varefter födan når tjocktarmen och till slut ändtarmen. Maten lämnar ändtarmen ungefär ett dygn efter att den kommit in i munhålan. Tiderna varierar dock kraftigt med personens tillstånd och matens egenskaper."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vad bra! Skall gå in och titta på deras hemsida mfhälsoutbildningar, såg snabbt att det stod lchf, kan ju bli väldigt intressant.
Thanks
"Om jag hade varit dig hade jag ifrågasatt den lärarens examen.."
Jag har redan ifråga satt hans kunskaper… många gånger…
Hans svar när jag ifrågasatte detta var att i alla fall hans mage protesterar om han skulle äta massa kött men inga fibrer.
Jag hade bråttom för att hinna med en buss så jag lät honom hållas (den gången…)
Men nästa lektion (nästa år?!) ska jag fråga hur det går ihop med de snabba fibrerna och det långsamma köttet!
Han berättade oxå om en undersökning av afrikaner och britter. där de kom fram till att afrikanerna hade mycket mer mängd avföring än vad britterna hade. Det berodde på att afrikanerna åt mer kolhydrater.
Men varför man ska sträva efter att ha mycket avföring sa han inte…

"Men varför man ska sträva efter att ha mycket avföring sa han inte…"
Ha-ha-ha! Underbar kommentar! 

Anledningen till att man skall ha mycket avföring är att det är ett effektivt motmedel mot självbefläckelse!
Iallafall om man tror på Dr Kellogs teorier som utgick från att onani var en stor orsak till psykisk sjukdom!!
Kellogs drev ett mentalsjukhus och hävdade att sexuell avhållsamhet och laveman några gånger om dan var grunden för god psykisk hälsa.. nu ville inte patienterna gå med på detta så därför experimenterade han fram mat som skulle öka avföringens storlek i stället så att tarmtömningen skulle bli något frekventare.. han uppfann Kellogs Corn Flakes.. som sedan dess varit ett mycket använt medel mot onani!!
#19 Så det är därför jag aldrig gillat corn flakes! 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#20 *asg*
Är det verkligen sant, Zepp? Jag säger då det, livsmedelsindustrin är så oskyldig, så…

Maddej.
Din lärare måste ha fått sin utbildning ur ett kellogspaket.
Herregud!
#17 Du borde läsa "Ideologin och pengarna bakom kostråden" där får du svar på varför din lärare tycker som han tycker, kanske kan du få lite argument mot också… En kort, lättläst bok, den hinner du läsa under jullovet. Kolla om den finns på ditt bibliotek…
Jag tror att det fungerar på detta vis : Eftersom våra kroppar är anpassade för främst fett och protein , så tillvaratar kroppen dessa näringsämnen på ett mycket effektivare sätt jämfört med kolhydrater.
Av den anledningen bildas mycket mindre slaggprodukter i form av avföring och gaser.
Man kan jämföra med t.ex. rävar som äter i huvudsak animalisk föda, de har väldigt liten mängd avföring.
Det är nog snarare kolhydrater som ruttnar i tarmen.

Jag tror att det är blandkost som är värst. När jag var vegetarian, två års tid i två omgångar i livet, så reagerade jag just på att avföringen inget luktade. Med LCHF är det inte heller någon särskild lukt. Men alla vet ju hur 'normalt ätande' människor lämnar för odörer…