Går emot!!
Halloj!
Under väldigt lång tid har jag räknat kalorier!
valt de fettsnåla och kalorisnåla alternativen. ett tag gick det jättebra. sen tappade jag banan ett tag och gick upp några kilon. För astt komma tillbaka så började jag återigen att räkna vad jag stoppade i mej. Nu har jag levat på 1300 kcal om dagen i snart 2 månader och ingenting (!) har hänt….
Sååå jag började läsa lite om kolhydrater. Och jag måste erkänna att det går emot allt jag tidigare trott på…! hm!
Om jag verkligen drar ner på kolhydraterna, blir inte kroppen lidande då kolhydrater är bensin för kroppen, hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. eller har jag fattat hela saken fel?
jag är normalviktig, väger 53 kr o är 153 lång. fungerar bara LCHF på överviktiga?
(o en sak till… hur F*A klarar ni er utan frukostmackan? ) =)

Hej och välkommen! Visst går det emot allt vi tidigare trott på. Ler lite åt gamla kommentarer som: "Skär bort det synliga fettet så blir fläskkött också magert.", "Lägg den stekta baconen på hushållspapper så blir den mer fettsnål och nästan nyttig.", "Ta inte så mycket bregott på smörgåsen.", "Ost är fettbildande.".
Här och här kan du läsa om fettdrift istället för kolhydratdrift.
Jag har inte heller övervikt och har aldrig haft, men jag mår allmänt så mycket bättre på den här kosten, att jag aldrig vill tillbaka till kolhydraterna.
Frågan är snarare … Hur kunde jag klara mig utan fett (gräddsås, beasås, bacon m.m.)? Samt om du söker på forumet så hittar du helt ok alternativ till bröd/kex. Frukostmackan hjälper dig bara med fettinlagring och underhåller sötsuget samt att spannmål inte hör till människofödan rent allmänt. Den gör inget för att hålla dig mätt i 4-7 timmar. Prova ägg och bacon istället :)

Jag ÄLSKADE bröd innan jag började med lchf och det var också en av anledningarna till att jag gick upp i vikt förstår jag nu. Jag började med lchf för jag var nyfiken på hälsovinsterna - om det kunde ha effekt på min migrän men jag ville gärna gå ner några kilon också. Det är så befriande att inte längre ha sockersug. Man hittar nya favoriter och istället för frukostmackan blir det äggröra och bacon och istället för kvällsmackan blir det ett par ostrullar eller skinkrullar med philadelphia. Man hittar nya favoriter helt enkelt! :)
tack! ska leta efter ett alternativ till bröd, och ska kolla länkarna. Förhoppningsvis fattar jag hur allt hänger ihop =)
Men blir inte kosten ganska ensidig ändå? det verkar som det bara är ägg, ägg ägg o åter ägg…?=)
Pasta & ketchup är rätt ensidigt också.

Bröd, bröd, bröd är oxå ensidigt =)
haha ja men min kost för tillfället är inte bara pasta o bröd. utan ris, wok, nudlar, potatis, pasta, grönsaker, rotfrukter, pytt i panna, smoothies, bröd… mm mm mm. ganska allsidig kost.
Menar bara att alla frukostförslag som jag kommer över är det ägg i. eller bacon. Vad gör man om man inte gillar ägg då? eller inte gillar tex keso?
finns det någon bra sida? med matförslag?
Jo o en fråga till… vad är det för skillnad på GI och LC-kost?
#4 Vi tycker att det är frukostmackan och den trista müslin som är ensidiga…
Välkommen hit! 
Dels går ju ägg att variera på många sätt och dels behöver man inte ens äta ägg. Men det är grymt praktiskt, det ska sägas. Nu i juletid kan du ju äta skinka, julost, köttbullar och lax till frukost! Ingen kommer att höja ett ögonbryn.
Själv äter jag ofta ägg, majonnäs, skinka och brie på morgonen. Samt kaffe med grädde och lite extra kokosfett. Det klarar jag mig på i åtminstone 5 - 6 timmar.
nu får ni inte tro att jag är negativ hahaha. Men finns det nåt värre än julmat? hahaha. Jag vill försöka. men det verkar svårt såhär i början.
Hahaha kollade i skafferiet på innehållsförteckningarna imorse. O kom fram till att… hrm, det var ca 2-3 råvaror som inte innehöll så mycket kolhydrater!
är fetaost ok att äta?
Tistel,
GI betyder glykemiskt index och är ett mått på hur mycket blodsockret påverkas under en viss tid av 50g av någon mat. Fett har ju såklart GI-värde noll, och (förenklat) samma med protein.
Men för att ta det på en lite högre nivå, så innebär "GI-diet" att du äter kolhydrater som höjer blodsockret långsamt medans lågkolhydrat att du genom att äta väldigt liten mängd kolhydrater (<20g/dygn, t.ex.) i princip inte höjer blodsockret alls
Blodsockret håller sig stabilt ändå genom andra mekanismer. (kroppen kan själv bilda glukos från annat än kolhydrater, i levern via en process som heter glukoneogenes)
Det är förresten bara (delar av) hjärnan och centrala nervsystemet som behöver glukos, resterande delar av hjärnan och resten av kroppen anpassar sig efter 1-2 veckor till att använda fett som bränsle.
#11 tack! då förstår jag lite bättre skillnaden=)

#10 Hahaha kollade i skafferiet på innehållsförteckningarna imorse.
Äter man naturlig kost istället för industriprodukter så är det sällan man behöver kolla på innehållsförteckningarna längre. Helst skall det bara vara en enda ingrediens.
Fast det är förstås bra att ändå kolla att man inte råkar ut för fuskvaror, t.ex. grädde med marmeladmedel.
#13 menade att jag kollade hur mycket kolhydrater det var i produkterna. o jag har nu kommit fram till att jag ÄR beroende av socker o kolhydrater. redan nu tänker jag på mackor med leverpastej på….. *dregel*
det finns leverpastej med lägre kolhydratsinnehåll, sikta på under 5%, sen finns recept på LCHF-bröd om du tittar i kanten. Jag körde mycket med det i början, var lyrisk över alla olika recept här och sådana jag kom på själv. Nu har jag inte gjort bröd på länge, saknar det inte.MEn som sagt det finns, du fixar på tre minuter typ! Ost är ok i (närapå) alla former!
tack för alla tips=)
"Om jag verkligen drar ner på kolhydraterna, blir inte kroppen lidande då kolhydrater är bensin för kroppen, hjärnan behöver kolhydrater för att fungera"
En liten del av hjärnan behöver kolhydrater för att drivas men resten föredrar fettdrift. De kolhydrater som behövs kan kroppen tillverka själv av fett och protein så om man bara äter tillräckligt av detta så klara sig hjärnan också…
#17 jaha!

Tistel- (vilken sjöjungfru !)
En van kropp går utmärkt på fett som primärt bränsle, även vid träning. Däremot använder kroppen glukos före fett när det finns tillgängligt. Så har man ambitionen att minska på fettmängden på kroppen så ska man i princip se till att alltid träna när kroppen inte har tillgång till kolhydrater om man vill ha snabbare resultat. Gäller även om man inte äter LowCarb, t.ex att träna på morronen på fastande mage. Äter man LowCarb behöver man inte tänka på det alls.
Medarbeterare på Kost

Det mycket lilla behovet producerar kroppen själv från det protein du ändå måste äta… Sen innehåller grönsaker och annat kolhydrater så att de flesta faktiskt äter den lilla mängden kolisar som behövs ändå
Själva levern i leverpastej innehåller t.ex kolhydrater…
Medarbeterare på Kost
Ok en liten sammanfattning hitentills:
Kroppen "tillverkar" de kolhydrater hjärnan behöver.
Så "bensinen" är enbart fett och proteiner. För att få ett snabbare resultat ska man naturligtvis röra mer på sej, o inte ligga på sofflocket (det säger ju sej självt)!
Men om man inte överger kolhydrater helt, kommer man ändå få ett synbart resultat (beroende på sej själv o sin egen kropp) på ett par månader? Och hur många är det rent "statistiskt" som faktiskt GÅR UPP i vikt?

För kroppen är det ingen större skillnad heller att använda eget kroppsfett som energi eller dietärt fett (som man ätit), lite förenklat. Eget fett är alltid mättat. Det mesta fett man äter i livsmedel är en blandning av fettyper.
Det finns nog ingen statistik på hur många som går upp i vikt. Mycket ovanligt är nog att gå upp mycket i vikt. Sånt kan bero på en ämnesomsättning i obalans. Dock kan man med säkerhet säga att en förutsättning för att gå upp i vikt är att man äter mer energi än man gör av med. Du kan såklart öka det du gör av med genom att träna. Men av att träna blir man oxå normalt hungrigare.
Det verkar dessutom vara så att VAD man äter faktiskt påverkar hur mycket man gör av med…
se ex följande studie där man jämför kost med lågt GI och kost med mindre än 20g kolhydrater och vad det gav för resultat.
Medarbeterare på Kost

#21 Jämfört med innan så ligger jag verkligen på sofflocket och har inte blivit fetare. Snarare gått upp lite i vikt av ökad muskelmassa (känner att kroppen är fastare). När jag väl tränar (10 solhälsningar eller promenader) lite då och då så känner jag att det tar mycket bättre; kroppen är mer effektiv. För konditionens skull så kan det vara bra att röra på sig. Den tränade jag upp genom att springa till bussen några dagar/vecka.
Hur mycket kolhydrater du kan äta/dag kan bara du veta. Mitt sötsug triggas ganska lätt (några få hallon) och härom veckan åt jag en chorizo som det garanterat var socker (eller något annat i odeklarerat) i för jag gick upp ett kg i vätska över en dag. Matproducenterna kan inte lura den som går på lchf. Dina smaklökar kommer att vakna till liv :)
Men då kommer ju det problemet. att man samtidigt ska räkna kalorier samt räkna kolhydrater. Min basal-förbränning ligger på runt 1100 kcal/dygn. Så om jag äter mer än 1500 kcal går jag ju upp i vikt… då har jag ju inte en aning om hur min förbränning är när jag drar ner på kolhydrater….

Kalorier? Jag räknar inte kalorier, bara kolhydrater. Ät när du är hungrig, ät dig ohungrig (mättnaden kommer efter ca 30 min.). Fett bränner fett, protein bygger muskler och kolhydrater lagrar fett.
Jag börjar dagen med en kopp te med en skvätt vispgrädd och en klick smör i. Mellan kl 11 och 13 äter jag frunch, bacon & ägg (det beror på när jag blir hungrig). På eftermiddagen kan det bli lite ost (om frunchen var tidig) och på kvällen en köttbit med fet sås och ev. en lite ovanjordsgrönsak. Blodsockret är jämnt över hela dagen och hjärnan pigg. Kan det bli bättre? :D

Tistel: Det enda du behöver hålla koll på är hur mycket kolhydrater per 100 gram ett livsmedel innehåller. Dra en gräns på 5 gram kolhydrater per 100 gram så får du äta nästan obegränsat av det livsmedlet.
Livsmedel som tillhör den kategorin är bland annat alla sorters kött (men se upp med korv då det oftast är massa annat i dem än kött), ägg, fisk, svamp, riktigt smör m.m.
Och välj alltid de fetaste alternativen när du köper t.ex. creme fraiche, ost, majonnäs så kan det inte bli fel :)
Jag räknar aldrig kalorier, med myket fett i kosten regleras det där automatiskt då det är mkt svårt att överäta fett :)

Det den där studien visade var att förbränningen hölls uppe när dom minskade kolhydraterna och att förbränningen minskade när dom åt mer kolhydrater och samtidigt drog ner kaloriintaget… dvs lite småsvält.
För övrigt har du nog betydligt högre verklig förbrukning 
1300 kcal gäller kanske om du ligger still hela tiden och gör nada
Ät mindre kolisar då och notera vad du äter, så får du se var du hamnar utan att vara hungrig ! En del kan nog dra på lite extra i början med fett under inkörningen. Men efter ett tag så vänjer sig kroppen vid signalerna om när man är hungrig och bör äta. Många märker då att man faktiskt dessutom automatiskt äter färre kalorier än man tror efter ett tag. För en van person är det ingen stor grej att behöva vänta en timme eller två extra innan man får möjlighet att äta. När man är van att få kolhydrater så blir man markant hungrig/sugen om det går för lång tid…
Medarbeterare på Kost
#25 Basalförbränning på 1100kcal per dygn? Var har du fått reda på de dumheterna?
Dessutom betyder basalförbränning den energi som går åt för att driva din kropp om du ligger i koma! Om du gör nånting som tex sätter dig upp på morgonen så går det genast åt mer kalorier!
Nä, 1500kcal om dagen är det du minst behöver för att inte svälta, troligtvis mer om du verkligen vill må bra.
Jodå det är noga uträknat seddu =) har en vän som är utbildad kostrådgivare. Jag är pytteliten så därför höjer #28 på ögonbrynen=)
O ja är ganska så mycket arbetslös o sitter hemma största delen av dagen.
Men nu ska jag iallafall testa att äta mindre kolhydrater, så får jag se hur det hela artar sej!
blev en intressant tråd det här!!!! hihi =)
#29 "Utbildad kostrådgivare". Kan garantera dig att en "kostrådgivare" som kan räkna ut din basalmetabolism inte vet hur kroppen hanterar näring ett dugg.
Dina kommentarer visar att du inte förstår vad LCHF innebär. Har du läst LCHF-foldern som finns bland de översta trådarna?
#29 När jag använder den formel WHO använder för att kolla om folk svälter får jag det till att du är 45år gammal, väger 43kg och är 140cm lång för att ha en basal förbränning på 1100kcal. Här är formeln så kan du räkna själv;
Harris & Benedict ekvationen:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Resultatet är ett s.k BEE-värde (ditt basala energibehov vid vila). Multiplicera sedan med en stress och aktivitetsfaktor mellan 1.2 och 2.0, där 1.2 är en stillasittande dag och 2.0 är en väldigt aktiv dag, typ idrottsman i någon konditionsgren.
Är du nu så liten som min utränkning behöver du ju inte gå ner i vikt iaf men LCHF är nog bra för din fortsatta hälsa.
#29 SJÄLVKLART vet jag inte vad lchf ÄR!
det är därför jag från första början skrev det här inlägget.
Därför ställer jag en massa frågor! För jag vill veta MER.
jag skrev runt 1100 och min aktivitetsfaktor är extremt låg just nu.

#33 Läs foldern som finns på förstasidan så får du bra och grundläggande information :)
#33 Nu har du fått en formel så du kan räkna själv och behöver inte använda dig av din vän. Eller så kan du använda den här: http://www.markazits.com/diet/bmi.php#energi

1300-1400 för lilla Tistel
motsvarar 1700-1800 för mig på 1.82 som är man… men 1100 är bortitok !
Och som Wildrat påpekar så är det inte det du faktiskt gör av med…
Det är därför det kallas basal ämnesomsättning. Nu vet jag inte vilken formel ex.vis den här http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm använder men det den visar är alltså inte den basala förbrukningen utan plussar på beroende på vad man gör. Även om man inte tränar och bara sitter bör man alltså plussa på en sådär 6-700 kcal… eller 400-500 kcal för kvinnor.
Det som kan vara kul med den kalkylatorn är att se att det inte gör så himla många kaloriers skillnad av motion. 1 timmes rask promenad så att man får upp flåset en del drar 300kcal… men så blir man sannolikt hungrigare oxå… åtminstone jag 
Medarbeterare på Kost
Jag tycker absolut att du ska strunta i kalorierna och bara begränsa kolhydraterna, åtminstone till att börja med och börja lära känna dina hungerkänslor. Om man äter LCHF-mat så kan kroppen själv notera hur mycket kalorier du får i dig och signalera med mättnad = sluta ät och hunger = ät något igen. Det kan hända att du får lite mer energi och får lust att göra lite saker som du inte orkar på svältgränsen.
Om du har svält dig länge är det möjligt att kroppen har en massa behov av att reparera organ och muskler, så det är fullt möjligt att du som normalviktig tom går upp i vikt, även om inte din fettmassa ökar. Jag skulle fokusera på måttband och strunta i vågen om jag var du.
För att få mer info och bättre förståelse för vad LCHF är så bör du läsa böcker t.ex. av Skaldeman, Litsfeldt, Dahlqvist, m.fl.
Kolla också in kostdoktorn.se som har en vadelning kallad LCHF för nybörjare.
Det finns en hel del forskningsrapporter, etc på nätet så det är bara att börja googla.
Jag märker på tråden att du nog behöver tillägna dig grundläggande info innan det är dags för att diskutera kosten mer på en tråd.
Lycka till med omställningen och välkommen till LCHF!