Frukost: Linfrögröt istället för äggmjölk?
Hej!
Tack för era tips och råd- särskilt Magna som bidragit med sina tankar!
Jag bor i Kina- och tänker inte äta äggmjölk. Här vete tusan vilka ägg man får, så jag äter inte råa ägg. Grädde är också oerhört dyrt. (Mjölk vet ni ju :-D, men det går att få tag på australiensisk mjölk också, vilket jag dricker).
Dock finns linfrö. Istället för äggmjölk som jag förstått att många äter till frukost så äter jag nu en gröt gjord på linfrö och lite grovt kli (för magen), tillsammans med mjölk. En okej LCHF frukost? Varför behöver man just animaliskt fett? (frågar en som har låångt till LCHF böcker).
Med önskan om en god jul!
Frid,
Maria
Jag bor också i Kina och dricker definitivt inte äggmjölk, äter istället en frukost med kokt eller stekt ägg, ett flatbröd eller finncrisp med mycket smör(hyvlar) och ost (många skivor)på,kaffe med grädde, det fungerar bra för mig.
Linfrö har diskuterats mycket här, kolla sökfunktionen. Kli är ju bara fibrer som dom flesta som äter LCHF unviker eftersom dom retar tarmen.
Forskarna har funderat över om stora mängder linfrö är farligt att äta, eftersom det kan utsöndras cyanid, framför allt om man finfördelar dem. Att äta hela linfrön tycks inte innebära samma risk och inte heller tillagade linfrön.
Livsmedelsverket har en hemsida som beskriver saken på ett bra sätt. Utifrån den kan du säkert fatta ett informerat beslut.
Ha det gott!
/Maia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Animaliskt fett är antiinflammatoriskt. Vegetabiliskt fett är inflammatoriskt.
Linfrö (krossat) bör inte ätas i större doser än 1 matsked per dag. Hela linfrön passerar genom vårt system helt oförstörda men ger då heller ingen näring alls.
Instämmer inte med generaliseringen att vegabiliskt fett är inflammatoriskt. Det är en LCHF-myt som saknar vetenskaplig evidens. Kokosfett är jättebra. Olivolja och rapsolja helt OK. För den som är fiskallergiker är linfröolja ett bra alternativ. Det man ska hålla sig borta från är majsolja, solrosolja, bommulsfröolja och sojaolja.
Per_W,
Kokosfett, ja. Resterande oljer med sitt höga omega 6-innehåll, då? Eller kan vi helt plötsligt tillgodogöra oss vegetabiliskt omega 3? Jag har för mig att vi inte kunde det.
I äggmjölken äräggen inte råa. Dom upphettas av det kokande vattnet. Blir säkert över 70 grader varmt. Äggen koagulerar och "mjölken" blir härligt vitgul.
Vad jag förstått ska man inte äta mer än 1 msk linfrö om dagen, för det är lätt gifigt…
Du kan ju istället för äggmjölken göra omelett? Två, tre ägg, lite grädde och lite vatten för "fluffigheten" och så önskad kryddning… Gott! Jag gillar att bre ut ett par msk majonnäs och räkor ovanpå omeletten när den precis "stannat", och sedan vika ihop den.

"Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, vid intag av mer än 10 matskedar om dagen riskerar man att få vissa neurologiska symptom."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#5 "oljer med sitt höga omega 6-innehåll, då? Eller kan vi helt plötsligt tillgodogöra oss vegetabiliskt omega 3?"
En del kan kanske tillgodogöra sig försäljningsintäkter, annonsintäkter, anslag eller politiska fördelar….

Mnjae.. det är nog lite mer komplicerat än då!
"En kost med mycket kolhydrater gör att hormonet insulin dominerar, och insulin tillsammans med AA förstärker produktionen av AA från LA på bekostnad av produktionen av långkedjiga omega-3-fettsyror. Vid en kolhydratfattig kost dominerar i stället glukagon, och det driver på omvandlingen av ALA till EPA och EPA till DHA. För att kunna tillgodogöra sig de gynnsamma effekterna från omega-3-fettsyrorna, för kärl och hjärta t ex, ska man alltså undvika en kost med mycket kolhydrater och dessutom avstå från vegetabiliska fröoljor och andra produkter som innehåller stora mängder linolensyra (LA)."
http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/
Så vad som händer när man INTE äter en massa kolhydrater som höjer insulinet är antagligen inte lika allvarligt och märk väl att O-6 även bildar antiinflamatoriska Eikosanoider!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Instämmer med Zepps inlägg #11.
Undvik de värsta omega 6-källorna och dra ned på KH. Att däremot vara livrädd för t ex olivolja eller rapsolja finns det inga vetenskapliga belägg för. Ingen har någonsin i någon kontrollerad studie kunnat visa att olivolja ökar inflammatorisk benägehet. Att alla växtfetter skulle avra av ondo är en myt som florerar här på Kif men jag har aldrig hört exempelvis Birgitta Standvik som forskat på området varna för raps- och olivolja.