Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 952 ggr
Diran
0

Diran undrar och tänker

Nu har jag följt så gott jag kunnat LCHF i ca 3 veckor. Började med GI-metoden "Fas 1" men efter att ha läst här så kommer jag inte gå till någon annan fas och börja äta mer kolhydrater. (har väl gått ner ngt, men vågar inte väga mig)

Men nu när jag läst som en lus och ställt frågor och fått massa svar kommer nu lite frågor som är mkt viktiga för mig för att hjälpa min viktnedgång och mitt mål mot generellt bättre hälsa.

**1. Det här med grädde och mjölkprodukter.
**Många skriver om hur de försöker "dra ner" på grädden. Varför? Har förstått att det för vissa individer kan bromsa viktnedgången pga insulin utsöndring eller liknande, **men vilka produkter avstår ni ifrån då?
Mjölk, fil, grädde, ost, smör?
**Vad ersätter ni detta med?
Jag använder mkt grädde i många av de maträtter jag äter, bla gräddsås, grädde i te, grädde i köttfärsgratäng, i massvis av mat. Men jag vet inte hur jag kan ersätta det, för jag tror att det skulle kunna hjälpa min viktnedgång att dra ner på mjölkprodukter. Men vet inte vad jag byter ut det emot för att ändå få i mig fett.

2. Det här med kokosfett. Vissa använder det silvriga paketet som finns varstans. Vissa inte, varför inte? Är det att det innehåller tillsatser eller liknande som inte är bra för kroppen? Om ni använder annat, vart köper ni det, för jag har inte hittat ngt på hälsokost butiker i jkpg

**3. Det här med fakir.
**Jag har läst en massa men fattar inte helt fullt.
Jag ska iväg till London 5 dagar i februari och VET att jag kommer få i mig alldeles för mkt kolhydrater, bla måste jag visa mig artig hembjuden hos vänner, kan självklart undvika att äta ris/pasta/bröd/ osv så gott det går, behöver ju inte äta sådant då jag äter ute, men jag kommer få i mig en massa är jag rädd, men då skulle det kanske passa att köra "fakir" när jag kommit hem? För jag har fattat det som att det pushar igång viktnedgången och kan hjälpa sockerberoendet? Men vet inte exakt vad som gäller där.

**4. Det här med vitaminer och mineraler.
**Varje dag tar jag en halv brustablett med 18 vitaminer och mineraler eftersom jag är sådan som är LIVRÄDD att få bla dåligt tandkött mm. Jag äter inte ägg, bara i tex gratängen jag gör. Jag äter mkt kött och ost, men förstår inte hur jag kan få i mig alla de vitaminer jag behöver via LCHF. Jag äter heller inte lever eller hjärta kan jag tillägga innan någon tipsar om det.

**5. Det här med tillräckligt med fett.
**Jag lägger både lite kokosfett och grädde i mitt te, ngn tipsade om det.
Men jag läste boken "GI-Noll!" och Skaldeman skrev att man måste hitta en balans, äter man för ofta och mkt förbränner kroppen bara från "munnen" man vill att den ska förbränna både från munnen och det överflödiga man samlat på sig på kroppen. Jag har svårt att hitta balansen.
Jag har precis köpt en våg, så jag kan väga min mat bättre så jag kan fylla i Minmat.net, jag vet itne exakt hur många kalorier jag får i mig per dag, men någon har sagt att det bör vara minst 1400.
Då kommer vi tillbaka till grädden. Är inte grädden en nyckel till att få i sig tillräckligt med fett under en dag?

Detta blev otroligt långt, men hoppas att ni ska orka läsa. Jag tror helt enkelt jag behöver vägledning ang saker och ting när jag har börjat att förstå lite mer, men ändå är en gröngöling.

ebet
0

Hej och välkommen!

1. Mjölk och fil är värst tror jag, de kan du ersätta med grädde och 10% yoghurt. Grädde kan du ersätta med äggmjölk. (kolla sökfunktionen)Hårdost är ok, smör också, de innehåller inte mycket kolhydrater.

2. Du kan beställa kokosfett på nätet.

3. Fakir innebär att du i princip äter bara kött och fett. Inte nödvändig för alla, men om man är väldigt kolhydratkänslig, så kan det hjälpa.

4. Synd att du inte äter lever, eller ägg, de innehåller mycket nyttigt. Kanske kan vänja dig vid det? Kycklinglevermousse är helt suverän. Äter man en allsidig animalisk kost så behöver man absolut inte vara orolig varken för tandköttet eller för vitaminbehovet. Men å andra sidan skadar inte vitaminerna heller.

5. Jag struntar både i kalorier och i fettmängden. Jag tror jag ligger runt 1800. Fett äter jag tills jag blir mätt. Jag tycker att efter några månader så känner kroppen och talar om när det är nog. Jag ser det så, är jag hungrig, så äter jag. Tänk dig en ostrulle med en stor klick smör i den. En sån räcker för mig som ’nattmacka’. Smör är fetare än grädde.

Diran
0

#1 Tack för tipsen, tyvärr kan jag inte vänja mig vid ägg, ett tillfälle försökte jag såpass att det kom upp igen.

Kokosfett frågan hittade jag svar på sen :)

Kött och fett.. Okej. får se om jag kanske gör så i februari.

Men att ersätta grädde som innehåller 40% fett, med yoghurt som bara innehåller 10%? Det låter som ett stort steg och blir desto svårare att komma upp i den mängd fett man behöver per dag?

ebet
0

I stället för mjölk-grädde

I stället för fil-yoghurt

det var så jag menade

ebet
0

Förresten, äggmjölk smakar som grädde Mums

Diran
0

Okej, jag har slutat med mjölk och använder istället grädde redan, men verkar som vissa inte använder grädde heller?

Gjorde äggmjölk idag, smakade vattnigt och lite konstigt, men det går. Ett bra sätt för mig att få i mig ägg antar jag, eftersom jag inte gillar ägg.

ebet
0

Jo, man får mixa till några varianter innan man hittar en perfekt blandning. Ju mindre vatten, desto krämigare.