Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 20448 ggr
missaz
8

Kan inte äta längre!

Jag har de senaste 2 veckorna ungefär fått problem med mitt ätande. Jag är väääldigt ohungrig och när jag väl äter får jag ett hemskt illamående; det känns ont och nästan som om jag ska kräkas. Detta går över någorlunda efter ca en kvart och brukar kännas helt bra efter ca 30 minuter.

Pga av detta har det ju blivit rätt lite mat; dels är jag inte hungrig och dels mår jag illa efter maten. För att kolla hur mycket mat jag får i mig har jag nu ett par dagar kollat upp det i minmat.net och jag trodde inte att det var SÅ illa… Normalt ligger jag på runt 1800-2000kcal per dag; nu ligger jag på ca 900kcal per dag men brukar tvinga i mig lite extra på kvällen om jag klarar det… Hamnar alltså på MAX 1200kcal per dag!

Jag tycker ju själv att detta känns illa; det ÄR ju för lite mat! Jag brukar själv säga åt de som undrar här att äta mer om de ligger under 1500kcal per dag! Saken är bara den att jag får inte i mig mer! Normalt sett älskar jag verkligen mat och kan äta en hel del så detta är verkligen inte något fjant från min sida!

Förutom detta med maten mår jag bra, så jag tror inte jag är sjuk eller nåt sånt. Har ätit LCHF i 8 månader nu utan problem… Vad kan vara fel?

Sinain
0

Det kan vara så att du är inne i en sådan period, där matlusten har gått ner. Kan kanske också vara så att din ämnesomsättning har blivit lägre. Men du har inga andra symptom? Känner dig inte trött och orkelös? Har du kollat sköldkörteln?

ochnintendo
0

"Jag är väääldigt ohungrig och när jag väl äter får jag ett hemskt illamående; det känns ont och nästan som om jag ska kräkas".

Du har inte början till magkatarr då? Tycker det låter väldigt likt det jag var med om för några månader sen, då var det magen som krånglade.

dufva
0

missaz

Du har ju ätit kosten ett bra tag nu så det mesta borde ju ha ramlat på plats vad gäller omställning, hunger/mättnad etc.

"hemskt illamående och ont"  och två veckor låter inte så bra.

Kanske nåt med gallanObestämd?

Det är nog ingen dum ide att få en läkare att titta lite på dig.

Jea59
0

Jag har drabbats av samma problem är illamående efter maten vilket har gjort att jag äter mindre.

Fast jag tycker maten är god, så får jag illamående efter den, vilket gör att jag inte är sugen på mat mer

Braille
0

Det är inte kroppen som säger "ät mindre, jag behöver inte bygga nåt just nu"?

Fast ont ska det förstås inte göra. Och 900 kcal är lite.

kaisakavat
0

missaz - Jag mår väldigt illa när jag äter för lite. Det kommer smygande på och sedan blir det jätteblä. Märker att jag då måste tvunga i mig mat, tills jag mår bra igen..

Men jag kan inte säga att jag får ont och du har ju ätit bra innan, så det hela låter underligt. Kan det vara så att du har ätit för lite ett tag utan att du tänkt på det?

Har du några magkatarrkänningar? Alternativt gallan.. Var sitter ontet? Uppåt mot magsäck, strupe, eller neråt mer nedanför?

Ser att det är ett par timmar sedan du startade tråden - kanske är du hos farbror/tant doktor..

Hoppas det är bra, hursomhelst!

missaz
0

Tack alla för svar! Jag mår bra i övrigt, inte tröttare än vanligt och det onda jag skriver om efter mat är inte ONT ont (om ni förstår) snarare ett illamående… som ju kan kännas lite ont när man nästan blir spyfärdig. Det är alltså inte mycket ont och inte magkatarr eller magsår då jag haft sådana problem tidigare och vet hur det känns. Mer rent illamående alltså.

Jag har själv spekulerat i om det kan vara så att kroppen inte har så stora behov just nu, har även spekulerat i att jag kanske ätit mindre än jag borde ett tag utan att tänka på det (har varit mycket i skolan nu med tentaplugg osv) och att det har påverkat kroppen till något negativt mot mat. Alltså att jag nästan svält mig och därför blir mättnads och hungekänslor konstiga…

Jag tor inte jag är sjuk, mår som sagt bra i övrigt. Gallont har jag aldrig haft, men det har jag hört gör REJÄLT ont, så det tror jag inte gäller mig. Har som sagt mer illamående och äckel.

Jaja, jag ska nu när jag uppmärksammat problemet och fått lite feedback av er här prova att pressa in lite mer varje dag så kanske det går till sig om det nu beror på att jag misshandlat min kropp med för lite mat längre än jag insett. Det KAN ju också vara ett mindre behov just nu; jag är ju helt klart inställd på denna mat efter 8 månader, men under 1000 kcal om dagen tror jag inte att någon vuxen kropp vill ha…

nyborjare08
0

Kanske en dum fråga i sammanhanget men… du är inte gravid? Glad

chapp
0

Kan det spela någon roll att det är den mörkaste årstiden och att man "går i ide" lite grann just nu? Till skillnad från på sommaren äter jag allt mindre grönt, så det blir mera fett och mindre kolhydrater naturligt den här årstiden. Och så ska det ju vara i det kalla klimatet vi lever i, tror jag. Ökar man fettmängden generellt får man ett lätt övergånde illamående och man vill äta mindre. Så är det för mig iallafall.

Sedan äter man ju allt mindre ju längre man hållit på med lchf.

missaz
0

#8 Nej, det hoppas jag verkligen inte! Kan inte gärna vara det heller. Glad

#9 Jo, jag tror nog att det kan vara lite åt det hållet, har i princip inte ätit något grönt alls på länge… Så det kan nog ligga något i det du säger! Håller på att koka lite haricot vertes till middagskarrén nu, kanske kan öka på aptiten att äta några såna!

glitterfisk
0

För några veckor sedan mådde jag precis som du. Illa, inte hungrig, ännu mer illa efter maten.

Jag skrev om det i min tråd och fick också olika förslag på orsaker och olika råd. Jag tror nu att jag mådde illa för att jag åt för lite och att det blev en (ond) cirkel. För att bryta det började jag äta tre ordentliga måltider varje dag och lade också till mer grönsaker för att höja kolhydratnivån något.(Åt mest fläskkarre, ägg och smör vid tillfället) Dessutom tog jag en paus med cocosa. Efter ett par dagar blev det bättre och jag kunde minska grönsakerna igen och tar nu cocosa igen också och mår bra och kan äta mer igen.

Så jag tror; paus med kokosfett om du äter det. Var noga att ät dina måltider och lägg till lite grönsaker.

Hoppas att du mår bättre snart!

iike
0

Jag mår illa av cocosfett, provade bara en dag, men min mage sa stopp,har en hel paket, är det någon, som vill ha det?

Lisabet
0

Jag har också tendenser till illamående av kokosfett. När det var som värst slutade jag helt, för att efter ett bra tag börja igen, försiktigt.

Efter en mycket långsam tillvänjning fungerar det bra igen, men jag äter det bara på förmiddagen.

Vickie
0

Jag har bara ätit LCHF i 2 månader men hade jätte jobbiga övergångsbesvär. De försvann men illamåendet kom tillbaka efter någon vecka igen.Fick rådet i min tråd att det kunde bero på att jag åt för lite salt och drack för lite/åt för lite. Provade att salta lite mer och drack mer. Atomatiskt kunde jag äta mer när illamåendet försvann. Nu mår jag jätte bra .Ett litet tipsFlört

missaz
1

Tackar för ytterligare reflektioner och erfarenheter om mitt problem! Har ätit lite grönt nu i ett par dagar och det känns faktiskt aningen bättre. Har även pausat lite med kokosfett i mitt morgonkaffe (även om det har funkat bra för mig sedan starten av LCHF)

Jag tror att det var en kombination av en massa saker som gav detta problem; stress och naturlig mindre hunger/behov som gick för långt och blev nästan svält och påverkade mättnad/hunger negativt med illamående istället för normala känslor. Dessutom tror jag att övergången till striktare mat med noll grönt och ökat fett blev negativt i matsuget. Mår inte aldeles hundra % nu efter middagen heller, men det är ju i alla fall bättre än på många dagar och jag har lyckats äta riktigt bra till middagen.

lizaohman
0

Hoppas förbättringen håller i sig Missaz, jag håller tummarna hårt för dig!

missaz
0

lizaohman; Tack! Glad

missaz
0

Har mått rejält illa nu ikväll igen… Men det tror jag beror mest på för stor middag för en mage som vant sig vid extremt lite. Mår iaf lite bättre nu.

LenaK63
0

Hur går det Missaz? Blir också av och till väldigt ohungrig och maten står mig upp i halsen. En del mat kan jag helt enkelt inte få i mig. Men det värsta är att jag då kan äta bröd och när jag väl börjat så kan det slinka ner alldeles för mycket. Då känner jag att jag är hungrig.

chapp
0

Har upptäckt att frukt alltid får igång min aptit. Äter ett äpple och då är det som om glupskheten får en ny skjuts. Bara kött och fett, då äter man till slut väldigt lite. Kanske för lite? Jag vet inte. Jag trivs rätt bra med att inte vara glupsk etersom jag har ridits av gluskhetens demon under många år. Illamående kommer av för mycket fett i mitt fall.

LenaK63
0

Har också märkt att det inte går att äta för mycket fett. En msk kokosfett i första kaffekoppen på morgonen är OK men nästa kopp får bli med vispad grädde. Gjorde alltid äggröra i stekpannan på fyra stora ägg till två pers. men för mig blev det för mycket. Nu blir det med tre ägg och maken får det mesta. Jag är ändå inte hungrig förrän efter 5 kanske 6 timmar.

När jag köpte kokosolja i början kunde jag äta flera skedar ur burken utan att känna illamående. Nu kan jag överhuvud taget inte få i mig ens en halv tsk utan att må illa. Man ändrar sig tydligen.

Kanske har våra kroppar läkt med allt fett efter alla fettskrämda år och är nöjda.

missaz
0

Jo, jag mår bättre nu och kan äta mer. Har dock märkt att jag också blivit känsligare för för mycket fett, kan inte heller ta mer än liite kokosfett i kaffet på morgonen; tidigare tog jag rätt mycket i de flesta kopparna. Dessutom mår jag bättre om jag inte är superstrikt; har ju tidigare ätit nästan fakir (förutom grädden då) och detta mår jag inte längre ok på om det blir varje dag. Kan må bra om det blir en hel del protein men mindre fett och knapert med grönt, men blir det däremot lika mycket fett som jag åt i början mår jag inte bra. Antar att kroppen håller på att stabilisera sig och att jag inte behöver lika mycket fett som tidigare.

kaisakavat
0

Tror du att det kan vara läge att skippa kokosfettet ett tag. Både jag själv och några till har noterat aptitproblem och illamående i samband med kokosfettintag..

Bara en tanke..

Hoppas förbättringarna fortsätter!!

missaz
0

kaisakavat; jo, jag äter väldigt lite kokosfett nu och har de sista dagarna inte tagit något alls. Gillar dock kokosfettet och är helt övertygad om att det är väldigt hälsosamt, så jag provar nog snart igen och ser hur jag mår.

Tack för goda tankar!