Ny förfvirrad tjej!
Hejsan,
Jag är ny här. Har förstått att det går ut på och dra ner kraftigt på kolhydraterna. Men jag är bara osäker på hur många kolhydrater som är accepterade om dagen?
Jag är 168 cm lång, väger 73 kg…
Vore snällt i fall nån ville hjälpa mig med ett svar!
Man väljer helt själv på vilken nivå man lägger sig!
Man får testa sig fram helt enkelt.
Personligen ligger jag för det mesta runt 15 g /dag, men ibland hamnar det på det dubbla.
En del räknar inte kolhydrater alls egentligen, de bara kollar så att de inte äter några livsmedel med mer än 5% (eller 3%, elller vad som helst.. man väljer ju själv) och sen låter dom resten va!

Men i fall där står att jag ätit 8 % på minmat sida, då är det ganska okej va?
Om du tycker det känns okej, så är det okej! Det finns inget svar som gäller för alla, det är helt och hållet individuellt!
Man brukar väl säga att fettprocenten ska vara lika mycket som protein+kolhydrater ihop, eller mer. Alltså ska fettdelen av "tårtan" på minmat ta minst tre fjärdedelar - gör den det så följer du riktlinjerna ;)
Men sen måste man alltid känna efter om man mår bra av att lägga upp det så! Blir jag mätt? Mår min mage bra? Går jag upp/ner i vikt? Vad man nu har för mål!
Annika Dahlqvist brukar ha som riktmärke max 5 gram kolhydrater/100g för de varor man köper i affären. Det är bra i början för att hitta tillbehör till det som finns i köttdisken.
Bra att tänka på.
Insulinnivån ska ju hållas låg om det är fettförbränning man vill åt, och om man då äter lite potatis och morötter så kommer insulinet att höjas markant, men på minmat så blir det ofta inte så mycket kolhydrater av dessa. Detsamma gäller faktiskt mjölk.
Per W la ut ett dokument med insulinindex tidigare. Ska försöka hitta det senare.
Välkommen hit Stumpelum! Du är helt rätt för att få svar på dina frågor! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid...