Miss av naturen......eller?
Hittade detta på svt.se, GI-skolan;
"Vad är det då för skillnad på det fett kroppen tillverkar och det fett vi äter? Jo, fettet vi själva tillverkar är i huvudsak mättat fett, vilket ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Det är alltså en dålig idé att låta kroppen tillverka sitt eget fett."
Kan någon förklara för mig hur naturen kan ha gjort en sån miss?
Vad jag förstår så finns det inga vetenskapliga studier som säger att mättat fett är farligt. Alltså, man bara antar det - när man skriver ovanstående i GI-skolan. Men det finns inga belägg för att det är så. Alltså har naturen - förstås - inte gjort någon miss.
Finns säkert någon annan här som kan förklara lite bättre 
Det är givetvis ingen miss! Blir häpen över en så otroligt dum kommentar som den du hittade, fast å andra sidan kanske man borde sluta att häpna över alla dumma uttalanden man ser angående mat… Man ser dem ju så ofta!
Mättat fett är bra för kroppen då det inte härsknar på samma sätt som omättat fett. Vår kropp VILL ha det mättade fettet, därför är det bra att äta och naturligtviss också bra att det är det fett kroppen har i sig.
Nu är jag lite yrvaken - men jag förstår inte ens vad de menar. "Det är alltså en dålig idé att låta kroppen tillverka sitt eget fett". Försöker de säga att man ska se till att inte bli tjock? Eller ska man hindra kroppen från att tillverka fett? Hurdå hade de tänkt? (undvika kolhydrater säger vi, men jag misstänker att de har en annan lösning). Nej, jag får inte det där att bli begripligt. Och jag tror heller inte på att kroppen skulle tillverka skadligt fett.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Försöker fortfarande förstå - försöker de säga att vi egentligen borde bestå av vegetabiliska oljor? Tror inte jag vill det…låter lite sladdrigt
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Platsar helt klart på tio i topp över idiotiska kommentarer om kost som man hört, kanske tom top 3
.
Ligger i samma liga som SLV:s tankar om att modersmjölken är för fet för barnen..
Texten är hämtad ur Pauluns "Blodsockerblues." Ehum…
När man kollar vilka fetter som utgör plack i blodkärlen (förkalkningar) så består de av omättade och fleromättade fetter, det mättade fettet återfinns i våra fettdepåer. Med tanke på den infon, vilket fett verkar bäst att få i sig?
Texten hade varit bättre om den skrivits tvärtom: "Det är alltså en dålig idé att låta kroppen tillverka sitt eget fett, vilket ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Fettet vi själva tillverkar är i huvudsak mättat fett."
För det är ju så att om kroppen tillverkar en massa fett och lagrar det så blir man överviktig och det ökar risken för diabetes, vilket ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.
Ja, det är också en dålig idé att vi måste slösa bort flera timmar per dygn på att sova. Tänk så mycket vi kunde göra om vi inte var tvungna att sova!
Hur ska vi göra om kroppen så den passar oss? Robotkroppar!! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!