bra, dåliga fetter mm
Hej
Nu har jag surfat runt som en galning för att hitta en snygg lättläst beskrivning om fetter, bra och dåliga med en fin förklaring till. Inte bara "ät detta" utan varför mm.
Letar efter någonstans där det står om inflammationer och hur denna kost påverkar kroppen eftersom maten är antiinflammatorisk. Snygg förklaring på det som är förståligt för vem som…
Också gärna sidor med förklaringar om fibrer - min ´mor tror hon kommer dö om hon inte äter massor med fibrer…
Men, jag hittar inte detta - behöver skriva ut materialet till min mor som är klart skeptisk men i stort behov :-)
Har ni några bra länkar! (helst svenska sidor)
Hej Sisan
Googla på: Jenny Reimers, Maten och evolutionen. Hon skriver jättebra om fetter och annat vi måste äta. Även om sådant vi inte bör äta.
Nu är det här med kroppen väldigt komplicerat så att hitta en enkel förklaring är nog inte det allra lättaste. Här finns en bra förklaring (om än ganska komplicerad) på omega3 och omega 6.
Fibrer är elaka, fråga de som har IBS. Bra att elda med, dock. Det är ingen större skillnad på att mala ner tändstickor eller bark i sitt bröd, faktiskt.

#3 Har du möjligtvis en länk till en svensk sida som tar upp detta med fibrer på ett lättförståligt vis? Hon har haft problem med förstoppning i hela sitt liv så jag skulle behöva något som övertygar.
Nä, tyvärr. Men olösliga fibrer är per definition sånt som magen bara blir irriterad av. Lösliga fibrer från frukt är snällare mot magen.
Vid förstoppning får hon väl se till att äta mer fett, det är naturligt smörjande. Eller kanske magnesium.
… och om hon dessutom lider av något av frusenhet, trötthet, tappat hår och muskel/ledvärk bör hon göra ett ämnesomsättningsprov på sin vårdcentral.
Tyvärr har jag bara länk till en amerikansk sida om fibrer, men den här läkaren skyller alla moderna sjukdomar på vårt överdrivna fiberintag…
I artikeln Fett och olja - Det stora missförståndet beskriver Steven Acuff skillnader och effekter av olika fetter. Mycket bra artikel tycker jag.
Citat: "Tanken att fett i sig orsakar hjärtsjukdomar och cancer är fel. Rätt fett skapar förutsättningar för hälsa medan fel fett leder till sjukdom"
Om man läser igenom Fatlies-sidan så får man en bra helhetsbild och läsningen är väldigt bra som inkörsport i LCHF-tänket.
Når det gjelder fiber ser det ut som Psyllium kan hjelpe på irritabel tarm, mens de fleste andre fibersorter kan gjøre tilstanden verre.
"The researchers analysed 12 studies which compared fibre with placebo or no treatment involving 591 patients. Interestingly, insoluble fibre such as bran was not beneficial, only isphaghula husk (soluble fibre) significantly reduced symptoms."
Isphaghula = Psyllium
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/11/081114081010.htm
Peppermynteolje skal også være symptomlindrende ved IBS.
#9 Eller så skippar man allt vad fibrer heter och äter fett istället. Funkar ännu bättre…

Confused About Fats?
The following nutrient-rich traditional fats have nourished healthy population groups for thousands of years:
- Butter
- Beef and lamb tallow
- Lard
- Chicken, goose and duck fat
- Coconut, palm and sesame oils
- Cold pressed olive oil
- Cold pressed flax oil
- Marine oils
The following new-fangled fats can cause cancer, heart disease, immune system dysfunction, sterility, learning disabilities, growth problems and osteoporosis:
- All hydrogenated oils
- Soy, corn and safflower oils
- Cottonseed oil
- Canola oil
- All fats heated to very high temperatures in processing and frying
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 10 fast för alla gör det ju itne det… jag MÅSTE ta psyllium eller något annat annars är det bara skit… det blir så smetigt och kletigt att jag behöver en halv toarulle varje gång, kan torka och torka och det blir ALDRIG färdigt… men om jag tar en msk psylliumskal i vatten eller på annat sätt några gånger i veckan så blir det perfekt. inget alls på pappret och jag behöver inte sitta och stånka i en halvtimme innan det blir klart. Och jag ÄTER en massa fett. hamnar lätt på 80 %
Äter du en stor del ost och andra mejeriprodukter, då?
njaaa nä inte direkt, inte så mycket ost, mest äggmjölk faktiskt… köttfärs och bea, smör…

Mitt helvete med tarmarna under många år är jag säker på berodde på dels och framför allt för mycket fiberintag (rekommendation av läkare och dietister), dels stress.
Idag mår jag kanon och äter LCHF. Denna kost har gjort mig lugnare, mättare, gladare, mår bra i kroppen, sover gott, fryser inte (trots viktnedgång). Jag är hur nöjd som helst.
Jag skulle aldrig någonsin mer kunna tänka mig att äta tillskott av FIBRER. Dom kan döda en!