Ruttnar kött i magen?
Ruttnar kött i magen? Vad kan man säga till dom som påstår det?

Man kan säga att de är dumma i huvudet och inte har en aning om någonting :) Skulle också kunna påstå att de troligtvis är veganer och far med gamla myter.

Tja, magsäcken töms på fyra timmar. Det är bara lägga fram en köttbit i fyra timmar o kolla:)

Ingenting ruttnar i magen, såvida du inte har något allvarligt sorts förstoppningsproblem.
EDIT:
Kom på nu att jag läst att magen kan bryta ner avföring innan det ruttnar. Kända exempel är komapatienter.
Om så skulle vara så ruttnar väl kokt patsa och potatis också. Eller hur tänker dom?
Faktiskt "ruttnar" grönsaker, bröd osv mer än kött i magen. Köttet bryts ner och nästan allt tas upp i tarmen, väldigt lite kommer ut i andra änden. Grönsaker, bröd och sånt däremot innehåller fibrer och annat som bakterierna i tarmarna gärna tar hand om, bryter ner och bildar gaser av (typ "ruttnar"). Det som kroppen inte kan ta hand om kommer ut i stora illaluktande mängder i andra änden.
(dubbelpost)

TV-program…"Vi är inte gjorda för allt det kött vi äter"..det ruttnar i magen o blir liggande i upp till 4dagar i tarmsystemet(ingen kommentar om hur det andra tar sig förbi o ut)..risk för allvarliga tarmfickor o infektioner som följd…
Jag har själv sett programmet..det var länge sedan, men inf om att det är så finns..OM det är sant är en hel annan sak…
Ja, och info finns att jorden går under 2004 eller vad nu Jehovas vittnen sade…
Man ska inte tro på allt de säger på TV!
Faktum är att rötning av vegetabilier är precis så kornas magar och kaninens dubbla ätande (ät gräs, bajsa, ät bajs) gör för att tillgodogöra sig näringen - genom rötning. Alternativ #2 är att hetta upp det för att bryta sönder cellulosaväggarna, vilket är vad man gör med t.ex. potatis. Rå potatis går rakt igenom…
Allt vi äter går igenom en slags förruttnelse, det är ju så vi funkar. Vi kan inte använda de stora bitarna utan allt måste sönderdelas till mindre. Till hjälp har vi enzymer, bakterier och allehanda hjälpmedel. Det är ju enzymer och bakterier som gör en del av arbetet om du lägger en köttbit eller en frukt på diskbänken och låter det ruttna.
Men att kött skulle vara särskilt äckligt ruttnande är en myt odlad av militanta veganer och fiberförespråkare. Min mage har aldrig varit bättre än nu på LCHF så de kan hävda precis vad de vill, jag vet att de har fel!

Med den argumentationen biter sig veganer själva i "rumpan" 
Kött bryts ned av enzymer till att börja med i munnen och sedan färdigställs det i magsäcken med ytterligare enzymer och syror.
Trådiga kolhydrater och i synnerhet cellulosa paserar i princip vår mage och vår tunntarm som är anpassad för att bryta ner och ta upp animalier ända tills dom hamnar i tjocktarmen.
Här bryts fröer och cellulosa åtminstone delvis ner av en armada med förruttnelsebakterier.
Denna process är verkligen en förruttnelseprocess i ordets rätta bemärkelse
Något näringsupptag sker inte heller i tjocktarmen utan det som hamnar där ska bara bort efter att ev vätska sugs tillbaka till systemet för återanvändning..
Det är därför man ser så stora skillnader i mängd avföring om man äter kolhydratbaserat eller lchf-kost.
Vid tuff lchf-kost typ fakir finns inte mycket kvar när födan når tjocktarmen, och det lilla som finns passerar raskt och utan problem med hjälp av tillgänglig "smorning" av nyttigt fett
…
Tarmfickor beror på "klistereffekten" av en mjölbaserad kost som segar sig fram i en kämpande tjocktarm.

Bra förklarat Dufva! Jag är inte så insatt i detta, men märker att om jag äter tillräckligt med fett, lagom protein och så lite kolhydrater som möjligt, mår jag väldigt bra och toalettbesöken blir få och snabba, det är välsmort som du skriver.
Jag är ett levande bevis på det. Innan augusti, så gick jag på toa minst 3 ggr./dag, har genomgått coloskopi o sånt kul. (ironi) Men man hittade inget fel på tjocktarmen. Redan efter 4 veckor, så rättade saker o ting till sig, nu hoppar det även över några dagar, har hänt ett par gånger i höst. Man blir lite orolig, med tanke på hur van man är vid att sitta på tronen ett antal gånger per dag.
Men så fort jag äter något kolhdratstinnt, då kommer gaserna och jag får snällt sätta mig för att prestera mer än vanligt.