80/80/20 o min mat?
Hej - och tack!
Dr Dahlqvist skriver på sin blogg att hon, för de som följt lchf kosten och inte uppnått viktminskning, rekommenderar en 80/80/20 kost (80 protein, 80 fett och 20 kolhydrat). Och hon refererar vidare till att man kan bedöma sitt matintag på minmat.net.
Min fråga är: vad menar hon? Refererar hon till antalet gram (borde ej vara så då våra kroppar är av olika storlekar och rimligen har olika behov av näringsintag)? Eller refererar hon till procentindelningen, som man kan hitta på slutet av sidan minmat.net? Vad säger ni som är mer erfarna? Har ni något råd att ge?
(Om fallet är det sistämnda så hamnar jag på alldeles för låga värden av protein och fett liksom för höga värden av kolhydrater. Jag mår dessutom illa av för mycket fett och längtar efter frukt och mer grönsaker. :-)
Tack!
Maria
Det är antal gram/dag, och får väl anpassas lite efter person. Det är tänkt för en liten inaktiv kvinna, har jag för mig. Man måste ju känna efter om man blir mätt på den mängden mat, och om det är något man kan leva med. Och det gäller dem som hållit på länge utan resultat, många månader.
Procentindelningen på minmat - ja, där ska man sikta mot 75/15/5 (jag vet att det inte blir 100) - men det finns de som fördelar annorlunda. Man får pröva sig fram, vad man trivs med och vad som fungerar.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Tänk då på att 80 gram protein motsvarar c:a 400 gram kött.
Men 80/80/20 är något som de som _är_ inkörda på fettdrift kan ta till. Med andra ord är det inget för nybörjare.
Om du nyss börjat med LCHF så ska du inte sikta på 80/80/20. Istället ska du sikta på 20-30g kolhydrater (mindre om du vill och behöver), 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt (2g om man är väldigt fysiskt aktiv) och minst lika mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans.
Frukt är godis och det bör du undvika. Det bästa är om du vänjer dig av med socker men blir det jättejobbigt ta en liten frukt som tex lördagsgodis. Grönsaker behöver du inte sluta äta, bara välj såna som har lite kolhydrater och tänk på att maten, det är kött och fett, grönsakerna är tillbehör som gör ätandet roligare.
Ät mer köttfärs och fet fisk. Det är fett utan att kännas fett. Försök hitta lite fetare köttfärs, nötfärs med 10% fett är lite i magraste laget men funkar om du inte hittar nånting annat.
Hej!
Har också kvar några envisa kilon.. Ville bara säga att 80/80/20 är ganske lite mat. Utifrån mina egna erfarenheter alltså ;).
Rekommenderar själv inte att man ligger på denna nivå mer än en kortar period, för det blir lätt svältläge för kroppen.
Men jag är inte nån expert, vet bara min egen reaktion..
Själv tror jag att jag ska återgå till Skaldemans "recept" - käka ordentligt och acceptera att det kommer platåer. Kankse på sikt istället skapa en artificiell sommar och äta mer kolhydrater, för att sedan strypa kh igen. Känns bättre för mig.. Om det funkar på mina sista fem kilon vet jag inte.. 
Tack för alla era svar!
Men fortfarande en fråga: vad betyder % delen 75, 15, 5? Är det verkligen 75 % fett? Är inte det jättejobbigt att få i sig?
Från en nybörjare… :-)
Hej igen! Så fort man dricker mjölk så får man ju upp kolhydrathalten jättemycket? Hur ska man tänka? Allt gott, Maria
Drick inte mjölk och använd grädde i kaffet, grädden innehåller färre kolhydrater än mjölk.
Om du äter ägg,ost, kött, fisk vid måltiderna och toppar upp med lite grönsaker och lite smör, majonäs eller gräddsås kommer du lätt upp till 75-20-5.
Hej igen!
Lite missmodig… Mår illa av allt fett och har snarare ökat i vikt än minskat… Funkar detta för er?
Siffrorna som anger protein i kött anges i procent uträknat på antalet gram kött. Räknar ni vikten på köttet i rått eller tillagat?
Allt gott,
Maria
#9 Jag räknar på råvikten på köttet.
Du har väl inte hållit på så länge med LCHF va? Man blir lätt illamående i början. Se till att alltid äta grönsaker till maten, gärna kalla, råa om du gillar såna. En liten, liten mängd sylt istället för grönsaker kan också funka. Det viktiga är att få i sig lite kolhydrater men det behövs ingen större mängd (20-30g per dag). Kolhydraterna stimulerar aptiten och gör maten roligare att äta.
Har också en fundering över procentsatserna 75-20-5.
Just detta att "nå upp" till de 75% fett. Som jag ser det skulle jag behöva hålla mig till att bara käka Bregott som ju innehåller 75% fett för att nå "målet". Nu gör jag ju inte det, utan håller mig till de livsmedel som rekomenderas och kan bara konstatera att allt funkar jättefint och jag känner mig i utmärkt form.

75% handlar om ENERGIprocent, dvs 75% av energin ska komma från fett. Eftersom fett är mycket energirikare än t.ex. kolhydrater får man mer energi av mindre mängd. Registrerar man i Minmat syns energiprocentfördelningen i cirkeldiagrammet och procentsiffrorna under det.
I vikt räknat brukar man ibland säga att mängden fett ska vara minst lika mycket som mängden protein och kolhydrater tillsammans, alltså mer än 50 VIKTprocent.