Kaisakavats Sachersufflé
Namnet är lite fusk - "Sacher" betyder ju en särskild sak i bakverkssammanhang. Men ändå..
Ingredienser:
1/2 - 1 dl hackade hasselnötter, minns inte riktigt.. ;)
60 g mörk choklad (helst 86%ig, annars kanske lite väl mkt socker)
4 äggulor
4 äggvitor
smör till formen
1. Smörj en mindre bakform med smör. Jag tog en smalare-högre liten gratängform, men det går säkert att grädda den i en vidare. Blir bara lite plattare då, kortare tid i ugnen.
2. Smält chokladen. (Här funderar jag i efterhand om jag inte ska he i lite smör nästa gång. Typ 20 g kanske. Pröva gärna ni, tror kakan vinner på det.)
3. Vispa äggvitor till fast skum i en bunke. Vänd i de finhackade nötterna. Försiktigt.
4. Vispa äggulor i en minut i en annan bunke. Blanda försiktigt ner chokladsmeten.
5. Vänd ner äggvitefluffet i äggule-chokladen. Själv var jag bara "ganska noga" för att inte slå ur luften helt. Lyfte liksom chokladsmeten underifrån med slickepott, istället för att röra runt..
6. Ner i formen och grädda i 175 grader, ca 25-30 min för högre smal form, 20-25 min för lägre vidare form. Prova er fram! Jag gräddade i drygt 30 min och jag tror det var lite onödigt länge.
Ät med mycket grädde och bär!
Verkar så god, men är tyvärr allergisk mot hasselnötter… så vad tror du/ni om att byta mot samma mängd mandel?

Bokmärkt! Låter jättegott, choklad och grädde kan väl inte bli fel? 
Rekommenderar att ni lägger till lite smör. Smaken är god, men konsistensen ngt "mesig".. Smöret skulle runda av. Smält med chokladen.
Kakan stiger upp i formen och min blev fluffig och fin. Sockerkaksliknande struktur, fast nästan lite jämnare, inte smulig.
Lantisen - Tror det skulle funka minst lika bra med mandel. Kör!
Sommarma - Nej, det var verkligen supergott. Lade i några hallon..
Jag puttar - ifall nån mer är intresserad..

Tack!.. jag missade ju att bokmärka när du skrev i det!.. tack tack tack..
själv experimenterar jag med saffransmuffins!..