Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1027 ggr
kaisakavat
0

Kaisakavats Sachersufflé

Namnet är lite fusk - "Sacher" betyder ju en särskild sak i bakverkssammanhang. Men ändå..

Ingredienser:

1/2 - 1 dl hackade hasselnötter, minns inte riktigt.. ;)

60 g mörk choklad (helst 86%ig, annars kanske lite väl mkt socker)

4 äggulor

4 äggvitor

smör till formen

1. Smörj en mindre bakform med smör. Jag tog en smalare-högre liten gratängform, men det går säkert att grädda den i en vidare. Blir bara lite plattare då, kortare tid i ugnen.

2. Smält chokladen. (Här funderar jag i efterhand om jag inte ska he i lite smör nästa gång. Typ 20 g kanske. Pröva gärna ni, tror kakan vinner på det.)

3. Vispa äggvitor till fast skum i en bunke. Vänd i de finhackade nötterna. Försiktigt.

4. Vispa äggulor i en minut i en annan bunke. Blanda försiktigt ner chokladsmeten.

5. Vänd ner äggvitefluffet i äggule-chokladen. Själv var jag bara "ganska noga" för att inte slå ur luften helt. Lyfte liksom chokladsmeten underifrån med slickepott, istället för att röra runt..

6. Ner i formen och grädda i 175 grader, ca 25-30 min för högre smal form, 20-25 min för lägre vidare form. Prova er fram! Jag gräddade i drygt 30 min och jag tror det var lite onödigt länge.

Ät med mycket grädde och bär!

Lantisen
0

Verkar så god, men är tyvärr allergisk mot hasselnötter… så vad tror du/ni om att byta mot samma mängd mandel?

YlvaPåÅland
0

Bokmärkt! Låter jättegott, choklad och grädde kan väl inte bli fel? Tungan ute

kaisakavat
0

Rekommenderar att ni lägger till lite smör. Smaken är god, men konsistensen ngt "mesig".. Smöret skulle runda av. Smält med chokladen.

Kakan stiger upp i formen och min blev fluffig och fin. Sockerkaksliknande struktur, fast nästan lite jämnare, inte smulig.

Lantisen - Tror det skulle funka minst lika bra med mandel. Kör!

Sommarma - Nej, det var verkligen supergott. Lade i några hallon..

kaisakavat
0

Jag puttar - ifall nån mer är intresserad..

Caena
0

Tack!.. jag missade ju att bokmärka när du skrev i det!.. tack tack tack.. 

själv experimenterar jag med saffransmuffins!..