LC, GI, VV ; Stenåldersdiet? Funderar vilt ...
Jag undrar vad de långtgående kosekvenserna av att äta strikt LC (max 20 kolhydrater)kan tänkas vara?
Funderar mycket över detta sätt att äta, otvetydigt är det mycket bra som följer med men hur naturligt är det egentligen? Eskimåerna brukar tas som exempel på folkslag som levt mestadels på fett och proteiner och som överlevt MEN vad är medelåldern för en eskimå?
I vissa delar av Japan blir folk mycket gamla(äldst i världen) och har få sjukdomar samt att kvinnorna inte känner av klimakteriebesvär alls, de har inte ens ett ord för det. Vad jag förstår äter de mycket fisk men också grönsaker och ris o inte tusan ser man många tjocka japaner. De dessa äter liknar mest GI-kosten tycker jag, är den kosten kanske sundast på sikt?
Stenåldern brukar tas upp som att då åt man mest kött men i LC kosten ingår massor med mejeriprodukter, och hur vanligt var det på stenåldern? Dessutom tål den största delen av befolkningen i världen inte mjölk så tydligen är våra kroppar inte gjorda för mejerivaror. De som tål det har senare(på grund av stort intag) utvecklat förmågan till detta. Ännu tidigare, innan stenåldern och innan man kunde göra upp eld, måste man mest ha ätit ovanjordsgrönsaker och nötter och frukt eller??
Missförstå mig rätt, jag är inte alls negativ till kosten då jag själv äter så och mår ok, men är inte övertygad om att/om det är nyttigt på sikt och söker svar!
Jag är ingen expert men känner att om jag mår bra av kosten så känns det naturligt att äta den. Rent kött, fisk, kyckling, ägg, grönsaker är väl naturligt. Jag äter inga halvfabrikat och tycker att min mat idag måste vara mer naturlig än den jag åt innan.
Någon annan kanske har andra tankar.
Jag är inte heller någon expert, men mår otroligt bra av den här kosten. Tränar både styrketräning och rugby på lite kolhydrater sällan över 5%. Äter inte heller några halvfabrikat och dricker inte mjölk men har vispgrädde i kaffet. Jag har sökt på nätet men inte hittat något om livslängden på människor som äter LCHF kost.
Jag vet bara att jag inte blivit speciellt gammal om jag fortsatt som tidigare. Har jag ökat min livslängd med ytterligare 10 år genom att äta så här, så är jag nöjd. Jag kan förstå att du har funderingar på de långsiktiga effekterna, det har även jag haft. Men inte hittat några bevis för att det skulle vara skadligt heller.Jag fortsätter att ha bra koll på mina värden och vad jag stoppar i mig, skulle det visa sig att det barkar åt fanders hinner jag förhoppningsvis rätta till det. Annars får jag vara nöjd med den livskvalitet jag fått under tiden.

Kan inte svara för Japan, men i Kina äter man riset sist i måltiden. Dvs när det andra, goda, har tagit slut, och man fortfarande ev är lite hungrig.
Beställer man som västerlänning in riset tillsammans med övrig mat betraktas man som lite konstig… ;)
Betänk då Skaldemans utsaga att äta ev kolhydrater sist i måltiden… stämmer väldigt bra in här.

Läste på ett annat diskussionsforum att inuiternas (en av grupperna) medelålder låg på ca 63 år för män och 73 för kvinnor. Då har de 5-6 ggr högre barnadödlighet, stor frekvens av dödsfall genom olyckor…..de har ju ofta för långt till sjukhus, och hade ändå så hög genomsnittsålder.
Sen är ju inte ålder allt…utan hälsa - Hellre lever jag 30 år till med hälsa än 60 år och mår skit. 
Angående japansk kost har jag sett motstridiga uppgifter om. Någon undersökning visade (50talet) att Japaner som emigrerat till USA och tog efter den amerikanska livstilen men fortsatte äta sin mat dog oftare av hjärtinfarkt än deras bröder som åt amerikansk mat och behöll sin traditonella livsstil. Minns inte riktigt…men tror det var så.
De flesta arkeologer brukar påstå att vi åt knoppar, frukt och insekter (mums) fram till för ungefär 7000000 år sedan.
De flesta tror att vi blev en form av strandapa som i huvudsak livnärde oss på fisk och skaldjur. Därav upprätt kroppshållning, obehårade kroppar (jaja, undantag finns!), näsa med borrarna nedåt, simhud mellan tårna, svettning med saltutsläpp osv.
För 1,8 resp 2,5 miljoner år sedan började de första Erectinerna, Resp Habilisarna dyka upp. Eftersom de existerade i trakter som var ganska kyliga så antar man att de kände till bruket av eld, kläder och sysslade till stor del med storviltsjakt.
De tidiga europerna höll sig nog huvudsakligen till animalisk föda även om man åt grönt de gånger man stötte på nåt.
De som kunde lägga på sig hull genom att äta kolhydrater under sommar och höstsäsongen gynnades ganska kraftigt…klarade sig bättre stränga vintrar. Människor som levt vid ekvatorn typ 50000 år och haft frukt året om verkar ha gynnats av att INTE lägga på sig hull. DEt finns m a o lokala anpassningar att ta hänsyn till.
När de började följa efter speciella hjordar av strövande djur så är det inte svårt att tänka sig att vissa övergick till nomadliv….och ev tom använde mjölk. Men det vet vi inget om.
Tål man mjölkprodukter så är det nog inget fel att använda dem (icke homogeniserade) för fetterna är av bra kvalitet.
När sedan jordbruket kom för ca 5000 år sedan så sjönk medelålder kraftigt (10-15 år, påstås det)…och skeleten man hittat tyder på att de fick sjukdomar som inte existerat tidigare.
Om du är orolig över att maten inte skulle vara nyttig så kan du alltid lägga till lite grönsaker eller insekter och skippa mjölkprodukterna (äta strikt Paleo)….och naturligtvis inte äta vegetariskt fett.
Så länge du mår bra så är nog maten bra.
Ojdå…det var inte meningen att skriva så mycket. 
#1: Före eldens intåg misstänker jag att man åt köttet rått- så det faktum att man inte hade eld behöver inte betyda att man inte åt kött. Jag vet heller ingen medellivslängd på eskimåer, bara att de inte drabbas av västvärldens rika utbud av sjukdomar. Och blir man inte sjuk i samma utsträckning, så borde väl det innebära åtminstone en normal livslängd? Sedan spelar ju annat än enbart kosten in i hur länge en människa lever, t.ex ärftliga faktorer, miljö och hur hårt hon/han arbetar och sliter på kroppen.
Hoppas någon mer insatt kan svara på eskimåernas livslängd:)