Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3859 ggr
linda85
0

lchf mot torr hud?

Hej!

måste säga att jag tycker att detta är en av de trevligaste sajter som jag har varit in på och att mottagandet av alla nya människor är enormt bra! Kul att det finns så många kunniga personer samlade på ett och samma ställe som är villiga att på ett sjyst sätt svara på alla möjliga frågor (inga frågor verkar dumma nog)!

Därför har jag nu vågat mig på att skriva!

Jag har ätit lchf i strax över två veckor. Självklart har jag gått ner i vikt,(var på väg att lägga ner sådana drömmar), och jag trivs väldigt bra med att äta så här. Jag har sedan barnsben haft ganska stora problem med min hud, Den är väldigt torr, och vinterhalvåret är väldigt jobbigt för mig för jag känner mig konstant uttorkad oavsett hur mycket jag dricker eller smörjer in mig. Har problem med torreksem på händerna och är jag i kontakt med för mycket vatten så yttrar det sig extra mycket. Jag har fått utsrkivet kortison för detta. Tycker det är tråkigt att det inte verkar finnas någon läkare som vill hjälpa mig med detta. Jag får lite salvor och sen ska man "gilla läget". Ligger inte problemet djupare än så? Är det inte nåt inuti kroppen som helt enkelt inte funkar riktigt? Kortisonet behandlar egentligen bara symtomen…

Nu till frågan! Är det nån som vet om lchf kost, på sikt, kan hjälpa mot torr hud? Tycker att  i och med att fettintaget är högt så kanske kroppen orkar "smörja" sig själv helt enkelt?

Wildrat
0

Det kan hjälpa. Många med eksem har märkt att besvären blir mindre av kosten.

dufva
0

Ja, det hjälper Skrattande

Kroppen ska smörjas inifrån för att få ett varaktigt resultat.

Extra tillskott av omega-3 så får du snabbare resultat..

molana
0

Välkommen hit !   Skrattande

Hoppas du blir hjälpt med den torra huden.

Kokosoljan är den jag smörjer med från hälsokost.

MimLan
0

Det hjälper, frågan är väl hur mycket. Min hud i ansiktet hat fått tillbaka normal fukt i hyn. Övriga kroppen varierar, men allt har förbättrats. (Möjligen kan det ha blivit fullgott, men jag har ingen orka att smörja jämt för att se om jag kan lyfta upp nivån.)

Emea67
0

Välkommen hit!

Hoppas att du blir bättre men det kan ta tid och komma sucsessivt.

Har en kompis som märker att hans psoriassis har blivit bättre, att han inte är lika torr som förut.

Luccy
0

Jag har ungefär samma problem nåja eller hade, det har blivit mkt bättre. Absolut sedan jag slutade använda vanlig duschkräm o bytte till grön såpa o sen jag slutade med alla div krämer o bytte till olivolja.

Låter kanske lite väl drastiskt, men kliar det infernaliskt så provar man o gillar man läget så hjälper det. Maken säger  att jag luktar som en trasmatta, men det är precis efter dusch. Olivoljan kan man gärna spetsa lite med aromaolja som citrongräs eller bergamott, OBS äkta aromolja inga doftoljor. Finns på hälsokosten.

Jag har haft problem sedan ca 30 år, kliar, flagar, eksem o dyl. Nu är det mycket bättre, stor skillnad.

Våga prova Kyss

linda85
0

Tack för alla svar!

Det låter ju som om många har fått minskade problem med hjälp av lchf och jag hoppas att det även ska fungera på mig.

3#- 6#  jag ska ta och testa olja ett tag att smörja in mig med och se om det kan hjälpa. Har länge kört med Fenuril från apoteket så det kan vara värt att testa något nytt!

Luccy
0

Problemet med dom flesta medel som sälj på butik som lotion innehåller mineralolja o alkohol o det torkar ut min hud nått hemskt så lycka till, kul att du vill testa.

Bengt-Olov
0

Jag måste tyvärr meddela att jag inte blivit bättre på just den här punkten (bara ett 25-tal andra)… Ja, å detta trots att jag nog är bättre än de flesta, att balansera mitt intag av Omega 6 och 3-fettsyror…

Jag trodde väl att jag hade blivit bra även när det gäller min torra panna och hjässa, då den var helfin i somras här. Dock satte problemen fart igen när hösten drog över…

Folk på forumet har fått mig att inse att det mesta av mina problem, nog är knuten till den torra luften, som mindre utevärmen ger upphov till, inte minst inomhus. Vet inte om jag är mera känslig för detta, eller sitter inne lite mer än många. Kanske en kombination. Ja, och bostadens beskaffenhet, lär väl inte vara en helt betydelselös faktor i sammanhanget, heller… För min del ska jag precis till att prova om mina problem avtar lite med sådana där vattenbehållare man placerar på element…

Luccy
1

Man kan sätta vaser eller glasburkar med vatten direkt i fönstret, det är inte bara dekorativt det ger bättre luft åxå. Använd lite sköljmedel i trasan när du torkar av datorskärmen så drar inte den så mkt fett från din hud, den brukar vara en stor orsak. Sen drick mera vatten o smörj dig med nått utan alkohol o mineralolja så ska du få se på skillnad om inte annat kan du göra det till natten.

Bengt-Olov
0

Tack för tipsen!!

mejram
0

Min fyraåriga dotter får helt hopplöst nariga händer på vintern. Jag tror det beror på kyla eftersom hon är vantvägrare. Har du en varm mössa ute, Bengt-Olov?

Det som hjälpt mig är att sluta med tvål. Vatten och skrubbhandskar i duschen räcker för att bli ren. Duscha sällan, en gång i veckan räcker. Kritiska ställen kan tvättas oftare med tvättlapp. Ansiktet får bara vatten på sig när jag duschar, dvs ungefär en gång i veckan. Efter dusch smörjer jag in mig med kallpressad kokosolja. Huden är mjuk och smidig och mina eksem på handlederna är helt borta.

Bengt-Olov
0

Jag har alltid varit extra "allergisk" mot krämer och olja. Förutom en viss "fobi" mot det, har jag sett det som en i raden av alla "angrepp" på SYMTOMEN på något som inte är bra. Fast mycket tyder väl på att även att duschning och badning, är nog något som inte är artriktigt för oss, så här års. Ja, så OM man ibland ändå "misstar sig" och hamnar i en dusch eller i ett bad vintertid, så kanske det verkligen inte finns något annat bättre sätt att göra, än att fetta in huden utifrån…

Mejram: Som du förstår har jag varit sparsam med att duscha och bada och tvätta ansiktet länge, ja, även under andra delar av året faktiskt… Ställer mig absolut bakom dina "tvättminimeringsråd"… Glad Ja, å kanske dina möss- och vantråd inte är så dumma heller… Egentligen har jag väl tidigare sett det här med mössor som något som ger upphov till mjäll (vilket väl är frågan om just torr hud?). Ja, fast om mössorna inte är så tajta, så borde väl mössor snarare begränsa uttorkning, än tvärtom… Hm, ja, förutsatt att det är av rätt material. Päls och ull ser väl till att djuren varken fryser - eller blir av med någon fukt, vintertid… Har väl själva INTE SÅ stora problem med torra händer - fast kanske ska man börja med vantar eller handskar, av samma anledning!? På samma sätt som päls eller ull bevarar fuktigheten, så lär väl andra material i stället kunna DRA UT den… Kanske ska vara glad att jag precis tappat min fleecemössa! Fleecematerial, och kanske även bommul (många har ju vanliga kepsar på höst och vinter, om det inte är allt för kallt ute), leder måhända bort fukten väldigt "bra", och är riktigt förödande!? Jag tror det var ett riktigt bra påpekande av dig där, Mejram! Tack! Hoppas fler läser… Tror inte folk tänker så mycket på det här med fuktaspekten, när de väljer mössar och vantar, eller väljer om de ska ha några ö.h.t. Det är nog bara den ev. kylan, och förstås framförallt, modet, som styr… Kanske läge för en ny tråd om detta!?

linda85
0

Tack för tipsen 10#!