Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4736 ggr
Icegirl
0

Julstubbe - kan man byta ut potatismjölet?

Hittade detta recept på Expressens websida och tänker kanske testa med att ersätta potatismjölet med mandelmjöl och strunta i sockret.

Kan någon säga om det skulle kunna fungera?

Julstubbe med tryffel och vit chokladmousse

Ingredienser 10 portioner

Botten:

2 st ägg

0,75 dl strösocker

1 dl potatismjöl

1 msk kakao

1 tsk bakpulver

Mörk tryffel: 5 dl vispgrädde 250 g mörk choklad

Vit kallvispad Chokladmousse 5 dl vispgrädde 250 g vit choklad

Baka i god tid före jul för den färdiga stubben går bra att frysa in. I kylen klarar den en vecka.

Gör så här 1. Dag 1, mörk tryffel: Koka upp all grädden, häll den över den hackade mörka chokladen i en skål. Rör om och blanda till en jämn smet. Tryck plastfolie tätt över chokladytan och ställ skålen i rumstemperatur till nästa dag. Vit mousse: Koka upp hälften av grädden, häll den över den hackade vita chokladen i en skål och blanda till en slät smet. Rör ner resten av grädden, tryck plastfolie tätt över chokladytan och ställ skålen i kylen till nästa dag.

2. Dag 2, botten: Sätt ugnen på 230° och vispa ägg och socker poröst. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver och sikta ner blandningen i äggvispet. Blanda väl, men varsamt. Häll ut smeten mitt på ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30x40 cm, och bred ut smeten jämnt med palett eller tårtspade. Grädda bottnen ca 5 min – passa! Ta ut, stjälp upp på ett annat papper och låt kallna.

3. Bred ett tunt lager av en del av den mörka, mjuka tryffeln över bottnen. (Känns den för hård kan den mjukas upp över ljummet vattenbad.)

4. Vispa den vita moussen till majonnäskonsistens – inte mer, hellre för lite än för mycket. Bred den i ett lager över hela bottnen om du vill göra en kort och knubbig stubbe som på bilden. Lägg annars den vita moussen som en tjock sträng på längden om du vill ha en lång och smalare tårta som kan delas i två.

5. Rulla ihop från valfritt håll med hjälp av papperet och rulla sedan in tårtan i papperet och lägg in den på skarven i frysen 15 minuter.

6. Bred resten av den mörka tryffeln över rullen, räffla den ev till ”bark”. Om tryffelmassan verkar för lös kan man vispa några tag och få den fastare. Packa stubben i folie och frys den eller täck snittytorna med plastfolie och förvara den i kylen upp till en vecka. Garnera ev med marsipanblad och tomte, sikta över florsocker eller kakao och bjud stubben rumstempererad.

[Sias]
0

Jag tror det blir svårt att få till botten - för receptet är som till "drömrulltårta" - en sån där brun, fluffig rulltårta som är fylld med smörkräm. 

Personligen skulle jag väja att baka en choklad-tårta,  efter grundreceptet, jag hämtat här. En favorit, som bara innehåller 4 bitar mörk choklad per botten - och därför inte så bitter-stark, som många andra LCHF choklad-bakverk.

Jag gör två bottnar. Lägger en god grädd-vanilj-smör-kräm mellan bottnarna. Täcker tårtan med ett tjockt lager vispad grädde och garnerar med tunna flagor smält mörk chioklad - så tårtan blir som  typ schwartswald.

Blir hur saftig som helst, och godare & godare efter  några dagar i kylen. Inte alls smulig.

Thyra4
0

#1 Kan Du dela med Dej av receptet?

mrsAngel
0

trånar också efter receptet…

[Pennylane1]
0

Vit choklad är ju också väldigt kolhydratsrik så det där rexptet är nog tyvärr inte så lyckat, jag menar alltså julstubben. Gråter

nyborjare08
0

#1, 2, 3 Tror att jag vet vilket recept som menas. Jag har själv använt det, men nu hittar jag det förstås inte! Har nog sparat receptet på hemdatorn tror jag. Men här har jag hittat en variant, med mandelbotten och chokladkräm.

Icegirl
0

Förstår precis - men jag klarar mig med den chokladtårta alla lchf som finns här. Den ser också väldigt smarrig ut. Fick bara en idé om att den som jag skrev om kunde gå att anpassa - håller dock med om att vit choklad självklart är fullt med kolisar jämfört med den mörka. Ha aldrig använt vit choklad hittills i mitt liv - så varför nu.

[Pennylane1]
0

jag å andra sidan bara älskar vit choklad … snyft… eller gjorde det iallafall, kanske skulle det verkligen vara sötsliskigt om jag åt det nu. MEn mörk lär jag mig inte riktigt att uppskatta, borde gjort det vid det här laget men minsta bittra så slänger jag hellre bort den, den smaken kan jag bara inte med.

kaisakavat
0

Vit choklad är oätlig. Min uppfattning sedan långt innan jag började med LCHF. Så fruktansvärt äckligt söt.

Skulle hellre gå på bara mörk choklad och istället kanske använda gelatin eller nåt annat till att stelna grädden, typ som i pannacotta..

[Pennylane1]
0

jag kunde LÄTT sätta i mig 200 gr vit choklad md jordgubbar från Lidl i mitt tidigare liv!

[Sias]
0

#2&3. Här kommer receptet.

Grundreceptet är från Maibrit här på Kif

CHOKLADTÅRTA a lá SCHWARTSWALD 

Ingredienser till en tårtbotten

2 äggulor, 50 gram smör, 4-5 bitar mörk choklad, som smälts i vattenbad eller i micro, 1 dl vispgrädde

120 g sötmandel, finmald till "mjöl" i matberedare eller med mixer (Mald  mandel finns att köpa på  Lidl),    1/2 tsk bakpulver

GÖR TÅRTBOTTEN SÅ HÄR:

Klä en rund bakform - ca 23 cm i diameter - med bakplåtspapper.

Vispa smör och äggulor kraftigt. Blanda ner den smälta chokladen och därefter grädden. Blanda bakpulvret i den malda mandeln. Rör ner i smeten. Blanda ihop till en slät smet.

Häll smeten i formen - bred ut så det blir en jämn, fin kaka.

Grädda i 175 grader ca 15 minuter. Låt svalna i formen. Lyft försiktigt upp tårtbotten med hjälp av papperet - lägg på ett fat och ställ i kylskåp att kallna.

Gör en likadan tårtbotten till *)

Fyllning GRÄDD-VANILJKRÄM

1 ägg, 1 tsk potatismjöl (behövs tyvärr för att få till en kräm), 1 dl vispgrädde

50 osaltat smör - väl rört, 1-2 tsk vaniljsocker

GÖR vaniljkrämen SÅ HÄR

Blanda alla ingredienser - utom smöret - i en kastrull. Vispa krämen kraftigt och låt den sjuda ett par minuter. Tillsätt det rörda smöret lite i taget. Smaka av med vaniljsocker.

Blanda vaniljkrämen med ca 1 dl vispad grädde - prova fram mängden vispad grädde, för att  få  lagom konsistens. Tillsätt ev lite krossad mörk choklad.

Lägg ihop tårtbottnarna med fyllningen emellan.

Garnering - VISPAD GRÄDDE & CHOKLADFLAGOR

Vispa grädde, som till gräddtårta. Bred tjockt med grädde på tårtbottnarna - även på kanterna.

CHOKLADFLAGOR - GÖR SÅ HÄR;

Smält ett par bitar mörk choklad. Häll den smälta chokladen på ett bakplåtspapper och bred  ut den riktigt lövtunt. Ställ i kyl att stelna.

När chokladen är hård - lossa försiktigt "remsor"   från papperet - bryt i ca centimeterhöga och 3-4 cm långa remsor.

Tryck ner chokladflagorna oregelbundet i grädden, som på schwartswaldtårta. Pryd eventuellt med en liten marsipantomte till Jul.

Låt tårtan stå i kyl och mogna till. Endera halvfärdig = bottnarna med fyllning mellan, inslagen i plastfolie - gör tårtan klar någon timma innan  den ska ätas.  Eller gör tårtan helt klar en eller ett par dagar innan. Se till att tårtan är övertäckt, så inte grädden tar smak av något i kylen.

Lycka till!

*) Har provat att göra dubbel sats chokladkaka - tycker inte det blir lika bra till den här tårtan. Funkar annars mycket bra - bara att dela på kakan  och fylla med t ex vispad grädde smaksatt med några hallon och ev lite vanilj.

[Sias]
0

Ett litet tillägg - till #10

Det går bra att göra choklad-"muffins" eller chokladbakelser av den här smeten.

Använd speciella mazarinformar av papper - håller formen bättre än vanliga muffinsformar. Fyll formarna till 2/3 med smet.  Grädda i 175 grader (behöver inte vara helt genomgräddade). Låt kallna. Förvara i burk, i kylen.

Muffins, som de är. Bakelse; Spritsa på vispad grädde, garnera med ett hallon - eller 1/4 färsk jordgubbbe.

[Sias]
0

#0  Jag experimenterade lite idag och gjorde en JULSTUBBE.

Dubbel sats chokladkakans grundrecept - utan choklad. Som blev - nästan för god!

100 g smör, 4 äggulor, 1 tsk vaniljsocker, 2 dl vispgrädde, 200 g mald söt- mandel (= en påse av den som finns på Lidl), 1 tsk bakpulver.

Grädda i en liten långpanna ca 20x30 cm, klädd med bakplåtspapper, i 175 grader, tills den känns klar med provsticka (= stickan torr).

Gör en chokladtryffel till fyllning, garnering.

Koka upp 1 dl vispgrädde, lägg i 100 gram mörk choklad bruten i småbitar och 20 gram smör (ungefär 1 msk). Låt smälta på svag värme.  

Bred 1/2 av chokladtryffeln tunt på kakan - när den fortfarande är ljummen.  Rulla ihop kakan från kortsidan (för att få en hög stubbe). Bred resten av tryffel-smeten över hela rullen. Ställ kallt att stelna. Gör ett mönster med gaffel.

Förvara i kyl - i plastpåse. Skär i  tunna skivor, när stubben ska serveras.

Det blev lite väl mycket chokladsmak - för min smak - med mörk chokladtryffel både som fyllning och garnering (är inte speciellt förtjust i mörk choklad) Ska pröva att  göra ett alternativ med fyllning av grädd-vanilj-smörkrämen - för att få en stubbe medmildare smak. Eller helt enkelt göra en vit Julstubbe, med krämen både till fyllning och garnering.

Alternativ 1 - Choklad-JULSTUBBE med vit fyllning

Grädd-vanilj-smörkräm till fyllning (man får  då en VIT fyllning). Och chokladtryffel till garnering.

Det som blir över av chokladtryffeln kan man efter att massan stelnat ett par timmar i kylen, rulla till "Jul-tryfflar" (= kulor) som sen rullas i kakao. 

Alternativ 2 - VIT JULSTUBBE

Grädd-vanilj-smörkräm till fyllning, och till garnering. Recept #10.

Alternativ 3 - MANDELRULLTÅRTA 

Det måste ju gå jättebra att göra "vanlig" rulltårta också - mandelrulltårta! Fylla med vispad grädde och några hallon. Rulla ihop från långsidan.