Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 885 ggr
hechliei
0

Nybörjar osäkerhet......

Skäms

Jag är inne på min 3e dag…. Tycker det är förvånansvärt enkelt vilket gör att jag bler lite osäker på att jag gör rätt…… Har inte haft några sötsug alls (vilket förvånat mig)  Är mätt o lätt illamående. Har haft ont i huvudet i 2 dagar nu och känner mig lite trött och seg. Är inte lika "svullen" i bukregionen som jag alltid var tidigare. 

Jag tror/hoppas att jag äter ok… brukar börja dagen med en kopp kaffe med grädde, en omelett på 3-4 ägg, bacon och ost av nån slag. fm mellis ett ägg med ost eller majonäs.

Lunchen tonfisk m creme fraiche och ost och ett eller två kokta ägg. kaffe m gräddmjälk efter. Em mellis ett ägg eller god ost.

Middag blir kött eller fisk m sås och svamp och god sås. Dricker ca 2 liter vatten om inte mer på en dag.

Var och handlade igår…. hmm inte det enklaste. Var tvungen att köpa Healthy living bacon för det var det enda utan Enummer o tillsatser…… men det e inget fett bara köttet. Jag bor på Irland, Potatis o grönsaks älskarnas land…. vi har dock ett par bra slaktare i stan så jag ska börja gå dit istället och ska börja åka ner till Ballycotton (fiskehamnen) och köpa nyfångad fisk istället för att handla på TESCO eller Supervalue…… Ska kolla in ost stallet på farmers market på lördag, mums!!!

IAF……. Jag har undvikit grönsaker i alla former nästan helt, är det ok? Kan man äta för mycket fett?? Vad är "lagom"

Maggan71
0

Du skriver bland annat: Är mätt o lätt illamående. Har haft ont i huvudet i 2 dagar nu och känner mig lite trött och seg.

Detta är inte alls ovanligt, tror jag. I alla fall upplevde jag samma sak i början. Illamåendet kommer förmodligen av att du är ovan vid att äta så fet mat, men det går över! Skrattande

Huvudvärker beror sannolikt på sockerabstinens, och det går också över om ett par dagar! Håll ut!

Hur mycket fett som är "lagom" tror jag är individuellt. Eftersom man blir så himla mätt så äter man nog inte "för mycket" i alla fall… *funderar*

Hoppas att någon med mer erfarenhet kan ge dig bättre svar på den frågan!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Wildrat
0

Huvudvärken och illamåendet är omställningsbesvär. De borde gå över på ett par dagar. Se bara till att fortsätta äta bra och glöm inte att dricka mycket vatten. Vår mat innehåller mindre vatten så man måste dricka mer.

Grönsaker behöver du inte undvika men du måste inte äta dem heller. Om du vill äta nåt grönt så välj såna med lite kolhydrater och använd dem för att pigga upp på tallriken.

För mycket fett är svårt att äta och inget du behöver oroa dig för nu i början.

dufva
0

När man väl  har skurit bort kolhydraterna får man snabbt tillbaka normala hunger/mättnadskänslor.

När detta inträffar är det nästan stört omöjligt att överäta bara på fett och protein Skrattande.

Detta (normal)tillstånd är förstås en väldig hjälp för att kunna vända viktkurvan i en gynnsam riktning.

Den som inte är "ohungrig" kan sällan gå ner i vikt långsiktigt

hechliei
0

Tack för infon!!

Huvudvärken o tröttheten var väntade saker men det e inte värre än att jag står ut.

Glad

ifocus
0

Måste oxå passa på o fråga.. Blir man mer hungrig/får hunger känslor lixom.. sedan..när kroppen vant sig..känns som jag slutat äta..är inte sugen,inte hungrig..när jag äter(för jag lagar till familjen o de e hungrigaSkrattande,Efter träning för jag "måste"

Ändå är jag orolig för jag ätit onödigt mycke fett..för jag blir precis som andra skrivit..illamående.. men mängden mat är pytteliten..suck..skriv o säg att det går över..det fixar jag..men inte om det ska va så här..Rynkar på näsan

Wildrat
0

#5 Om du äter för lite så blir du illamående och tappar aptiten vilket gör att du äter mindre, blir illamående osv.

Enda sättet att bryta denna onda cirkel är att äta mer. Sätt dig ner och bestäm tre lagom måltider, se till att du har allt hemma, laga iordning och ät oavsett om du inte är hungrig eller tom är illamående.

Ät också grönsaker till maten, gärna kalla, krispiga såna. De gör att du får i dig mer mat.

hechliei
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, nu har jag spenderat nästan hela dagen och luskat och läst. Tror jag börjar greppa det nu. Lyckades regga mig på MinMat och enligt resultatet verkar jag ligga någotsånär på rätt kurs….. Eller?? :-|

Emea67
0

# 5

Jag började i mitten av agusti, ibörjan mådde jag illa och var aldrig hungrig eller sugen. Började då att äta frukost, lunch och middag regelbundet. Nu äter jag lunch, middag och något till kvällen och mår super. Jag äter dessa måltider när det är dags tidsmässig känner sällan hunger men ibland sug, portionerna har minska drastiskt mot vad jag åt från början men då var jag ju van med massa kolhydrater till varje måltid. Nu är det lika mycket protein som förut men fetare såser/tillbehör ibland grönsaker.