Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3137 ggr
Sockerpuff
0

Jag är låst i kolhydrat-livet

Hej!
Jag är helt ny här. Jag hamnade här av en anledning att någon tipsade mig om platsen när jag skrev att jag inte vet hur man lever ett liv utan kolhydrater. Vad ska man laga för mat om man inte har kolhydrater? Vad äter man till frukost om man inte har kolhydrater?

Till frukost äter jag alltid ägg (lite beroende hehe) Men oftast har jag ägg på en macka eller bara mackan brevid med pålägg.

Till lunch är det ofta räkmackor jag köper hos en fiskhandel eftersom jag jobbar i stan, eller så äter jag inte så mycket.

Till middag är det ju ofta spagetti och köttfärssås, kött med potatis. Idag är det tex kassler i ugnen tillsammans med kål blandat med cocacola/köttfond och potatismos med grädde och kryddor.

Så, ni som vill lägga er i mina matvanor - gör det super gärna!
Jag har även beroende när det gäller att äta godis, choklad, glass, kakor (som jag då bakar själv)

Tack för allt hjälp jag kan få!!

Melindrea
0

Frukost: Ägg och bacon! Kanske Aylas ägg och baconmuffins till frukost ibland?

Lunch: Be att få räkmackan utan bröd, kanske med extra aioli eller majonnäs?

Middag: Köttfärssås är bra, ha i litet extra fett. Strimla squash och ångkoka ett par minuter istället för spaghetti

Kokt blomkål eller broccoli istället för potatis till köttet, komplettera med extra sås gjord på grädde och sådant.

Kassler i ugnen med kål låter bra, men servera med broccolimos eller blomkålsmos (koka broccoli eller blomkål mjukt, mixa med rejält med smör).

Till mellanmål: Ostskivor, kanske med smör, ihoprullad skinka, minibabybell, kaffe med grädde…

Ta en vecka där du inte äter något godis, glass, kakor, etc.

Rovanja
0

Jag verkar vara fast i samma fälla som dig.

Jag har inte "sockerbehovet" när det gäller godis och liknande, men däremot för pasta och väldigt mycket för chips och vitt bröd.

Kommer ta vara på tipsen  du får och göra dem till mina också :P

magma
0

Välkommen hit! Och en fråga- vad är "cocacola/köttfond"?? Köttfond fattar jag, men cocacola ihop med köttfond?

Kolhydraterna vid en lagad måltid ersätts av grönsaker med ett lågt innehåll av kolhydrater, en vanlig gräns är max 5% kolhydrater vilket innebär att sådant som t.ex palsternacka, morötter och majs går bort. Men även om potatisen/riset/pastan på tallriken ersätts av grönsaker, så är det viktigt att komma ihåg att energin från kolhydraterna ersätts med fett i någon form! Smör, feta mejeriprodukter, cocosfett, fettet som finns naturligt i feta styckningsdetaljer, olivolja i t.ex dressing mm.

Man kan äta allt från en kall sallad till köttet och såsen eller grönsaksgratäng, cole slaw osv. Det finns en egen grupp till vänster för grönt, sidorätter och vegetariskt, kika där så får du en massa tips!

mikaelj
0

Lagad mat kan vara lite tjatigt att äta jämt till frukost. Prova en tallrik turkisk yoghurt utrörd med vispgrädde och hackade nötter till.

(ja, det är lite tokigt med mängden fett i början, men man vänjer sig. någonstans måste man ju få energin ifrån, eller hur?)

Sockerpuff
0

Ja, det var ett recept jag hittade HÄR

Jag vet det låter helt sjukt! och det kändes sjukt att hälla Coca Cola på kasslern men det var super gott. Ja sen hällar man på lite kalvfond också på och kryddar lite ^^

Sockerpuff
0

Tack för tipsen (Fast ge mig gärna mera ^^)

Det låter helt sjukt att få äta massa fett. Men jag gillar grädde.. dock har jag ganska svårt för att äta mycket kött.

Jag är ju sockerberoende helt klart.

Men är det inte massor med kolhydrater i mejeriprodukter i vanliga fall? Hur är det tex med herrgårdsost från Arla? Den osten är sååå GOD!

vargensmat
0

mikaelj - instämmer - turkisk yoghurt + grädde är farligt gott!

Brukar bli en hel del sånt för mig, nästan så jag får se upp lite så att jag inte överäter.

Wildrat
0

#6 Ost kan du äta ganska mycket av, för mycket kan hindra viktnedgång och göra dig hård i magen men du får testa dig fram.

Ja, det är mycket kolhydrater i mjölkprodukter men ju fetare desto mindre laktos. Men eftersom det alltid är kolhydrater i får man inte äta hur mycket som helst av dem men en del funkar.

Vi äter inga jättemängder fett. Många av oss äter dock lite mer än tidigare för att vi ska få i oss mer fett men det är inga enorma mängder för det.

Zepp
0

Här har du en hel del mattips!

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-mat.php

Du kan börja dagen med Äggmjölk tex.

aggmjolk

http://veglchf.wordpress.com/2008/11/05/aggmjolk/

Och till midag/lunch något sånt här!

http://airamsmat.webblogg.se/2008/november/pa-g-3.htm

l

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

helvete
0

Jag tycker frukost med 2 smörstekta ägg ch en matsked majonäs går bra. Lunch med kött eller fisk med massor av grädd-creme fraiche sås. Nåt mellanmål med ost och smör. Men vad gör man med kvällarna? Det är då jag brukar gå igång med smörgåsar, digestivekex, bananer. Som väl är inget godis, glass eller söta drycker. Men det är jobbigast om kvällarna. Har viktväktat flera gånger, till sist stupat och återfallit till mina dåliga matvanor med kvällssmörgåsar, när man egentligen skulle fylla magen med riktig mat.Det är lika illa nu- det tar emot att stoppa in en massa fet tung mat .

Wildrat
0

#10 Ta inte fet tung mat då. Ha grönsaker hemma och dippa i nån god yoghurt eller CF röra. Fräscht, lite kolhydrater och en del fett utan att det märks så mycket…

mikaelj
0

Att du går igång med smörgåsar, kex och frukt är för att du ätit för lite under dagen, om man skall gå efter hur jag fungerar.

Kroppen är bra på att kompensera aptiten…

Margareta
0

Välkommen hit!

Det finns massor av recept under grupperna i vänstermarginalen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Sockerpuff
0

Ja dagen idag började inte så bra ^^
Tre godisbitar.

woups. Men nu tänkte jag iallafal testa äta yoghurt/fil med grädde? Kan det vara gott tro ^^

Maia
0

Lycka till med fortsättningen av dagen nu Sockerpuff!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Sockerpuff
0

Tack =)
Det var supergott med yoggi tillsammans med grädde. Snacka om extra krämig ^^

Sen vart det ägg stekt med smör och grädde.. nice det med.

Idag blir det korv och stroganoff,, till det blir det nog mixad blomkål som någon tipsade mig om och ris till sambon ^^

mikaelj
0

Yoggi låter som fruktyoghurt.. Ät inte alldeles för mycket av det, för det är helt tokigt mycket socker i sån.

Sockerpuff
0

Jo jag vet. Nu var det vaniljyoggi för att sambon hade köpt hem det, men annars kommer jag bara äta naturell yoggi

mikaelj
0

Jag gillar "mild ekologisk yoghurt", 3,8-4,5% med nötter på.  Lite väl lite fett, kanske, men man kan äta en större lunch istället!

magma
0

Den har jag också ätit i en period nu, den är överraskande krämig och tjock trots att den är ganska mager.

sisan881
0

Jag älskar yoghurt med grädde och mixad frukt. JAg varierar det med Keso, grädde och hackad apelsin med hackade nötter. Det blir som ris a la malta. (Keso istället för ris) Mumma :-)

Sisan881*

helvete
0

Kan man inte dippa i creme fraiche smaksatt med olika färska lr torra kryddor. Ska prova att dippa grönsaker.Skrattande

Sockerpuff
0

Nu har det gått några dagar men det har inte gått så jättebra för mig.

Jag har varit duktig med frukost och så, men så fort det kommer till middags så failar jag med lite pasta eller liknande.

Dock har jag inte ätit en macka på en vecka nu.

Till frukost äter jag naturellyoggi med vispadgrädde (blanda och det blir en lyxig krämig sak) Eller så äter jag stekt ägg med grädde i.

Sen har jag slut på ideér och äte samma sak till lunch. Jag har inga fasta lunchtider och kan därför inte äta varm mat - kommer det en kund tex så blir den kall. Så till lunch har jag svårt att veta vad jag ska äta för något.Dock åt jag faktiskt kassler på jobbet med ägg. Ingen höjdare - tråkigare mat kan ju inte finnas haha.

Till middag en kväll så åt jag stekt lax, brysselkål och cremé fraishe med rom i. Riktigt gott faktiskt. Men sen fick jag slut på idéer.

Så tips på mat! Tack ^^

Kan ju inte äta samma sak hela tiden. Dessutom kanske det inte är så jättebra att äta massa grädde och yoggi - ägg två gånger om dagen haha ^^

Sen är ju grejen den att jag inte är så jätteförtjust i stora feta biffar. Jag är inte så mkt för kött på det sättet.. bodig biff.. ni vet ^^

Maia
0

Här har du tips på två saker som du kan göra och ta med till jobbet. Gör iordning på morgonen samtidigt som dina morgonägg, eller dagen innan. Det krävs ju lite planering innan man kommit igång med det här.

Kolla till nere till vänster i Annas blogg. Där finns underbar mat som du kommer att älska.

Raringens vegetariska. Jag säger bara det. Mmmm.

Fett bra mat. Härlig mat. Härliga bilder. Och hemsidan.

LCHF-kost. Inga bilder, men mumsiga recept. Inspirerande!

Dessa fyra är mina allra bästa källor till inspiration. Det finns andra LCHF-bloggar, men för mig är dessa favoriterna.

Till vänster på den här finner du dessutom flera hela grupper med recept. En skatt!

[tillbakalutat]

konichiwa-girl
0

Personligen skulle jag nog inte klara mig utan grönsakerna. :) Det känns som bra variation och ett bra sätt (för mig) att få i mig lite extra fett. Man får vara lite uppfinningsrik antar jag. Till fisk är det ju till exempel supergott med gräddstuvad spenat. Till kött har jag haft allt möjligt: blomkålsmos smaksatt med pecorino, broccoli och blomkål som jag förväller lite och sedan gratinerar med ost, en bit äggpanna (googla, första träffen är receptet jag använde)… Köttfärsbiffar har det blivit en del, det är gott att smaksätta med till exempel fetaost.

Varför inte göra en sallad som du tar med dig till lunch? Lägg i till exempel ägghalvor och osttärningar, grillad kyckling, räkor, rökt skinka, brieost och salami… och en hel del fet dressing till. Fast proportionerna måste bli bättre mot en klassisk sallad. Jag åt ceasarsallad på lunchrestaurang häromdagen och var hungrig bara någon timme senare. Ingen parmesanost, lite dressing, lite kyckling och massor av sallad…

Sockerpuff
0

Hm jo. Jag ska titta på länkarna ^^

Finns det ingen bok om denna kosten med recept? Det finns ju massa GI-böcker vad jag har sett men då tycker man ju att det borde finnas LCHF- böcker med recept?

Jag är ju inte den personen som står i köket en längre tid, även om jag hade velat har jag inte den tiden. Maten till jobbet gör jag alltid innan jobbet (öppnar butiken 12) för jag kommer hem runt 20.00 på kvällarna. Då är jag trött och äter det min sambo gör, vilket igår blev tex falukorv med en gräddsås och pasta, fy skäms ^^

Det är svårt med sockersuget, dock har jag inte köpt något godis och är lagom stolt. Men lyckas ändå fuska genom att baka en kladdkaka istället.. suck ;(

Ajabaja

Melindrea
0

Det finns Smörstekt som är ute redan (jag har den - underbar bok) och i slutet av januari kommer LCHF Kokboken. Den kan man förbeställa redan.

Maia
0

#26 Ja, titta på länkarna och välj ut tre, fyra saker som du gillar. Det mesta är superenkelt. Skaffa en pärm och skriv ut det du gillar!

[tillbakalutat]

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mamski
0

Jag vill bara komma med ett litet tips: Bestäm dig för att du är "ALLERGISK" mot kolhydrater i alla former så blir det lättare att avstå. "Allergireaktionen" kanske inte kommer omedelbart (snarare en lång tid senare i form av övervikt eller diverse sjukdomar), men det är ju inte farligt att låtsas. Och det kan ju faktiskt göra skillnad i tankesättet.

Själv är jag faktiskt allergisk mot kolhydrater. Jag får så mycket hudbesvär redan dagen efter att jag ser det som allergireaktioner på kolisarna. Jag kan inte ens äta korv med potatismjöl i eller bacon med stärkelsesirap (!) utan att huden reagerar. Så för mig är valet lätt - jag avstår kolisarna för att slippa allergireaktioner! Det är liksom inget svårt alls! Tänkte därför att samma tanke fast på låtsas kanske kan fungera…

magma
0

#26:"Då är jag trött och äter det min sambo gör, vilket igår blev tex falukorv med en gräddsås och pasta"

Jag förstår precis hur det är, jag är ofta i den sitsen att jag är trött, har tidsbrist och bara inte orkar göra specialkost till bara mig. Har två småbarn och båda vi vuxna arbetar skiftjobb.

Jag har löst det så att alltid se till att jag aldrig står utan alternativ, och för mig är detta ägg och smör. Och äter familjen köttbullar så äter jag dem också, eftersom Mannen precis som jag gör dem utan ströbröd.

Vi köper endast Scans falukorv med 4% kolhydrater, och jag ersätter deras pasta med sallad, riven vitkål eller kokt broccoli så även där äter jag samma mat förutom pastan. Också där är förutsättningen planering, dvs att se till att "rätt" korv köps hem (även om Scans falukorv inte är det ultimata korvvalet;), att köttbullarna görs på ett sätt så alla- inklusive jag- kan äta dem osv.

Sockerpuff
0

Jo det är väl det, att man måsta se till att ha mina alternativ hemma.

Aniara4
0

Grejen med sockerberoende är, att har du väl tagit dig igenom en övergångsperiod utan kolhydrater så försvinner sötsuget! Men så länge du gör små avsteg då och då underhåller du suget och befinner dig i ständig abstinens, vilket är skitjobbigt. Tänk på det som en drogavtängning. Varje gång du faller till föga måste du börja om. Utmana dig själv och se hur länge du kan hålla linjen. Och be sambon stötta dig och se till att det finns mat du kan äta när du kommer hem - och att hjälpa dig låta bli pastan.

Sockerpuff
0

Yes. Jag har ju faktiskt klarat mig utan problem nu i tre dagar. Känns rätt bra. Jag är inte så SUPER sockersugen som jag brukade vara förut sedan jag började med LCHF från början.

SaJo123
0

Hej Sockerpuff! Kul att se skillnaden från första inlägget du skrev och det du skrev idag! Skrattande

Maia
0

Håller med SaJo123! Bra jobbat, Sockerpuff!

[tillbakalutat]

magma
0

Absolut, instämmer i hejaropen:) Nu är du ju på gång!

Sockerpuff
0

Jepp.

Fast igår kväll gick det åt helvete. Rent ut sagt.

Jag gick på fest, drack en hel del ^^ och såklart blev det chips med dippa till. Typiskt.

Nu -> Skärpning.

Sockerpuff
0

Nu har jag gjort köttfärssås till ikväll. Nu kommer ett extremt sug till pasta ni anar inte!!

Men jag ska försöka ångkoka sqush eller hur det stavas. Någon som vet hur länge de ska ångkokas?

MimLan
0

Skall du ha squashen till köttfärssåsen skulle jag strimla och bara lägga i såsen medan den är varm. Det brukar räcka. Squash är ganska mjukt och färdigt/ätbart som det är.

[SarahOhrn]
0

Mitt stora problem är inte sockerberoende (förutom cocacola) utan mer fettberoende (men då inte detta fett man ska äta, utan chips o dipp o grejer… fast det är ju kolhydrater men det känns mer fett liksom och det är det jag gillar) så på ett sätt funkar denna kosten för mig för jag får ju även äta ostar o sånt som jag gillar ;D