Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 5213 ggr
alphyddan
0

Syltor till jul

Syltor till jul kunde väl i och för sig platsa under rubriken julmat.

Förr när jag gjorde t.ex. kalvsylta (eller andra syltor)skar man bort allt fett, hinnor o.s.v.

I årets syltor finns det med.
Utom blodådror, sjoern (hinnor) och annat "oätligt".

Tog också tillvara på buljongen från koket av både. kalv & griskoket

Färskt kalvkött och grislägg köpt av "hemslaktare".

Jag köpte ICA: s kalvsylta för ett tagGråter sedan och vart förskräckt över vad DEN innehöll.
(Säker samma för andra färdigköpta kalvsyltor)!
Mycket förutom kalvkött.

Min kalvsylta innehåller färskt kalvkött (utan tillsatser), färsk fläsklägg (utan tillsatser), buljong efter koket idag, kryddor. Inklusive fettet??!!Flört

Snacka om god sylta mums…

magma
0

Har du något recept på sylta du kan lägga ut här? Vore intressant att se hur man gör, jag har aldrig vare sig ätit eller gjort sylta!

copia
0

Jag kan berätta hur jag gjorde min sylta i år.

jag kokade färsk fläsklägg och ett gäng grisfötter, tillsammans med vatten, lagerblad, salt, kryddpeppar och svartpepparkorn. Det fick koka länge, tre timmar tror jag ,tills det ramlade av benen. Plocka upp köttet ,dela i små bitar.Sila och koka ihop buljongen. Man ska ha lika mycke buljong som kött i syltan. Lägg köttet i en form, häll buljongen på. Låt  stelna. Vill du frysa syltan så får man koka upp den igen vid upptiningen, då blir den som ny,

alphyddan
0

Jag använde färskt och en liten bit fryst kalvkött i kalvsyltan och

jag mal kalvköttet i köttkvarnen till kalvsyltan.

Och till aladåben tog jag fläsklägg, älgkött och högrev från nöt som jag skär i mindre bitar.

Jag tar lök i båda syltorna också.

Tycker man syltan blir för lös får man tillsätta lite mera gelatin.

Men just att slippa rensa bort allt fett kändes ovanligt.Skrattande

Förr skulle man ju plocka bort fettet.Tyst