Dagens intag - för mycket?
Detta är min första dag med LCHF, hittills har det gått väldigt bra, inget småätande, bara vatten som dryck hela dan (jag hatar vatten och dricker det knappt en gång i veckan annars…) och sådär. Har aldrig känt mig såhär mätt så länge och att jag inte behöver nåt mer.. Mitt problem är att jag småäter för jag har tråkigt!
Men nu undrar jag lite om detta är helt fel uppdelning? :S
Detta är ungefärliga mängde.
Lunch - 195 g tacoköttfärs
56 g tomat (ungefär en fjärdedel)
56 g riven goudaost
1 avokado (161 g m skal)
41 g rödlök
1.5 dl lättcreme fraische (eftersom de va min första dag hade jag bara sån creme fraische hemma)
1 tsk salsasås
Middag - 1 fläskkotlett (105 g)
5 skivor gurka
2 skivor tomat
Isbergssallad
Knappt 1 dl svampsås (pulver)
ca 10 g vitlökssmör
+ sky m. grädde, grillkrydda, soja och grönsaksbuljong.
Övrigt - 3 macadamianötter
Kommer troligtvis ta en kopp te med kokosfett och ev grädde sen om det nu behövs :S Och kanske lite brieost!
---------
Nu när jag räknat ser det ut såhär.. (se vild uppe till höger) Inte helt bra tydligen, men okej för att va första dagen ändå! Får justera lite i fortsättningen. Lite mindre protein va? Och mindre kolhydrater! Men det är inte inräknat det jag ska äta sen. Te med kokosfett (o ev grädde) o lite brie. Men det kanske blir föör mycket fett då :S Ni som vet, hur ska jag göra??
jag tycker det ser bra ut, kolla bara innehållsförteckningen i svampsåsen, misstänker att den inte är så lchf-riktig…
sen är jag ju anti myskostuff och jag misstänker att grönsaksbuljongen innehåller veg fett (margarin) och att grillkryddan innehåller glutamat, men det är ju jag det som skyr allt sånt.
soja innehåller ju en hel del socker, så eg ska man väl inte använda det heller.
Ganska bra tycker jag, möjligen en liten aning mer fett och lite mindre protein. Energiprocentfördelningen bör vara ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett.
Men det är alldeles för liten mängd mat. Försök komma över 1500kcal iaf så du inte börjar må dåligt.
15g kolhydrater är absolut inte för mycket. Om du håller dig till max 5E% och äter mer mat kan du äta upp till 20-30g kolhydrater.
Okej tack så mycket! :)
Jo svampsåsen va väl inte så bra kanske :/ Och soja och grönsaksbuljongen, buljongtärningen kanske inte heller så bra, men hur ska man annars få nåt som utgör samma funktion?Sojan tog jag i alla fall bara någon droppe… Likaså grillkryddan, ytterst lite.
Nu har jag fått upp fettet och ner proteinet lite efter en kopp te med kokosfett o grädde + några nötter.
Får försöka äta mer då, men vad ska jag äta mer av då? Jag tycker ju jag har ganska mycket :O
#3 Frukost? Jag klarar inte så stora portioner så jag måste äta tre gånger om dagen för att få i mig tillräckligt.
Soja är ok att använda. Det är så små mängder. Grillkryddan kan du byta ut mot Santa Marias ekologiska grillkrydda på påse. Den innehåller inga skumma grejjer. Buljongen är svårare men det finns en burk med buljongpulver på hälsokosten (en del av dem) som heter "Buljong utan jäst och socker" av märket Biofood. Den har lite annorlunda smak men den är ok.
Dag två på LCHF, och jag mår piss!!! Shit vad jag mått dåligt i skolan idag.. Men jag vill stå ut! Sist gav jag upp denna dagen.. Igår åt jag då enligt ovan…
Idag har jag ätit 2 ägg och te med grädde till frukost, till lunch blev det rester av det som jag åt igår (se längst upp) och till middag sallad, gurka, 1½ laxfilé med creme fraische och dill i ugnen och lite fetaost.
Men jag förstår inte hur jag ska få i mig så mycket fett?! Jag kräks bara jag tänker på grädde nu. Och ägg… Jag åt två ägg i morse jag och spyr nästan nu när jag tänker på det, och likaså grädden. Jag klarar inte det, kommer inte kunna äta det på flera dagar eller veckor nu :S
Hur får ni i er allt fett?! Jag pallar inte mer idag.. Har ätit några rutor mörk choklad och mådde liiiite bättre, va bara tvungen att få i mig lite socker..
Idag stod jag dock emot både mackor på fikat i morse i skolan, pepparkakor, ostkaka och sådär. Känns bra, men jobbigt att känna sig så hängig och ständig huvudvärk…
Detta är tungt! :/ Hur länge ska man må sähär?!
Någon vecka, för en del. Beror lite på hur mycket socker du åt innan.
För det första ser det uts om du äter för lite, både fett och mat! Äter du dig mätt vid varje mål?
För det andra så kommer detta övergångsstadie av trötthet och illamående att gå över..
Enligt Skaldeman ska man nästa för mycket fett i början för att underlätta övergången till ketondrift.
Lycka till! Snart blir det bättre! 
Inte så extremt mkt socker tror jag, men en hel del kolhydrater!
Ja men jag förstår inte hur jag ska få i mig mer fett, jag spyr vid bara tanken nu på grädde och smör nu! Men är verkligen 1½ laxfilé för LITE?! :S Jag blir mätt i alla falL! Får inte i mig mer just den måltiden… Och klarar mig flera timmar…
Det viktigaste är att du blir mätt. Varken mer eller mindre.
Men man ska ju tydligen ha i sig tillräckligt med fett för att gå ner också.. Men om man är mätt och nöjd, är det inte nog med fett den dagen då? :S
Problemet är att jag fåt i mig osm nu 980 kalorier och behöver bl a mer fett men får inte i mig det!! Tips på något som inte känns så fett men ändå är fett, om ni förstår. Grädde känns ju verkligen fett!! :/ Klarar inte det nu.. Men hru ska jag orka äta MER än 1½ laxfile till middag liksom?! :S
#11 Gjorde nyss blomkålsmos. 100 gram blomkål och 1 dl vispgrädde och en smörklick ger en del fett snabbt och enkelt.
(Skiva blomkål tunt, så det smular lite, lägg det i en liten kastrull med grädden, krydda med salt, vitpeppar och muskot. Låt puttra några minuter och mixa sedan. Servera till något. Jag bräckte julskinka.)
#11 Tänk att köttet/fisken är själva maten, allt annat är tillbehör eller krydda. Ät först och främst köttet och såsen, inte så mycket grönsaker. Ta dock inte bort grönsakerna, de gör att du får i dig mer mat.
Köttfärs är bra mat. Det känns inte fett alls men innehåller en hel del sånt. Sen kan man lätt göra det fetare tex genom att göra biffar där man blandar ett ägg och en klick smör eller en skvätt grädde med färsen, kryddar och sen steker. Med bacon, ost, lite tacosås i ett par salladsblad blir en hamburgare…
Eller gör en fyllning med tex fetaost…
Tack för tipsen Wildrat! Får köpa hem lite köttfärs.. Men imorgon ska jag testa en bacongratäng :D
#14 Hur mycket du ska äta? Du ska äta en mängd kolhydrater som du väljer själv (ex 20g), sen 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt (i ditt fall 90-135g) sen minst lika mycket fett som proteinet och kolhydraterna tillsammans (110-155g). Det blir som minst 1485kcal, 2092kcal om du äter den större mängden. Du får gärna äta mer protein och fett om du orkar
.
OBS, här räknas med rent protein, kött innehåller ungefär 20% protein.
Aha okej. Vad är viktigast att få upp då, fett eller protein? Har hört att dte är bätter att ha ett högt fett-värde?
Men då räcker det med att jag äter 1485 kcal om jag inte pallar mer, och då kan jag ju kanske gå ner i vikt lättare också. :)
Protein. Du ska få i dig ungefär 1g protein per kg kroppsvikt, och det värdet gäller oavsett om du äter enligt Livsmedelsverkets rekommendationer eller såhär. Lägg på 0-20 (eller vilken gräns du har) kolhydrater.
Resten är fett. Smör, kokosfett, etc.
I praktiken brukar det betyda för någon som är ganska liten att bara äta den fetaste maten (kött, fisk, ägg, ost), medan den som är lite större behöver komplettera med extra fett.
Idag har jag ätit lite drygt 2000 kcal redan men behöver lite mer fett och proteiner :S tänkte äta lite räkor sen men då blir ju kcal-nivån ännu högre :O men det kanske är lugnt när jag legat mellan 1000-1500 dagarna innan? igår förrgår låg jag på 900-1000 nånting… Hur mycket kcal bör man som MEST äta??