Fett per kroppsvikt och längd
Har funderat om jag äter för mycket fett.
Som nybörjare tar det ett tag o ställa in maten hur man äter. Proteinmängden har jag fått veta att man ska äta ungf. 1g per kilo av sin kroppsvikt.
Men hur är det med fettet?
Hur mycket äter ni till er kroppsvikt o längd?
jag kan inte tänka mig att en som väger 50 äter lika mycket fett som en som väger 100, sen beror det på längden också, om man är 160 och väger 100 eller om man är 190 och väger 100.
Jag själv är 164 och väger 63 och äter 100gr om dagen är det för mycket?

MINST 1g protein/kilo kroppsvikt, glöm inte det. Några gram kolhydrater (utifrån vad man själv bestämt sig för), och sen fett tills man blir mätt. Mättnaden har inte (bara) att göra med längd, vikt och muskel/fettfördelning, även om såna saker spelar in, utan även aktivitet och inte minst vilken ämnesomsättning man har. Därför går det inte att säga någonting generellt om hur mycket man ska äta utifrån kroppsmåtten.
I början är risken större att man äter för lite fett. Har det inte hänt nåt efter några månader kan man börja fundera på om man äter sig övermätt.
Minst 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt, den kolhydratmängd man väljer och sen minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans är annars ett bra mått…
Så för dig blir det minst 63-94,5g rent protein (inte gram kött, kött innehåller ca 20% protein), vet inte hur mycket kolhydrater du äter men säg 20g, då ska du äta minst 83-114,5g fett.
Om du rör på dig mycket, motionerar eller har ett krävande jobb, kan du öka proteinmängden till 2g per kilo kroppsvikt.
Ok då ligger jag inte så högt i fettintag som jag trodde, för jag mätte i smör hur mycket hundra gram blev och jag tyckte det var en stor bit att äta för en dag.
Fett är svårt att äta för mycket av eftersom man blir förts mätt sen illamående av en stor mängd. Äter man det tillsammans med kolhydrater får man i sig lite mer men risken är ändå stor att man blir illamående. Protein är ganska lätt att äta lite för mycket av, därför är det bra att äta det med fett. Det är dessutom inte bra att äta en kost med mycket protein och lite fett (googla på "rabbit starvation").