Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1993 ggr
D-ribose
0

Har valt att sluta med lchf

Har kört denna kost i över 2 månader nu. Jag har lärt mig väldigt mkt och fått positiva resultat men inte tillräckligt bra för att det är värt det. Jag är inte ute efter att gå ner i vikt utan mer att få mentalt välmående.

Orkar inte diskutera denna kost varje dag med mina föräldrar. Kommer börja äta råris och andra långsamma kolhydrater.

Men samtidigt känns det som att jag måste vara rädd om kroppen då jag drabbades av en körtelfeber och det har påverkat mitt mentala.

Just nu lider jag mest av spänningshuvudvärk. Och den har ju inte påverkats av lchf.

Däremot kan jag känna en trygghet när jag äter lchf. Jag känner att jag aldrig kommer bli sämre än vad jag varit.

Men det här är inte hållbart känner jag. Jag orkar inte kämpa för att äta lchf. Det tar för mkt energi för att det ska vara värt det.

Men när jag flyttar hemifrån så kommer jag förmodligen börja om jag inte blivit mentalt frisk då. Nu blir det råris och makrill och sallad.

Lycka till alla jag kommer läsa här fortfarande.

Maggan71
0

Kan du inte ge dina föräldrar information om vad lchf är för något. I nuläget ser de kanske bara att du låter bli än det ena, än det andra.

Ge dem boken "Ät fet mat" av Lars-Erik Lithsfeldt. Den är lättfattlig och intressant!

Eller lotsa in dem här och låt dem läsa?

Jag tror att det handlar om att de inte förstår.

Lycka till!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

MimLan
0

Kul att du stannar kvar ändå!

D-ribose
0

Jo jag kan det. Men jag tror att man kan må riktigt bra genom att bara dra ner på dem farliga kolhydraterna.Jag har ju jättebra fysisk styrka. Det enda som är mitt problem är det mentala, sen kan det vara sekundärt att fysiska påverkar det mentala. Men så är det inte i mitt fall och det är något jag har kommit fram till under denna 2 mån period också.

Det blev bara för mkt för mig under en period. Droger, körtelfeber, traumatisk upplevelse, spelberoende, haveri på universitetsstudier.

Just nu är jag fri från nästan allt det. Inga droger. Inga studierSkrattande Ingen stress. Och hjärnan har fått smälta en traumatisk upplevelse som jag började tänka på när jag bröt ihop.

Så ni förstår. Det tar mkt kraft att börja tänka på lchf hela tiden och argumentera.

Jag tror att det blir lite lättare att börja om typ 5 år. Då har nog media mer fokus.

Jag känner att det tär på psyket att inte kunna äta normal mat med kompisar eller behöva sitta på jobbet och förklara hela jävla tiden för idioter som håller på med väktviktarna, ja och dom sitter och trycker i sig banan, vitt bröd och en bulle.

Nu är det så att jag kommer att äta mycket snälla kolhydrater. Såklart jag kommer unna mig lite mer nu än tidigare då mina organ tål det och jag är ej överviktig. Men jag ha r ju fått en helt annan syn på det hela nu och det är väl en livsviktig kunskap i dagsläget.

Så jag får tacka kolhydrater.ifokus för att ni kanske har förlängt mitt liv med nåt år. =)

God jul

Emea67
0

Lyckat till D-ribose!

Förstår hur du tänker och känner! Kul att du stannar kvar här och läser och inte släpper LCHF helt. Hoppas att du blir bättre mentalt, denna hösten med LCHF har jag klarat mig utan psykofarmaca för mina höst depritioner.

Goc Jul och sköt om dig.

Denna kommentar har tagits bort.
navarro
0

God Jul och lycka till! Det är väldigt vanligt att familjerna lägger sig i och tror att man mer eller mindre mist förståndet. Lägger oftan in dold kritik och gör livet svårt, speciellt för den som är beroende och bor kvar hemma. Men du kanske kan ta upp vad maten egentligen innehåller, kvällens tema i Kalla fakta TV4, kanske kan du börja så ett frö och få lite mer stöd i din strävan.

Magica1970
0

"Orkar inte diskutera denna kost varje dag med mina föräldrar. Kommer börja äta råris och andra långsamma kolhydrater."

Inte helt ovanlig att föräldrar/släkt vänner gör så här; "du måste göra som vi andra i flocken gör annars blir vi osäkra och mår inte bra."

Var beredd på att det kanske inte slutar bara för att du flyttar hemifrån. Det är här och nu du kan klippa navelsträngen och bli en egen individ med eget ansvar.

Lycka till och välkommen tillbaka till kosten när du känner dig redo!

Adur
0

Maten ska ju inte behöva bli ett problem. Då är nog inte mycket vunnet. Håll dig till långsamma kolhydrater (GI är ju väldigt rumsrent nu för tiden) och se till att inte snåla på fettet! Med en sådan kost äter du oändligt mycket bättre än åtminstone 90% av befolkningen… Flört

Lycka till!

Bonzar
0

Tråkigt att du ska behöva ha det så tufft, men jag förstår vad du menar.

Jag vet inte hur gammal du är, det kanske blir bättre med tiden.

Tills dess kör ditt eget race i tysthet med det du kan och kom in och läs och känn gemenskapen här inne.

Jag har ätit denna kost i 3 månader nu och några läkare på mitt jobb ser undrande på mej när de ser vad jag äter. Ibland så blir det disskusioner och jag svarar på frågor, när jag säger hur mina värden ligger och att jag slutat med min diabetesmedicin helt så blir de nyfiknaSkrattande Annars så äter jag och mår bra i min tysthet, jag brukar inte lägga mej i vad mina arbetskamrater äter och jag fordrar detsamma från deras sida.

Jag är ändå den som är friskast på mitt jobb, trots mina 63 år och det säger mycket tycker jag.

Jag struntar blankt i deras tårtor och vetebröd, jag tar mina små Babybelostar till kaffet och skrattar bara åt dem när de öser in…..

En God JUl till dej och hoppas på återseende.

Maia
0

Kram och lycka till! Bra att du hänger kvar! Vi ses!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

D-ribose
0

Jo jag kommer fortsätta äta mkt fet mat så jag kommer äta mer åt lchf råden hursomhelst! jag har inte haft problem med diabetes och väger 80kg på 82 cm så jag är lagom. Det enda jag behöver är fri från spänningshuvudvärken nu eller bihåleproppar vad det nu är. hehe

D-ribose
0

182 cm haha

magma
0

Det jag tror är mest hälsosamt att utesluta om man är ute efter att undvika depressioner och nedstämdhet, är sötningsmedel och spannmål. Det finns alternativ till pastan/riset/potatisen, ugnsstekta rotfrukter t.ex är ett. Och ingen skulle höja på ögonbrynen om du åt det som kolhydratkälla till köttet:) Du kan ju också prova quinoa som är en ört.

Lycka till, god jul och hoppas du kommer fortsätta må allt bättre!

elocinave
0

Jag skulle vilja rekommendera att äta D-vitamin tillskott till dig!

Eller du kanske redan gör det?

Thea
0

magma: Men quinoa är ju proppat med kolhydrater (~70 g/100g)?!? Hur kommer det sig då att quinoan är "bättre"?

Saknar "min" quinoa…!

Förlåt för trådkap! Skäms

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

WilliamJ
0

Lova bara att inte börja äta margariner istället för smör.

Det är väl inga problem?

www.gunnarlindgren.com och länken Matfett!!

Jennix
0

#15 Men nu ville ju D-Ribose sluta med LCHF och då kan man ju äta mer kolhydrater… Flört Sen beror det också på vad man vill med LCHF. Vill man gå ner i vikt eller må bra, man måste själv komma på om t.ex. socker eller stärkelse är sämst.

Jag är säker på att Quinoa är bättre än spannmål i allmänhet, också frukt, grönsaker, potatis och rotfrukter.

Det kanske är mer kollisar i Quinoa men det betyder inte att det är sämre ur ett hälsoperspektiv… Det beror som sagt var på en mängd olika val man måste göra.

När jag själv gått ner i vikt som jag är nöjd med, så kan jag tänka mig att äta mer grönt och potatis. Inte jättemycket men ändå mer än nu. Jag mår ändå bra av det men stannar i viktnedgång om jag äter potatis… Bara några tankar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0

Precis…FlörtGlad

helvete
0

Var och en blir salig på sin tro, heter det. Jag mår bra på LCHF kost, men fuskar ibland. Ofta, förresten.Har du läst Bitten Jonssons bok Sockerbomben. Den är läsvärd, man får äta mer varierat än LCHF.

Magica1970
0

#19 "Den är läsvärd, man får äta mer varierat än LCHF."

Du får det att låta som det är författaren som avgör hur pass strikt du kan äta Glad Då fungerar kanske Anna Ottossons 3-timmarsmetoden bara jag läser boken först Flört

helvete
0

#20!  Metoder varierar, det som är rätt dag är kanske fel om 5 år. Jag klarar inte av strikt lchf kost. Jag har med stort intresse läst Bitten Jonssons bok, som vänder sig till kolhydratsmissbrukare som jag. När jag gått ner mina kilon, ska jag försöka föra in bönor och annat i kosten och se hur det fungerar. LCHF kost är obekväm ibland, man kan inte alltid ha en matlåda med sig.

D-ribose
0

Kan såhär en vecka efter säga att jag måde bättre med lchf och kommer garanterat att gå över till det igen. Vet ej när det blir dock. Men mina föräldrar lär ha märkt skillnaden också så..

MimLan
0

Aj. Vet inte om jag skall beklaga eller gratulera dig här… Inget kul att du mår sämre, men på ett sätt är det ju bra att du ser en tydlig skillnad.

Tror du att det skulle gå att ta ett samtal med dina föräldrar om ett tag? Fråga dem om de verkligen vill att du mår sämre för att du äter som de vill?