LCHF=vattendrivande?
Jaa, det undrar jag. Just om LCHF kan vara vattendrivande?
Just nu kör jag en variant mellan LCHF och GI och när jag började med mer LCHF, började jag kissa mer.
Någon som vet?
// Shintaida

Njaeä.. det e väl innitialt som vattnet som är bundet till glykogenet släpper!!??
Såtillvida du inte ökat ditt proteinintag kopiöst.. kroppen måste ta bort vissa kvävehaltiga ämnen och urskilja dessa med urinen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
*ler*
Det där förstod jag knappt, Zepp!
Nej, jag har inte ökat proteinet kopiöst, men dock ÖKAT på proteinet OCH fettet. Typ grädde och smör.
Tack för informationen.
// Shintaida

"Urea (från grekiska uron urin), urinämne eller karbamid är en kvävehaltig kemisk förening, med den kemiska formeln CO(NH2)2. Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea
Altså kissar vi ut det!
Men du hade inte ökat proteinet nämvärt va??
Däremot har jag märkt en ökad törst på LC.. kan det vara detta ??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jaa du jag vet inte riktigt. Men jag har märkt att i dom perioderna som jag går ner så kissar jag också mer.
Jag har lärt mig att man släpper i från sig ca 2 kg vätska som bundits i kroppen för att man ätit kolhydrater. Det har med hormoner att göra. Så, ja man kissar mer ett tag.

#3 Håller med dig ang törst, jag tycker jag är konstant törstig nu!? Skönt att höra att det inte bara är jag 
Då jag startade mitt LCHF ätande i augusti var jag ganska svullen om ben och fingrar
Det försvann ganska snabbt och jag har nu en underbar känsla av icke svullen kropp
Dock svullnar jag lite strax innan mens………….
Jag känner också av att jag är törstig och dricker mer nu än jag någonsin gjort tidigare.
Men jag är så glad för detta sätt att äta och mår toppen.
Vattenlösliga mineraler som magnesium urlakas ur kroppen när man kissar mer. Man behöver då kompensera med tillskott för att inte få bristsymptom som kramp i muskler, trötthet, svaghet.
Visst är det roligt att man upplever att man blir törstig!
Förr var signalen "sötsugen" inte alltid tecken på lågt blodsocker utan att kroppen ville ha vätska!
Så med andra ord så har kroppens naturliga reaktioner kommit igång!
Ja, jag är också mer nödig när jag går ner i vikt…