Kött, vitaminer och mineraler
Har nu läst sten sture skaldemans bok och känner mig inspirerad och förväntansfull. Snart är det dags för mig att starta mitt nya liv =)!!!!!! Förstår att folk varmt rekomenderat denna bok, var nyttig och intressant läsning!
Men två frågor återstår dock
vilket kött är fett kött ? Någon speciell typ och går det att köpa på tex citygross och andra vanliga affärer.
Sedan vitaminer och mineraler, vad ska man köpa ?
Vitaminer och mineraler, minus C-vitamin, får du i dig från ägg. Sedan finns det ungefär likvärdig mängd nyttigt i lever, plus C-vitamin och järn. En hyfsad approximation är leverpastej, om du inte gillar rå lever. Eller lite citron, kanske.
Köttfärs brukar stå 10-20% fett på. 20% är bäst, annars får du själv lägga till smör/kokosfett/ister.
okej tack så mycket men om jag inte äter lever och inälvor och sådant, vad ska jag då köpa för något för att komplettera så jag får i mig allt jag bör för att må bra ?
Lax, sill och makrill är fet fisk. Högrev och entrecote är fett. Fläskkarré och fläskkotlett är fett.
T.ex. entrecote och fläskkarré har insprängt fett. Fläskkotletten har en fettrand.
Kyckling och vitfisk är inte fett. Men det gör inget, då kompletterar man bara med en fet sås/röra till.
D-vitaminer brukar rekommenderas, men inte för kostens skull, utan för att vi har fö rlite sol här uppe i norden som gör att vi tillverkar tillräckligt med d-vitamin. Detta leder bl.a. till depressioner och benskörhet. Det skall dock vara högdos, 2000 IE, Holistics är ett märke som har sådana.
Skulle du få kramper i början, något som lätt händer när kroppen släpper på vattnet och då samtidigt lakar ur kroppen på mineraler, är magnesium att rekommendera.
Annars är inte behovet av tillskott något som behövs på den här kosten. Ta en titt på det här inlägget och tabellen med jämförelser hos kostdoktorn, så förstår du bättre vad jag menar.
Välkommen!
#2 Äter du inte ägg alls?
Till vänster i Kolhydrater i fokus finns det hur mycket tips som helst….
tack så mycket då vet jag =)