Ännu en köttfärssås
Idag var det bestämt att vi skulle ha köttfärssås till middag, och jag var lite anti det recept vi brukar använda. Istället tog jag vad jag hade och det blev till följande sås:
- 800 g blandfärs
- 1 stor gul lök
- smör
- ketchup
- 1 buljongtärning
- vatten
- krossade tomater
- basilika
- vitlök
Jag brynte löken och färsen i smör. Sedan hällde jag på vatten och smulade i en buljongtärning, lät det puttra i några minuter. I med krossade tomater och ketchup (inte mycket, två matskedar kanske). Sedan blandade jag i kryddor och allra sist i med en skvätt soja.
Det blev fantastiskt gott! (Jag vet att jag inte borde använda saker med e-nummer och liknande, men idag hade jag inte tid att ge mig ut och leta tyvärr… Ni som har "riktig" buljong och liknande använd det istället!)
Tack för tipset om att man kan ha basilika i köttfärssåsen, vi ska äta det imorgon och jag har en klotbasilika på trappen…:)

Är det inte socker i ketchup?
…fast allt har grader även i h-vetet…
Två matskedar blir inte så mycket i en hel gryta, den ketchup jag köper hem har 16% kolhydrater i sig vilket på en höft borde bli knappt 5 gram???

Okej. då är jag med :-D

Jag tar ofta lite honung i min köttfässås istället för ketchup. Färsk basilika är jättegott i köttfässås.

Det lät intressant med honung i. Det är vanligtvis inget jag har hemma, men kanske kan prova att göra såsen hos mina föräldrar någon gång.

Cinnamon_ - innehåller ditt vanliga recept kanel?
Brukar ofta dutta i det i köttfärsrätter, mycket gott.

Inte vanligtvis, men som ni säkert förstår är det en av mina favoritkryddor! Tror du man kan ha det även i köttfärssåsen?

Jag vet!

#8 Det kan man! Och muskotnöt! =) kardemmumma, kanske? =) *blir hungrig, funderar på den där löksåsen…*
Haha muskotnöt är en drog. Man kan bli sjukt hög på det.

#11 Aha. då förstår jag varför vi varit så förtjusta i stuvade makaroner. Det var kryddningen.

Yep! Testa vitkål stuvad i philadelphia med muskot istället för stuvade makaroner! *tipsar*

haha, joakim von anka var beroende av muskot-te!

#13 Tack, det ska jag göra!

Är det inte muskot man ska vara lite försiktig med? Naturligtvis gäller det större mängder, men visst hade Laga Lätt (eller vilken tidning det nu var) helt fel mängd i ett recept? Så att det blev dödligt mer eller mindre om man åt det? Borde väl smaka apa i så fall iofs, men ändå…