Nyttiga fetter?!?
På ett annat forum har jag berättat att jag äter enligt lchf. Jag skrev - på uppmaning - ner hur en matdag kan se ut.
En person har nu frågat varför jag inte äter "nyttiga fetter" typ lax, oliver och rapsolja, i motsats till de fetter jag äter; bacon, smör, grädde, majonäs…
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men jag gillar inte oliver och olja. 
Jag har inte svarat personen i fråga (ännu) eftersom jag inte har något bra svar. Tar tacksamt emot hjälp härifrån.
Vad för fetter är ni andra? Och framför allt; varför?
Jag har läst "Ät fet mat" av Lithsfeldt, men gav sedan bort den, tyvärr. Annars står det ju jättebra i den om just fett!
Jag äter max 50 g kolhydrater per dag (oftast omkring 30 g), eftersom jag vet att det räcker för att jag ska komma i ketos.
Det finns förmodligen svar här på sajten, men jag lägger ut en ny fråga ändå. Ska kolla runt också.
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Kroppen är byggd av mättat fett. Det ger stabilitet åt cellväggar, isolerar nervceller och hjärnan är byggd av det. När kroppen lagrar energi gör den det i form av mättat fett, det är helt enkelt det som är naturligast för oss.
Sen finns det två fetter som är essentiella, alltså livsviktiga. De behövs för olika processer i kroppen men är inte bra i stora mängder.
Om man äter mycket omega 6, som är en av de essentiella fettsyrorna, tar de det mättade fettets plats i cellväggarna och gör de ostabila och dåliga, mycket omega 6 i kroppen ger dessutom högre andel av ämnen som skapar inflammationer. Hjärt-kärlsjukdomarna skapas bla av inflammationer.
Om man äter mycket omega 3 reduceras visserligen inflammationer men blodet blir tunnare och risken för hjärnblödning ökar.
Eftersom vi äter så mycket fett behöver vi äta fett som är neutralt, dvs som inte fungerar som nånting annat än bränsle i kroppen. Sen kan vi fylla på med så mycket essentiella fetter vi behöver men i lagom dos. Vi undviker inte lax eller oliver men de utgör ingen vidare bas för födan pga sin fettsammansättning.
Den som frågade verkar inte heller veta vad majonäs görs av…
Wildrat: Tack för ditt svar! Nu känner jag mig lite klokare. 
Jag vet ju att jag äter "rätt" utifrån min egen kropp och mitt eget boende. Men det är alltid trevligt att kunna förklara (ofta handlar det om att försvara) sina matvanor utan att verka som man har noll koll! 
*asg* Mitt eget MÅENDE menar jag förstås! *slår mig för pannan*
Om du vill kan du ju kopiera mitt svar och se vad den där personen svarar… Vad är det för forum?
www.viktdropp.se Jag är gbp-opererad.
Ok, Wildrat, jag lånar ditt första svar och klistrar in det på det andra forumet. Tack!
Återkommer med svar/kommentarer. De lär INTE utebli… 
Blir intressant o se vad de säjer
…
Wildrat: Din text gav mig det här svaret:
_Ja jag förstår. Det ska vara neutralt fett eftersom ni äter så mycket fett! Right?
Jag kan ju fortfarande inte förlika mig med tanken om att detta skulle vara nyttigt och bra men det är intressant att höra och lära sig mer om den. Jag fortsätter nog att äta från hela kostcirkeln eftersom det funkat så bra för mig - har gått ner all min övervikt, har inga direkta näringsbrister och står idag stabilt i vikt utan att gå upp kilona igen.
Ska bli roligt att följa er som tror på och äter efter den här stenålderskosten (eller vad det kallas) Huvudsaken är att övervikten försvinner, välbefinnandet ökar, hälsan påverkas positivt och att ni inte får några näringsbrister som gör er sjuka/trötta/orkeslösa. Hur ni sen når era mål är upp till var och en._

#8 "Huvudsaken är att övervikten försvinner"
Att vara fet är ingen sjukdom! Det kan däremot vara ett symtom på att man äter fel eller har en sjukdom! Att banta utan att bry sig om orsaken eller sin hälsa är bara att försöka undanröja bevis.
Självklart är huvudsaken att äta hälsosamt så att man håller sig frisk. Anti-inflammatorisk kost innebär att undvika kolhydrater om man är kolhydratkänslig och att sträva efter en låg omega-6/omega-3-kvot samt att undvika toxiner, antinutritionella ämnen, föroreningar och tillsatser.
#1 "blodet blir tunnare och risken för hjärnblödning ökar"
Det är osannolikt att någon skulle få för låg omega-6/omega-3 kvot med vanlig mat. Teoretiskt skulle det kunna inträffa vid en våldsam överkonsumtion av omega-3 tillskott. Väldigt många överviktiga ordineras istället Trombyl eller Waran för att få blodet tunnare.
Anders S: Anledningen till att hon skrev att "huvudsaken är att övervikten försvinner" är att kommentaren skrevs på sajten viktdropp.se. På den sajten är människor som har blivit eller vill bli viktopererade. Självklart hålls fokus på viktnedgång på en sådan sajt!
Jag är själv gbp-opererad och äter enligt lchf, dock inte jättesträngt, utan jag håller mitt kolhydratintag till max 50 g/dag.