Förhöjd vilopuls?
Får man en högre vilopuls av LCHF?

Hela tiden? Vet inte. Men många får ju tillfälliga problem med hjärtklappning, åtminstone i början.
Fettsyreoxidering ("fettförbränning") kräver syre, och då den största delen av energin kommer från just fett borde det gå åt mer syre.
Men jag vet inte säkert.
JAG Har betydligt högre vilopuls nu än innan LCHF. Inget jag plågas av på något sätt, det bara är så. Har dessutom alltig varit "högpulsare" så nu har jag rejält hög puls.
Tvärtom här… har lägre vilopuls än någonsin. Efter nästan två år…
Samma här… lägre vilopuls…

Min vilopuls har sjunkit något.
Om kroppen använder den energi som den "anser" sig behöva för att hantera saker som muskeltillväxt, skapa nya celler, hålla värmen etc och sedan låter överskottet gå ut den naturliga vägen så borde inte mer energi förbrännas på LCHF än på annan kost, eller? Frågan är om det är någon skillnad just under en viktminskningsfas där kroppen eget fett förbränns.
Mer energi förbränns inte, men om mer energi kommer från fett behövs det naturligtvis en större mängd syre.
Jag har alltid haft låg vilopuls och har inte märkt någon ändring.

Blodtrycket har sjunkit från 130/70 till 115/60, min vilopuls var 56. Det är ung. samma som jag hade för 40 år sedan då jag tävlade på SM-nivå i Judo 
Min vilopuls är högre än tidigare men jag har som #3 alltid haft hög vilopuls. Blodtrycket är däremot lägre.

Jag har fått högre vilopuls. Förut 50-52. Nu 60-62.
Jag har alltid haft låg vilopuls och jag har inte märkt att den ändrats med denna kosten (4 mån LCHF). Dock har jag fått en högre arbetspuls och absolut en högre maxpuls.

Jag tror att vilopulsen kan öka i början men att den anpassar sig över tid. Att pulsen ökar vid ansträngning vet vi ju. Även den ökningen borde rimligen avta även om det tar längre tid.
Nåt jag funderat på är om inte de röda blodkropparna långsamt borde öka som en anpassning på samma sätt som de ökar vid träning på hög höjd ?
Hade iaf ett fint värde sisst jag gav blod, även om jag inte har ett eget värde att jämföra med innan kostomläggningen.
Medarbeterare på Kost
Jag är inte säker på vad jag hade för vilopuls förr (60? 70?); den är kring 60 nu. Blodtrycket hade inte blivit lägre sist jag mätte det (snart ett år sedan). Och jag har hållit på i snart två år nu.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Vanligen i intervallet 50-60. Ibland tappar jag sinus och då ligger det neråt 30 fast ibland blir det bara ett streck på skärmen. Då brukar jag förstås fundera lite… Je pense donc je suis.
Not dead yet, I can dance and I can sing!
Tar de EKG brukar det komma ut varningsmeddelanden, men det brukar vc:s legitimerade läkemedelsförsäljare säga att det inte är något att bry sig om.

jag skulle estimera att min puls ökat med 10-20%. har länge undrat varför det kan vara så. Har främst märkt av det när jag skall sova och ligger på vänster sida. Pulsen tycks vara extra känslig vid prominent saltintag, har vaknat av det ett par ggr. Jag tål liksom inte samma mängder salt längre.
#20 känner också av pulsen när jag ligger på vänster sida, vaknar ofta på natten då, vet inte om jag har ätit mera salt vid dom tillfällena men ska tänka på det i fortsättningen

..