hur mycket ?
jag har några frågor, ska snart börja med lchf men är lite orolig. Jag har ca 25 kg att gå ner och ett välmående att vinna på att byta kost. Men är orolig att jag ska äta för mycket. Hur ofta bör man äta för att gå ner i vikt och hur mycket egentligen ? Är lite rädd att man ska gå upp i vikt, men det är väl för att man alltid fått öra att man bör undvika fett för att gå ner. Vad äter ni på en dag ?? oxh har ni några goda små tips att ge en som snart ska föändra sitt liv?!?!
Jag har ätit LCHF ett tag nu. Jag tror inte man behöver vara rädd för att gå upp i vikt för att man äter fett. Men om man äter det i kombination med kolhydrater är det värre. Så tror jag i alla fall. Jag kan inte tala om för dig hur det ska vara för jag har försökt sen i augusti nu och jag går inte ner någonting. Hoppas vi får besked både du och jag.

Jag fick rekomenderat att läsa Skaldemans bok 'Ät dig ner i vikt' då jag tittade in här. Och jag instämmer. Han förklarar allt så tydligt och klart att det inte går att missta sig. Jag bad min bokhandlare att ta hem den som pocket: cirka 60:-
Håller med om boktipset Skaldeman. Han har gett ut ännu en bok - GI Noll! - som också är informativ. Den innehåller även recept.
Det finns också trådar här på forumet som är informativa för nybörjare. Klicka här till vänster på rubriken LCHF för nybörjare, så hittar du nog endel..
jo jag sitter och läser men har inte hittat något förlag på mat för en dag, hur det bör se ut tyvärr. men tack för svaren ska nog kila ner till stan imorgon och köpa mig boken!!!

Det går inte att säga något generellt om hur mycket man ska äta, eftersom alla är olika och förbränner olika. Det finns olika sätt att räkna, men det här tycker jag är bra:
1. Bestäm dig för en kolhydratnivå. Under 60g/dag räknas som LCHF, de flesta ligger under 20g/dag. Som nybörjare måste du också bestämma om du ska trappa ner gradvis eller "go cold turkey". Det finns argument för och emot båda delarna.
2. Kolla så att du får i dig tillräckligt med protein. Det finns lite olika bud, men du bör inte äta mindre än 1g/kilo kroppsvikt per dag. Observera att det gäller rent protein, inte proteininnehållande livsmedel! Rent kött innehåller ungefär 20% protein.
3. Fyll på med fett så att du blir mätt. I början är det viktigaste att inte äta för lite. Ofta blir man extra hungrig i början och tycker att man äter väldigt mycket, det är helt ok, Ät på bara, det går över av sig självt så småningom när man "låst upp" fettreserverna och det börjar komma energi därifrån också.
EN DEL kan ha svårt att känna hunger/mättnad ordentligt, och har man hållit på i flera månader utan att det händer något med vikten kan man börja fundera på om man äter för mycket och blir mättare än man behöver. Då, och först då, kan man prova att minska på matmängden och kolla om man då blir väldigt hungrig (i så fall får man äta mer igen) eller om man faktist står sig på mindre mat.
Det finns flera trådar där folk berättat vad just de ätit på en dag, i övrigt är det bara att botanisera bland recepten och prova det som låter gott!
Boken Ät dig ner i vikt finns på Adlibris. Jag beställde den nyss. 39kr i pocket.

En typisk dag äter jag
frukost: 2 ägg med 3-4 skivor bacon + ost/grädde
lunch: rester, t.ex. köttfärsgratäng med ägg, grädde, ost, tomat, lök
middag: kött, fisk eller fågel, gärna i en gräddig sås, eventuellt lite grönsaker, tex broccoli
kväll: lite nötter eller fläsksvålar, ibland frukt
drycker: vatten o kaffe med kokosfett och mjölk
tack så mycket
får läsa på mer
och helt enkelt prova mig fram.
bara svårt för att räkna ut hur mycket man sätter i sig per dag
känns som jag håller på med ett helt annat språk med att räkna ut protein och allt annat, för krångligt för mig tyvärr.

jag har inte räknat några kalorier eller procent av något slag, jag har bara ätit så mycket som jag tyckte jag behövde för att må bra. ibörjan åt jag lite mer och nån extra gång, men när kroppen hade vant sig så minskade det automatiskt. men gå inte och var hungrig, speciellt i början, ät hellre lite extra då.
jag har ätit LCHF i ca 4 månader och gått ner ca 14 kg och mår jättebra
OJ 14 kg på 4 månader, är det verkligen bra för kroppen ?
att förlora så mycket så pass snabbt ??
Har du några fler tips ?
#10 Om man bara satsar på att äta sig mätt varje gång man blir hungrig och gör det med en fettrik och nyttig kost släpper kroppen på vikten i den takt som den mår bra. Man måste även betänka att de första 0-5 kan vara rent överskottsvatten som kolhydraterna bundit i kroppen. Då blir runt 10 kg fettvikt på 4 månader, dvs ett veckosnitt på ca 600-700 g. Det är helt ok.

jag har verkligen ätit så mycket jag velat och inte snålat med maten, och jag har 20 kg kvar att gå ner, det brukar gå snabbare i början om man har mycket att gå ner, jag räknar med att det kan ta längre tid från och med nu, men det gör absolut ingenting…. men tips vet jag inte om jag har, förutom att äta god mat och låta kroppen känna efter i några veckor minst innan du drar några slutsatser av hur det "fungerar" för dig
okej.
jag blir nästan bara mer förvirrad ju mer jag läser.
man ska alltså inte äta mycket grönsaker heller, bara som krydda?
Men broccolimos och lomkålsmos, ska man då inte käka allt för ofta eller , trodde det var bra ?

Jag räknar inte heller vare sig kalorier eller %. När jag började åt jag jätte mycket mängd mässigt för då var ju kroppen van vid potatis/ris/pasta till varje måltid. Idag så äter jag nog lika mycket kött/fisk/fågel/ägg som jag åt förut men med fett tillbehör så som feta såser, tzatziki, kryddsmör äter sällan grönsaker.
Min dag ser ut ungefär så här:
Frukost: té med kokosfett och grädde + kaffe ed grädde
Lunch: kött med fett tillbehör eller tonfisksallad, 1 burk tonfisk i olja(avrunnen) lite lök och 3-4 msk majonäs eller 2 kokta ägg med majonäs eller mjukost.
Middag: som lunchen
Kvällen hallon med grädde eller någon god mögel ost om jag blir sugen oftast en kopp té med kokosfett och grädde.
Under dagen dricker jag kaffe på jobbet med egen medhavd grädde.
Detta räcker oftast för mig skulle jag bli hungrig mellan så äter jag en ostrulle med bregott eller ett kokt ägg men det är sällan nu.
Jag började för cirka 4 mån sedan och har gått ner 16 kg ca 1kg i veckan och det tycker jag är lagom

jag äter ibland grönsaker och ibland inte, helt efter humör, och jag äter frukt ibland, men för en del funkar det inte att äta frukt, man får helt enkelt prova sig fram själv, vi är alla olika,
Mäter ingenting, räknar ingenting. Jag äter mycket ovanjordsgrönsaker. Bara att ta bort pasta, ris, potatis, böd, mjöl har gjort en enorm skillnad. Det får inte vara för krångligt, då ger jag upp. Satsar på att försöka laga god mat så hela familjen blir mätt och belåten. Har gått ner ca 8 kg på snart tre månader.
Jag helammar så det kan ju iofs göra sitt till för förbränningen, maken går inte ner…
Efterhand som man vänjer sig så blir portionerna automatiskt mindre och vanligen också färre. Låt det ta tid!
yes tror jag börjar haja det hela. Bort med ris pasta potatis, frukt godis läsk osv. In med kött fisk kyckling, bacon ägg ostar osv. sedan se vad som funkar för en själv, kanske minska på filen eller äta större frukost osv… med tiden lär man sig. Tror jag måste koppla av och bara låta det ta sin tid, inte stressa fram viktnedgång, utan bara satsa på att leva sundare. Förhoppningsvis kommer viktnedgång med det. Tack för alla era svar! efter nyår då jävlar!
en fråga om kryddor och buljonger.
Vilka är okej `??
salt och peppar men de smaksatta… funkar det att andvända de ?
Ur kolhydrtssynpunkt är nog det mesta ok. Bara det inte innhåller en massa socker. Däremot brukar det spöka en massa läskiga e-nummer i kryddblandningar och buljonger. Blanda kryddor kan man göra själv, kolla vilka kryddor som ingår i blandningarna och gör själv utan tillsatser. Tror att Touch of taste fond är utan e621. Likaså finns det ekologisk buljong på hälsokost utan jäst och smakförstärkare.
Men det är sån där överkurs som du lär dig snart
Haka inte upp dig på det du äter några gram av, utan gå på de stora källorna först.
Det här kan nog bli jättebra. Köp alla böcker du har råd med, Skaldeman, Dahlqvist, Ravnskov mm. Man ökar chanserna att lyckas flera gånger om. Häng kvar här och i alla andra bloggar på www.lowcarbkost.com. Du kommer att lära dig massvis om naturlig föda och hur bra den påverkar våra kroppar när vi äter den.
Lycka till.
Min dag
Frukost
2 ägg, smör, oliver (eller skinka) i en liten djup tallrik. Täck med ost och kör ca 1,5 min i micron. Majonäs funkar som smakhöjare. Vatten. Omega-3 kapslar.
Lunch & middag
Kötträtt med lagom mängd grönsaker med smör eller creme fraiche, vatten.
Väldigt sällan mellanmål. Kaffe
lite fil och ägg, sill, oliver, ost, skinka till kvällen.