Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6712 ggr
mostermilla
0

hur länge håller det sig

Jag ska starta igång med lchf efter nyår

just nu samlar jag på mig recept och läser om hur, vad och varför osv. En sak jag undrar är

: man ska ju äta mycket färskt, om man då ska gå och storhandla två gånger i månaden, står sig broccoli och sådant eller ska man bara köpa kött och så när man storhandlar ?

Men saker som är färska, broccoli, blomkål, vitkål, hur länge står sig sådant i kylen egentligen.

Wildrat
0

Det håller inte så jättelänge men broccoli och blomkål finns ju fryst på påse… Vitkål håller lite bättre.

mostermilla
0

så frysta går lika bra som färska ???

hur är det med ärtor ?

Wildrat
0

Ärtor innehåller ganska mycket kolhydrater men i mindre mängd så… Gröna ärtor är nästan den enda grönsak jag gillar så jag äter ca 1dl ett par gånger i veckan. Äter nästan inga grönsaker längre. JAg tycker inte om dem och så behövs de inte för hälsan heller…

mostermilla
0

okej. Men nu när man ska sttarta lchf kan du ge några tips på vad man kan äta på en dag ? Hur ofta bör man käka ?  och hur mycket fatt ska man egentligen få i sig. tycker det verkar lite svårt, kanske ger med sig när man börjar och ser  hur man mår ?

Buppan
1

Varför vänta till nyår? Nyårslöften blir ofta något man inte lyckas hålla, men med denna kosten kan man äta gott hela tiden även under helger. Vem tackar nej till skinka, lax, eller en god fet ost, gärna med extra smör. Kolhydrater är bara bukfylla! Njut och gå ner!!!

sisan881
0

Det varierar beroende på tid på året hur bra/dåligt mat håller sig. Själv handlar jag 1ggr / vecka - det går utmärkt

mostermilla
0

det är inget nyårslöfte. Jag v'ljer att läsa på samla recept och inhandla samt rensa ut innan jag kastar mig in i något. Gjort det misstaget förut och stått där hungrig utan förberedelser och sedan fallit i sockerfällan.

Tänker inte göra samma misstag igen.

Därför väntar jag tills efter nyår. Då vi fåttt

nya pengar och kan inhandla plus att jag snart

fått ihop en hel kokbok med recept, känns bättre

för mig!