Nu måste jag få råd och tips!!
Jag har nu ätit LCHF-kost sedan 3 juni och har i och för sig fått en del hälsovinster, men nu har jag gått upp 5-6 kilo. Det varierar från dag till dag. Hur jag än gör så ser jag ett plus på vågen varje vecka. VAD GÖR JAG FÖR FEL. För nu vill jag inte gå upp mer. Jag har nu 20-23 kilos övervikt.
Hej Sigyn.
Har du en egen tråd där du berättat lite mer om detaljerna med din kost och din hälsa? Annars vore det bra om du kunde berätta lite mer här i tråden. Då får du bättre hjälp. Jag ser på din sida att du är kvinna och 49 år. Men hur lång är du och vad vill du väga? Hur ser din bantningshistoria ut? Tar du några mediciner? Hur ser en matdag ut?
Klart att du inte vill gå upp mer! Eller gå upp alls, för den delen! Men berätta mer så kan alla här kanske hjälpa dig!
Hälsningar,
/Maia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jo jag är kvinna. 169 cm lång och väger nu 88 kilo och det var det många år sedan jag vägde. Vill komma ner under 70 och då gärna 68. Jag har bantat under ett stort antal år och det har alltid gått bra i början, men efter ett tag så har det stagnerat och sakta börjat gått upp igen. Jag har provat på det mesta och senast var jag med i viktklubb. Gick där ner till 77 och sedan var det samma historia. Stagnation och en sakta uppgång efter ett tag. Jag vägde 96 kilo år 1999 efter att jag hade hormonbehandlats. Hade då gått upp 16 kilo under sommaren och det gick jag sedan ner efter enträget bantande och träning. Sammanlagt gick jag då ner 18 kilo, men sedan har det nästan varit stört omöjligt att gå ner. Började i juni med LCHF och åt efter Litsfeldts bok Fettskrämd. Gick först ner något kilo men sedan stadigt uppåt och nu vill jag inte mera. Jag vill helst fortsätta äta LCHF eftersom jag nu nästan aldrig är sugen på något mellan målen och kan äta mig mätt som jag inte har kunnat på oändligt många år. Min dag kan se ut så här
Frukost: Bacon 70 gram och 2 ägg (stekt eller som omelett eller äggröra och då med en skvätt grädde)
Lunch: ca 70-100 gram kött med någon sorts fett till i form av smör CF, eller coleslaw
Middag: ungefär som lunch
Mellanmål: när jag är hungrig brukar bestå av en babybelost eller två, lite nötter, ost med smör eller te med grädde eller kokosfett.
Jag tycker din matsedel ser bra ut, men pröva att skippa grädden helt och se till att inte äta för mycket nötter (för egen del blir det lätt får många nötter).

Skall jag inte ha grädde i maten då heller. Jag brukar ha det i såserna och så vidare. Nötter äter jag bara ibland och visst det blir lätt för många 
Hur mycket fett brukar ni ta till maten eller i te/kaffe
Hej igen, Sigyn!
Vad tror du, skulle du orka med att lägga in din mat på sajten http://www.minmat.net en eller ett par dagar för att se hur fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater blir. Äter du inga andra grönsaker än cole slaw? Gör du inga avsteg eller liknande alls? (Grattis i så fall! Det är en mycket bra utgångspunkt!)
Mitt förslag är att du t.ex. börjar med att i morgon registrera det du äter och berätta hur utfallet blev. Det som är så bra med den här sajten är att man kan få det gruppstöd som man behöver för att komma vidare.
Det är möjligt att det finns saker att ändra på, men det är nog lättare att se om du kan ge lite mer exakta proportioner.
Och du tar inga mediciner nu alls?
Vi hörs!
/Maia
Jag förstår din frustration. Jag är kvinna, 173cm och väger 82 kg. Har ätit LCHF i tre veckor och gått upp 1,5 kg. Äter ungefär som Sigyn men aldrig nötter och sällan grädde. Äter inga mediciner och promenerar raskt 1 timme varje dag. What to do?

Jo jag orkar nog, men är så trött på att väga och mäta saker eftersom jag inte gjort annat i så många år. Jag brukar då och då skriva in det på VK eftersom jag fortfarande är medlem där och har en blogg där, så jag ser att jag ligger rätt.
Jovisst äter jag andra grönsaker. Brukar äta lita grönsallad, squash, tomater, paprika eller gurka. Försöker att inte göra allt för mycket avsteg, men ibland blir det så och speciellt på helgerna. Brukar ibland ta något eller några glas vin, en grogg eller någon öl. Inte varje helg, men ibland. Avsteg blir det också om vi äter ute och jag inte har full koll på vad maten innehllår, men jag brukar fråga och beställer det som jag tror är rätt.
Jag äter två mediciner och de är Spironolakton och Furix pga för högt Blodtryck. De kan jag dessvärre inte vara utan, men tror inte att de ger någon effekt på vikten.
Vad härligt att kunna få stöd och råd när jag nu känner att jag inte orkar mera uppåt och har gått hela helgen och övervägt om jag ska börja med Allewo påsdiet. Vet att det inte ger någon framgång i det långa loppet, men börjar att känna mig rätt så desperat när det bara går uppåt.
Tack!!!!!!
Jamen då har du ju ätit och druckit saker som inte är LCHF. Läste att torrt vitt vin var ok till men absolut inte öl. Kanske nåt att tänka på om man blir törstig……

Jo men som jag skrev att det blir inte varje helg och inte alla sakerna på en gång. Brukar då lägga på mig något vattenkilo som sedan försvinner. Annars dricker jag alltid vatten till alla måltider och öl dricker jag ytterst sällan. Jag har en kanna med vatten som jag ibland smaksätter med citron, lime eller gurka som jag dricker varje dag förutom det som jag dricker till måltiderna.
#10 Det spelar ingen roll om du fuskar en eller flera gånger. En gång kan räcka för att förstöra för flera veckor.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#10 Hej igen, Sigyn!
Det är ju som Jennix säger, att här fungerar det inte som med kaloribantning, precis. I alla fall inte om du vill gå ner i vikt. Jag tror att det definitivt kan inverka att mängden kolhydrater varierar, även om det inte är ofta.
Men låt oss lämna det nu och inrikta oss på framtiden.
Ja, det är verkligen träligt att väga och mäta. Håller med om det. Men vad tror du om att göra det i alla fall i två dagar eller så? Bara för att se hur en vanlig icke-avstegsdag ser ut. Eller gärna två. Och så arbetar vi vidare därifrån?
Jag hoppas att det dessutom finns någon som kan ge dig besked om just de här medicinerna påverkar.

Ja det ska jag göra. Jag kan tänka mig att göra det under hela veckan bara jag kan få stopp på viktuppgången 
Jag trodde inte att några små avsteg kunde göra så stor verkan. Ska nu inte göra några medvetna avsteg i alla fall.
#13 Om du vill kan vi flytta det här inlägget till Medlemmar och så kan du ha det som en personlig tråd som du kan fortsätta på såväl i medgång (som vi ju hoppas på) som i motgång.
/Maia

Ja det går bra, men jag vet inte hur jag gör det så det vore bra om du kunde göra det för mig.
/Karin
Det kan bara vi Medarbetare göra, så jag fixar det!

Nu har jag registrerat min mat igår och det såg ut så här. fördelat på 1725 kcal
Protein 21%
Fett 75%
Kolhydrater 4%
Frukost : Äggröra gjord på två ägg och ca 1/2 dl grädde och 70 gram bacon stekt i smör.
Lunch: Laxfilé ca 100 gram , spenat och två matskedar Philadelphiaost
Mellanmål: The med äggmjölk. Har nu bytt ut grädden. Drack ca 2dl äggmjölk under gårdagen.
Middag: Karrékotlett 125 gram, bearnaisesås 75 gram samt ratatouille 100 gram.
Tycker att det ser bra ut, men vi får se hur det blir idag med siffrorna.
Hör du du! Det där såg ju ut som en utmärkt dag, det. Och gott såg det ut också. Känner du att du är mätt på det?

Ja jag var rätt mätt, men hade lite sug på kvällen. Valde dock att gå och lägga mig utan att åtgärda det.

Gårdagens matintag såg ut så här.
Frukost: Mild naturell yoghurt 150 gram med solrosfrön och valnötter
Lunch: köttbullar med smörsås
Mellanmål: 2 mini babybelostar och 2 dl äggmjölk
Middag: Köttfärslimpa med 1dl CF blandad med Sambal Oelek
1793 kcal fördelat på
16% protein
77% fett
6% kolhydrater
Kände mig mätt och hade inget sötsug på hela dagen.

stress? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4357.ab
Blir mer och mer övertygad om att mitt eget problem med att gå ner i vikt beror på stress… Jobbar på Volvo och det har varit väldigt stressigt en lång period… På min tidigare arbetsplats gick jag också upp 10 kg under en period när det var väldigt stressigt. Blev till och med sjukskriven under en period pga av detta…

Hur är det med måtten?
Själv har jag gått upp flera kilon, men däremot har jag minskat 10.5cm i midjan (enda måttet jag mäter ordentligt).

SaJo123: Jo stress inverkar negativt på många saker och kan vara en av orsakerna till fetma. Sömnproblem också har jag läst om, men jag upplever ingen stress just nu. Tidigare så var jag nog rätt stressad och hade mycket dålig sömn, men nu sover jag också rätt så bra.
Melindrea: Jag har ökat 5 cm i midjan och även på andra ställen så har det blivit plus på måttbandet. Känner på kläderna att jag har blivit större och det är ingen skön känsla.
Det är många som inte går ned i vikt om de äter nötter och/eller yoghurt. Jag är en av dem.
Och inte bara "står still i vikt" utan jag går upp i vikt om jag äter fil/yoghurt! Har du provat att utesluta det helt under ett par veckor?
Ser ut som en hyfsad dag matmässigt, och grattis till att du inte gjprt några avsteg!!! Men jag tror kanske ändå att det vore bra att köra med t.ex. äggfrukost ett tag tills du känner att du är igång. Det är ju som Magma säger att för mycket mjölkprodukter kan påverka och detta gäller ju även nötter.
Bäst är nog att lägga ner allt sådant nu medan du kollar vad ren LCHF utan stickspår kan göra för dig. Det tar ju ett tag innan du kan utvärdera det och jag tycker det är fantastiskt vilket jobb du gör. Och att du är mätt och inte känner sötsug. Håller tummarna för hur det ska se ut på vågen om en vecka eller så!

okej jag ska prova utan mjölkprodukter ett tag och jag tänker inte köpa hem några nötter eller choklad. Jag känner allt ett litet sötbehov ibland, men det är oftast när jag inte har ätit på länge.
Jag är beredd att göra allt som kan få min vikt att stagnera eller gå neråt i stället, men jag är så innerligt trött på att räkna kalorier och väga mat som jag har gjort under så många år. Är det det som krävs så får det väl bli så ett tag till i alla fall.
Tack så jättemycket för era kommentarer. De betyder mycket att få ert stöd här på sajten.
#26 Väga och mäta behöver man bara göra ett litet tag tills man kommit på hur, vad och hur mycket man kan äta. Det tar väl en vecka ungefär sen behöver man bara väga och registrera när mna gör förändringar.

Idag när jag vägde mig så hade jag gått ner nästan 2 kilo 
Det är helt otroligt!!! Då måste det vara så att jag är känslig för mjölkprodukter eftersom jag har uteslutit grädde och yoghurt. Jag har inte heller ätit några nötter.Fast nu ljuger jag lite för i söndags så hade vi kalas och jag åt en LCHF-rulltårta gjord på valnötter och massa grädde. Vägde ett kilo mer igår, men det har jag nu tappat igen. Jag kan inte fatta detta.
Är det verkligen så känsligt?
Och så mycket yoghurt som jag stoppat i mig under åren. I så fall är det inte konstigt att jag inte gått ner något. Jag har liksom motverkat dieten hela tiden. Jag menar nu under min period av bantning innan LCHF. Hoppas att det nu är så här lätt att motverka viktuppgång och dessutom gå ner. Jaja vi får se nästa vecka vad vågen visar. Jag skall förpassa den till garderoben tills dess.

Det låter ju jättebra om det är den enda justeringen som behövde göras!

Ja det verkar inte klokt, men vi får se i framtiden. Finns det någon annan som upplevt samma sak??
#30 Med tanke på att det rekommenderas ganska frekvent att man plockar bort mejerier för att få igång en viktminskning, så dristar jag mig till att svara "ja".

Hej jag skulle vilja ha hjälp med kosten, är det nån som har några bra recept att ge mig……..
#32 Om du kikar i vänsterkanten lite högre upp på denna sida, så finns det massor av inlägg med recept.
#28 Grattis! Just det där "vägde ett kilo mer igår, men det har jag tappat igen" visar ju att det är något som ger vatten i kroppen. Grädde? Nötter? Uteslut båda verkar vara receptet! Hurra!
#32 Du skulle kanske starta en egen tråd och berätta lite om dig själv och varför du börjat med den här kosten? Så kan du få mer personliga tips! Välkommen, förresten!

#34 Tack!
Jag skall undvika både grädde, nötter och yoghurt i framtiden om det är det som varit min bromskloss. Fast nu börjar jag bli ganska så trött på äggsmaken. Någon som har tips på hur man kan göra äggen godare, alltså mindre äggsmak om det är det som jag måste äta till frukost för att gå ner i vikt. Vissa morgnar så kan jag bli illamående av bara lukten 

Verkar det som du tål ost?

Ja det tror jag för jag har ätit babybelostar som mellanmål. Kanske ska sluta med det och se vad som händer. Vem vet!!

Men ost brukar man väl tåla rätt bra generellt?
Jag tål ju inte CF, keso, fil, yoghurt osv. Men ost går faktiskt bra. Särskilt brieost som är ordentligt mogen, det reagerar jag inte alls på.
#36 Ät inte ägg i den utsträckning som du gör och som gör att du känner så. Ägg är en bra pryl, men blir du illamående av lukten har du ätit för mycket. Variera.
#36 Du kan ta två ägg och vispa ihop med en dl frusen (tinad) spenat och steka som en platt omelett. Krydda med salt och peppar och lite muskot. Lägg på tre ostskivor som får smälta. Vik ihop och ät. Smakar och luktar definitivt inte ägg och ger massor av bra näring.
Muskot + spenat är a match made in heaven, och spenat är väldigt nyttigt.
Om du vill byta ut äggen till frukost så ät rester från dagen innan:) Om du vill ha "lättare" mat så kan du prova äggmjölken, den vare sig smakar eller luktar ägg.

#39 Brieost var en bra idé. Ska prova om det gör någon skillnad i helgen. Kanske en god brietårta till förrätt mmm.
MimLan-Jag skall försöka variera mig men det har varit enkelt att ta till kl 06 på morgonen och fantasin inte är på topp.
Tack ni andra för era tips ska prova dem direkt i veckan. I morgon så blir det med andra ord spenat till frukost. Intressant!
#42 Hur mycket äggmjölk dricker du för att hålla dig mätt under några timmar?

Oh vad jag är sugen på något. Vet inte vad och det hjälper inte att äta något fett.
Vet inte vad det beror på, men kan det vara att jag sög på två små Fisherman and Friends igår. Lakritssmak.
I så fall måste jag vara extremt känslig för det kan väl inte bli så himla mycket kolhydrater.

Oops! Läste just på innehållsförteckningen och de består av 90,98 gram kolhydrater på 100 gram. Dock bara 0,15 gram sockerarter och resten sötningsmedel och sorbitol. Varför ska de skriva med så liten text att man inte kan läsa utan förstoringsglas.
Skall motstå dessa i framtiden om det nu är de som triggar mitt sug.
Någon som har ett knep att stilla mitt sug 

Drick en kopp kaffe eller något starkt kanske lite beskt te. Brukar döda både sug och aptit för mig.

#45: Hej och välkommen! Man stillar faktiskt sitt sug bäst genom att avstå helt från sådant som smakar sött - även om det "bara" är söningsmedel. Att äta nåt fett, eller bara dricka vatten kan också vara en hjälp.
Om man är väldigt kolhydratskänslig, så producerar kroppen alldeles för mycket insulin än vad som egentligen behövs, vid aldrig så lite kolhydratsintag och det är väl det som kallas för insulinresistens om jag inte fattat fel. Därför har man också en synnerligen effektiv fettinlagring….
Om du bantat mycket genom åren och där emellan haft ganska mycket övervikt, är det troligt att så är fallet med dig - din metabolism är helt enkelt störd!
Därför kan det krävas att du är extremt försiktig med sådant som kan ge insulinpåslag, dvs nötter, mjölkprodukter och sådant som du redan själv nämnt. Var gärna lite försiktig med paprika, lök och tomater också, eftersom de är lite sötare.
Glädjande är dock att man kan bli friskare från sin insulinresistens, när man gått ner till normalvikt och fortsätter med lchf! Då kan man kanske "tåla" mer så småningom.
Önskar dig lycka till och uppmuntrar dig till t å l a m o d! Min egen vikt stod helt still i fem månader (hade då c:a 35 kg övervikt) när jag började med lchf. Men trägen vinner och jag har nu gått ner 15 kg sen i mars. Fusk och avsteg har definitivt varit en broms för mig!
Det blir dock lättare ju längre man håller på - så är det i alla fall för mig.
Så bit ihop och kör på! 
#43: Det beror på hur hungrig jag är:) Men två stora muggar kan det gå åt, en stor på natten när jag jobbar. Brukar stå mig minst 3 timmar ivarjefall. Jag gör på 2 hela ägg, 4 gulor, ca 100-130 gram smör och 8-9 dl kokande vatten. Smaksätter med vanilj eller kakao.

#47 Tack för ditt uppmuntrande svar. Känns bra att man kan bli "normal" igen efter viktnedgång för jag vill ju kunna äta LCHF med lite mer kolhydrater än idag. Så jag biter väl ihop ett tag och väntar på nedgång.
#48 Tack för rådet. Jag har smaksatt med kardemumma, men misstänker att det har gett mig ett illamående så jag ska bara smaksätta med vanilj hädanefter. Jag tyckte att det blev så himla sött av vaniljen. Förresten så smakar nästan allt sött nu förtiden.
Idag hade jag gått ner ett halvt kilo sedan förra veckan. Ett minus om än så lite. Hoppas att det fortsätter neråt nu så att jag kan fira jul i mina gamla kläder som nu stramar efter min viktuppgång med LCHF. Jag vägrar att köpa nya kläder för jag ska bli smalare och inte större

Kul att det börjar röra sig neråt! Ett halv kilo på en vecka är ju alldeles lagom. Så nu har du alltså gått ner 2,5 kg om jag fårstått saken rätt?
Glöm inte att mäta på några ställen på kroppen också - vikten kan stå still ibland, men man kan minska ändå!
Att "vara tvungen att" utesluta mjölkprodukter verkar vara ganska vanligt, särskilt för kvinnor. Dock verkar det som om ost kan fungera för en del. Det är ju ett alternativ om du blir less på ägg till frukost; nån fet ostbit och några bitar rökt korv med lågt kolhydratinnehåll.
Själv äter jag gärna också leverpastej, men jag tror det kan vara svårt att hitta lågkolhydrat-varianter i Sverige (jag bor i Norge).
Så härligt att du verkar ha hittat din bromskloss! Håller tummarna för dig. Skall bli kul att se hur det går i fortsättningen! 

Jag har börjat steka mina ägg på lite annorlunda sätt. Knäcker dom på samma ställe och krossar gulan, så att de blir lite tjockare och sen brukar jag lägga i några jalapenos (tycker om stark mat), sen har jag på svartpeppar, chilipeppar och oregano. Hyvlar några ostskivor. Vänder äggen och lägger på ostskivorna så de täcker äggen. Detta smakar inte alls så mycket stek ägg. Brukar äta ett halvt paket bacon och någon stek korv till också.

#50 Nja jag gick ner 1,8 första veckan och nu 0,5 så det blir väl 2,3, men det är inte att förakta tycker jag. Måtten har inte minskat men jag känner på byxorna att något händer 
Tack för att du följer mig på denna färd. Är skönt att slippa göra det ensam. Förresten så är jag av norsk börd och är lite avundsjuk på dig som är i Norge. Vi var där i somras och reste runt och jag tycker det är helt fantastiskt. Ute på landsbygden alltså.
#51 Tack för tipset. Ska försöka med lite kryddor och se om det smakar bättre för nu är det mycket jobbigt med illamåendet. Fett gör mig nästan kräkfärdig och ibland räcker det med bara lukten av ägg.
Något annat positivt med denna kost är att jag slapp att få ont i halsen som min sambo och barnbarnen hade nyligen. Måste vara kosten för förr räckte det med att de hostade på mig så blev jag sjuk. Jätteskönt!!

Jag hade gått ner ett halvt kilo till nu under veckan och det är ju bra. Önskar bara att det kunde gå lite snabbare i alla fall nu i början så att jag kommer ner till min startvikt igen. Alltså den vikt jag hade när jag började med LCHF.
En sak som jag märkt är att när jag väger mig någon gång mitt emellan vägningarna och då märker att nu har det gått ner mer sedan vägdagen så "unnar" jag mig sådant som kanske stoppar min viktminskning. Mörk choklad, grädde på farsdag osv. Så hädanefter så ska jag inte tjuvväga mig utan nu skall vågen ställas undan och jag tänker hädanefter bara väga mig på lördagar. Det är svårt det där med det psykologiska. Jag tror att jag har kontroll och så vips så har jag omedvetet spolierat det. En annan sak är att när jag kör bilen mina 4 mil till jobbet och 4 hem, är att det är så tråkigt och då brukade jag förr alltid äta något som tex Läkerol. Vad lätt det är att stoppa i sig utan att ha koll på läget
. Jag ska tänka på mina ovanor hädanefter. Kanske kan det speeda min viktminskning något. Annars får det ta den tid det tar bara det går neråt.
Det låter verkligen som smarta strategier. Om du nu går ner så verkar det som om du kommit in på den rätta banan, Sigyn. Grattis! Lycka till med tålamodet ;-)

Det är bra att det går neråt! Kroppen tar den tid den behöver.
Avsteg kan vara förödande för viktminskningen om man är känslig. Som jag t.ex: har gjort några pyttesmå avsteg under några dagar när jag var bortrest. Resultat: +2,5 kg. Det är vatten, men det tar ändå några extra dagar att bli av med.

#54 Tack!Jag ska klura lite mer på mina olater. Det finns säkert en hel del som jag kan förändra med lite vilja. Och jo visst tålamod har jag, men efter så många är med olika dieter så känns det så fantastisk att det nu fungerar med den här utomordentligt goda kosten. Jag säger kost för det är ingen diet för mig. Diet = hunger och ett ständigt sug. LCHF = mätt och osugen (för det mesta).
#55 Jag tror att jag skall följa SSS:s råd att utesluta alla mejerivaror och se vad som händer. För att sedan lägga till dem en efter en så att jag kan se vilka jag inte klarar att äta utan att lägga på mig vattenkilon. Otroligt med 2,5 kilo för bara några små avsteg.
Det skrämmer mig lite, men samtidigt kan det förklara mina häftiga kast i vikten tidigare. Jag kunde under en helg lägga på mig 4 kilo om jag inte var noggrann med vad jag stoppade i mig. De kilona satt sedan ganska fast och tog en evighet innan jag blev av med dem. Jag måste vara oerhört känslig för kolhydrater utan att veta om det. Tur att jag kom in på den här kosten istället. Nu kan det bara bli bättre 
Börjar redan nästa vecka för i helgen ska vi åka bort över lördagen och där serveras nog inte lämplig mat för den strategin. Ser med spänning fram emot det och jag kommer att satsa på det.

Du kan använda vanilj som inte är sötad. Den finns ekologisk på ICA och är en liten burk i en brun kartong. Den är inget sötad.
Följer din berättelse med spänning. Min egen historia är väldigt lik din. Lycka till!

#57 Tack!
Skall kolla på ICA i morgon efter vaniljen. Det är inte så lätt att hitta på bra varor i affären. Speciellt inte när de har så liten skrift så jag inte kan läsa innehållet. Tror jag ska ta med ett litet förstoringsglas om det inte ser för löjligt ut vill säga 

Nu har jag gått ner ca 3 kilo och tycker att det går lite sakta neråt. Jag ser att jag är känslig för mejeriprodukter så jag tänker nu följa SSS råd (tror det var han) om att utesluta alla mejerivaror under några veckor och sedan tillsätta dem en efter en så att jag kan se vilka som ger mig viktuppgång. Sedan kan det inte vara så svårt att utesluta dem eller att äta/dricka dem mer sällan. Jag har tänkt att äta så här på ett ungefär till en börja med:
frukost: 2 ägg, 30 gram smör och the med 15 gram kokosfett
Lunch: 130 gram kött/fisk, 50 gram grönsaker och 30 gram smör
Middag: samma som lunch
Kvällsmat: 1 ägg med 30 gram smör och the med 15 gram kokosfett
Om jag ser någon effekt på vikten så ska jag efter någon eller några veckor börja lägga till mejerivaror efter hand. Grädde vet jag att jag inte tål. I alla fall att dricka i thet. När jag slutade med det och drack äggmjölk i stället så började vikten gå neråt.
Ja så i morgon börjar det 
3 kilo är väl jättebra! Du bör inte gå ner snabbare än så, det där med att rasa i vikt är nog påfrestande för kroppen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Låter som en bra idé att utesluta mjölkprodukter om du känner att du är känslig. Med den matordningen som du beskriver kommer du säkert att trivas under tiden du testar.

#60 Jo tre kilo är bra men jag har inte gått ner allt som jag gått upp under min tid som LCHF:are så jag tänkte dra på lite nu i början. Annars så är jag nöjd om det går ner 1/2 kilo i veckan för jag har ganska mycket att ta av. Jag vill bara inte åka upp och ner hela tiden och det gör jag nu när jag inte vet vad som ger mig mervikt. Därför tänkte jag testa mig fram för att i framtiden kunna ha en mer jämn viktnivå.
#61 Ja jag söker en bra och trivsam nivå under mitt experiment så jag kommer att lyckas. Jag vet att det kanske inte alla dagar kommer att vara lätt, men jag ska bara göra det under en kort tid i mitt liv så det sporrar mig till att klara av det.
Jag vill gärna ha era synpunkter under tiden. Både positiva och negativa.

Härligt att viktnedgången fortsätter!
Tänk på att några "gupp" på några hekto hit eller dit är helt normalt, beroende på vätskeansamling eller om man inte gått på toaletten…
Att testa sig fram är vi många som har gjort, eftersom vi alla är så olika, men trägen vinner! Välkommen i de envisas gäng! 

#63 Tack!
Dag två och allt går eftter mina planer. Kände mig lite sugen igår och hade gått upp några vattenkilo efter helgens matintag. Var på resa och det var inte så lätt att hålla koll på allt. Vi fick porterstek med potatis och sås. Salladsbuffé ingick också. Jag tog bara köttet som var mycket magert och ingen sås utan istället lite steksky. Till det salladsblad och lite pizzasallad. Vågade mig inte på dressingen. Senare på kvällen så blev det McDonalds. Där intog jag en dubbel cheeseburgare utan bröd och kycklingvingar. Inte så mycket fett där heller. Söndagen var vi hemma och då kunde jag styra upp min mat bättre, men ändå så blir det så konstigt i kroppen.
Jag måste vara väldigt känslig.
#64 Vi är många som är sådär känsliga, Sigyn. Så du är inte ensam, även om det inte känns bättre av det. Jag är just nu helt rabiat och försöker hålla mig från alla saker där jag riskerar att få i mig knas. Igår t.ex. åt jag nödfallsmat som bestod av skinka, utan glutamat, men med druvsocker (pest eller kolera?) och det var ingen hit.
Man får helt enkelt se till att vardagen är ren från tillsatser och full med bra mat och acceptera att det inte fungerar så bra när man äter på stan ett par dagar. Suck…

#65 Jo, men det känns så begränsat på något sätt. Hoppas att restaurangerna tar åt sig all information om LCHF så att det blir lättare att äta ute.
Tills dess så får jag väl ta sådana hopp uppåt på vågen, men det enorma suget som följer är jag inte så glad över. Funderade ett tag på att ta med mig fett i någon form, men hade ju egentligen ingen möjlighet att förvara det kallt på vägen. Fast hädanefter så tänker jag ta med mig det i alla fall. Kanske lite bearnaisssås på flaska som jag hittade på Netto med väldigt lite kolhydrater och riktigt god var den.
Det där med tillsatser är lite jobbigt. Jag inser nu att jag måste vara känslig för några av dem. Jag vet att jag i tjugoårs-åldern fick veta att jag var allergisk mot några E-nummer, men jag kommer inte ihåg vilka. Det gav mig allergiutslag titt som tätt utan att jag visste var det var ifrån. Idag får jag lite sådana utslag, men nu undviker jag nästan all mat med E-nummer. Fast ibland så vet man inte vad man får i sig för något.
Hur reagerar du på sådan mat med druvsocker i som du fick äta igår? Eller glutamat?

#66 Det kan vara knepigt att hitta bra mat ute, men oftast så kan man få en rejäl klick smör och/eller någon ost till köttet. Fast det kan vara bra att kolla så det verkligen är smör och inte margarin. Jag gjorde ett avsteg en månad efter jag börjat och var uppsvullen en vecka efter. Det var verkligen inte värt det så sedan dess är jag riktigt strikt för mitt eget välmåendes skull.

#66 ja jag ska också hädanefter köra så strikt det kan gå för jag verkar vara mycket känslig och det känns så surt även om det nu bara är vattenkilo, men jag känner mig så tung i hela kroppen och det är ingen skön känsla.
Japp så var det dags för en liten rapport om min experimentvecka. Jag har gått ner de två kilo som jag gick upp förra helgen plus ett till så nu är det -4 kilo.
Jag var bortrest även denna helgen, men hos LCHF-vänner så det gick riktigt bra. Inga frågetecken om vad maten innehåller utan bara LCHF-mat. Härligt med sådana människor. De började med LCHF en månad efter mig och vi hade inte diskuterat det innan. De visste inte att jag åt den kosten och trodde att de skulle få mothugg när de berättade det för mig i somras. Känns så skönt med några så nära att diskutera med och IRL. Inte för att det är något fel på er här inne, men ändå.
När jag reste hem igår så stannade jag på en mack för att jag var så törstig och hungrig. Gick runt och kollade om det fanns några ölkorvar eller liknande, men icke. Tog en flaska vatten och gick till kassan och döm om min förvåning, men de hade varudeklarerat sina korvar och de olika tillbehören på små lappar. Så då blev det två korvar med räksallad. Jättegott, men innehöll en del E-nummer tyvärr.
Jag fortsätter denna vecka också för att sedan försiktigt lägga på lite mejerivaror.

Jag undrar om det är någon annan härinne som har eller haft stora gropar på låren, magen och överarmarna. Dessa stora gropar har kommit under den senaste månaden och min fråga är om det kan vara så att fettcellerna håller på att krympa så att de inte fyller ut skinnet ordentligt eller vad beror de på.
Har någon något svar på detta?
Grattis till din nedgång.
Om du vill ta med dig fett, för diverse krislägen så kan du alltid ha med dig en bruk med kokosfett. Det skall förvaras i rumstemperatur. Funkar skitbra att ha i teet om man känner att man behöver fylla på och det inte finns så många allternativ.
Lycka till.

Vet ej om någon har nämnt det. Men sömnen är otroligt viktig.
Sover man dåligt så lite som en natt så börjar kroppens insulinnivåer vara kroniskt höga, hunger hormonet ghrelin utsöndras i extremt mycket högre grad, vilket gör att man då stoppar i sig fler kalorier. Growth hormone nivåerna sjunker även. Ämnesomsättningen sjunker med.
-Mer kalorier
-Mer insulin
-Lägre ämnesomsättning=Mindre basal förbränning
-Mindre ork=Du rör dig sannolikt mindre=mindre förbrända kalorier igen
=Vikökning

#70 Tack!
#71 Jag vet att sömnen har betydelse, men just nu sover jag bra de flesta nätter. Sover ca 5-6 timmar i ett sträck och det är mycket för mig. Innan kunde det bara vara i 3-4 timmar. Ändå är jag väldigt trött på dagarna. Jag har inte orkat träna så mycket det senaste så det kanske är dags att sätta igång igen.
Jag har nu under en vecka försökt att äta lite ost och det har gett mig ett plus på ett kilo så nu vet jag att ost är inte ett alternativ för mig just nu. Jag hittade däremot en god getost med nästan 0 kolhydrater i som jag ska försöka med i stället. Borde ju inte ge mig någon viktökning. Någon som vet???????
Denna vecka får jag helt enkelt återgå till min uppställda plan enligt inlägg #59. Har däremot lagt till ett mellanmål
frukost: 2 ägg, 30 gram smör och the med 15 gram smör
Mellanmål: The med äggmjölk och ev kokt ägg
Lunch: 130 gram kött/fisk, 50 gram grönsaker och 30 gram smör
Middag: samma som lunch
Kvällsmat: 1 ägg med 30 gram smör och the med 15 gram smör

#72 Hej sigyn!
Jag tror *bereder mig för eventuell motattack* att det finns mer att tänka på än att hålla kolhydratinnehållet så nära noll som möjligt. I alla fall om det är det skräckinjagande insulinet man vill undvika. Detta är speciellt intressant när det gäller t.ex. ost. Ost har nämligen ett högt insulin index i jämförelse med det mer kända glykemiska indexet. Jag är diabetiker typ1 och trodde när jag började med LCHF att jag skulle kunna minska mina insulindoser. Döm om min förvåning när jag efter några veckor när jag plötsligt måste ta mer.. och mer.. Testade ett tag att fakira men trots 0 kolhydrater tog jag betydligt mer insulin än vad jag gjort tidigare. Jag är/var smal/normalviktig har lagt på mig ett antal ickeönskade kilon. Jag kan tillägga att jag inte överätit.
Jag försökte hitta något att lägga skulden på, sjukdom, kosttillskott eller stress men det gick inte ihop. Lyckligtvis började jag läsa på om insulinindex (som olyckligtvis är alldeles för ostuderat). Såg att man för minimalt insulinpåslag (lågt GI, lågt II) kunde äta: magert kött, fiber, grönsaker och frukt. Jag tror nu inte att detta är vägen till hälsa för det var exakt så jag åt (-frukt) innan jag började med LCHF och jag mådde definitivt inte 100 då. Men det kan vara att tänka på. Jag undviker nu alla mjölkprodukter och tar det lugnt med feta köttvaror, äter ca 40-50g kolhydrater/dag i form av grönsaker och nötter och har nu återigen lyckats sänka mina doser. Mina bonuskilon har börjat lossna också.
Min poäng är att t.ex många grönsaker, trots ett visst kolhydratinnehåll, påverkar insulinet mindre än vad livsmedel som inte innehåller några kolhydrater alls gör (fett kött t.ex).
Oj det blev långt. Men jag tänkte bara på din 0%kolhydratiga getost och att du gått upp av att äta ost. Många rasar ju i vikt av att fakira men det finns kanske fler lösningar? Lycka till i alla fall!

Att frukt inte skulle ge nåt stort insulinpåslag verkar märkligt med tanke på hur mycket socker det innehåller! Däremot pratas det ju här ibland om mjölkprotein som en möjlig bov för oproportionerlig insulinhöjning.
#69 Jag tycker också det har blivit lite gropigt här och där i takt med att jag minskat i vikt och omfång. Fettet verkar inte försvinna jämnt över. Först upplevde jag det som att jag fick två "bullar" i höjd med revbensspetsarna, men sen insåg jag att det var valken under bysten som vänts ut&in och blivit ett dike istället! Utsidan på låren ska vi inte tala om hur de ser ut… Hoppas det jämnar ut sig i tid till nästa badsäsong!

#73 Låter intressant. Kroppen är ju så komplex så allt fungerar ju inte samma på alla, men jag ska ta till mig och läsa på lite om det. Tills vidare ska jag prova mig fram som jag hade tänkt så får vi se vad det leder till.
#Vad bra att det inte bara är jag som upplever att min kropp "desformeras" då kanske det finns en logisk förklaring till det. Bra och bra, men jag tror du fattar. Tror att jag ska börja med lite träning så kanske det slätas ut eller ersätts av muskler som fyller ut för nu börjar skinnet bli slappt också 

Förrförra helgen så drack jag lite glögg och åt LCHF-rulltårta med grädde och det gav mig ett plus på två kilo. Nu har jag gått ner de kilona igen och väger nu 84,5. Ska försöka hålla mig till min strikta diet och då skall väl det hända något på vågen och då menar jag minus och inte plus 
Jag ser även på kroppen att det händer saker och byxorna hänger lite löst i baken. Det har nu inte synts så mycket på måttbandet ännu. Bara 1 cm i midjan och det kan ju vara ett mätfel.
Aniara4,
Det är helt riktigt att frukt inte påverkar blodsockret lika mycket som samma mängd t.ex. vetemjöl, eftersom häften är fruktos som inte påverkar insulinnivån (ungefär samma fördelning som strösocker).
Istället får man fettlever, men ptja… :-)

Fettlever av fruktos????