Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9458 ggr
Amiechan
0

LCHF för nybörjare - diskussionstråd

I denna tråd kan de som vill diskutera artikeln "LCHF för nybörjare". Välkomna!

Margareta
0

Det är inte av illvilja vi inte serverar menyer. Det är för att vi inte vet vad Du som är nybörjare tycker om för mat.

Den här kosten är HELT individuellt anpassad eftersom tanken är att Du skall äta så här resten av Ditt liv. Det är ingen diet bland alla andra.

Det är Du själv som skall se över hur Din matvardag ser ut idag och sen utifrån den kunskap du samlar på dig (här och på andra ställen vi rekommenderar) gör Du medvetna val. Det innebär i praktiken att Du byter ut det Du äter idag, mot annat som Du tycker om och känner att du kan äta.

Om jag skriver en meny typ:

Frukost 2 ägg smör efter behag ½dl vispgrädde ½pkt bacon 1 par skivor ost.

Lunch En stor fläskkotlett/karréskiva stekt i smör, med gräddsås på stekskyn (Grönsallad och kanske lite sparris)

Mellanmål En rejäl bit FET ost, samt vispgrädde i kaffet 

Middag Ugnsbakad lax (cremefraichesås med osötad senap på) (Ett par broccoliklyftor)

Då kommer Du att protestera och säga att så där kan inte jag äta därför att…
Eller så kommer Du att tänka, kan jag inte byta …. osv

Det är DÄRFÖR vi inte skriver menyer
Det är så oerhört personligt hur man gör.

Vi har pratat om att skriva trådar med FÖRSLAG till menyer… och det finns om man letar sig ner bland grupperna. Tex så här äter jag frukost.

Principen är ENKEL dock.

BÖRJA med att utesluta ALL MAT som innehåller socker (läs på innehållsförteckningarna och bli chockad!!!)

STEG2 kan vara att utesluta stärkelse (bröd, potatis, majs, ris och pasta)

STEG2 kan vara att öka på fetthalten REJÄLT. Det är vad de flesta har svårast för, eftersom vi är fettskrämda.

LYCKA TILL och skriv gärna och provocera oss tills Du hittar DIN väg….

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Bra poänger här! Läs, nybörjare!

Margareta
0

Ni som ändå vill ha menyer kan köpa Hemmets veckotidning nr 18, där finns en bra artikel med Dr Annika Dahlqvist och sen två veckomenyer med den kost Annika rekommenderar.

Root
0

Hejsan hejsan

Jag läste boken "Fettskrämd" och nappade givetvis direkt. En diet på fett kan inte annat än passa mej, tänkte jag. Jag har aldrig behövt banta, tycker jag själv i alla fall, trots några kilo övervikt lite varstans och jag har alltid ätit det jag tycker om utan att tänka på kilona. Livet är för kort för att bantas bort :) Men nu skrev ju författaren att man kunde undvika att få diabetes och må bra av den här dieten så jag hoppade på. Supergott, jag älskar gräddsås, bacon och "onyttig" mat. Min sambo och hans arbetskollegor skrattade åt mig och sa att jag skulle bli dålig om jag åt det där och dom tycktes få rätt. Redan andra dagen mådde jag helpyton. Till middag den dagen tog jag snällt en portion makaroner med övriga i familjen och blev bra igen. Måste man "mjukstarta" eller var det något annat som gjorde mig dålig den dagen? Nu äter jag bröd till frukost men forsätter dagen med bacon och ägg, grädde, ost och nötter och än så länge tycks det gå bra.

problembarn
0

Har man aldrig gjort någon sockerrening förut så är det sannolikt att man blir ganska så dålig när sockret (även det som kommer ur pasta, ris och potatis) ska ut ur kroppen. Det är ju gift, så det är en reningsprocess man ska igenom som ger en del starka reaktioner!

Amiechan
0

En del människor får riktigt hemska övergångsbesvär. Kroppen är van att få sin dos socker och blir gnällig när den helt plötsligt inte får det. Den behöver ju ställa om rätt mycket (från enzymer i magsäcken till annat!) för att övergå från att bränna kolhydrater till att bränna fett. Jag tog själv det lugnt med övergången och hade inga större övergångsbesvär. :)

Margareta
0

Första gången hade jag det superjobbigt när jag tog bort socker och föll dit flera gånger och trodde aldrig jag skulle klara att helt avstå. Det var innan jag fattat att ALLA kolhydrater håller suget vid liv. Sen dess tar jag bort alla kolhydrater jag inte tänkt äta samtidigt och äter istället en massa fett (oftast stora mängder ost, jag äter fortfarande lite laktos)

hemul
0

Vad jag läst kan man helt slippa övergångsbesvär om man gör nedtrappningen gradvis (vilket jag var för dum för själv). Jag tror inte att det är fråga om någon rening, utan att kroppen är inställd på glukos och många funktioner är tvungna att gå på lågvarv tills omställningen är klar.

Margareta
0

hemul: I terorin tror jag på det men i praktiken har det aldrig fungerat för mig. Suget blir för stort och jag kan inte motstå det där som jag fortfarande tar "lite av" så det blir ingen nedtrappning dessvärre… men för den som klarar det är det nog det bästa för hjärnan, med minst abstinens.

Ulf-S
0

Jag säger som hemul: Kroppen blir förvirrad och villrådig i början när den inte får sitt vanliga bränsle, innan den ställt om sig på fettförbränning. Det handlar inte om utrensning.

Jag hade minimala besvär vid min omställning, troligtvis eftersom det tog någon månad innan jag hade rensat bort alla onödiga kolhydrater. Jag började med att utesluta spannmål, sedan frukt. 

Har man problem med candida eller sockerberoende kan det nog bli extra kämpigt att skippa sockret eftersom man lätt får sug eller abstinens.

SandraTB
0

Jag tog den hårda vägen mådde urdåligt ett par dagar. Bästa sättet för min del, även lite kolhydrater ger sug och hunger.

Mervi
0

Jag hade tagit bort sockret innan jag började med LCHF och ätit ganska likt GI-kost så övergången gick ganska hyfsad med lite huvudvärk.

zeretki
0

putt

Margareta
0

Glad

problembarn
0

Fast jag tror på utrensning… sockret är ju lite som gift, är man beroende av något så måste man ju rena och motstå abstinens efter giftet… dessutom så sätter sig ju vetemjöl som kladdigt plack i tarmarna vilket det tar tid att rensa ut, och i placket bor ofta diverse bakterier, svampar, parasiter och mögelpåväxt… så tror jag :-)

Margareta
0

Jag tror som du problembarn och det är därför man måste ta sig tiden det tar… och inte vara så otålig.

Anterrabae
0

Jag tror att det är både en rejäl omställnin och en utrensning… Jag hade/har kanske fortfarande socker på nervbanorna.. Det gör ont.. och det sockret tillsammans med allt det andra sockret som sitter på fel ställen måste rensas ut, som det gift det är. Tillsammans med läkemedel och annat äckel..

Sen tror jag även att det är olika på hur vi är funtade… *flinar* De som är riktigt sockerkänsliga och hamnat i missbruk riskerar att få större omställningsproblem och abstinensbesvär en de som klarar socker och kolhydrater utan att få förändringar i hjärnans signalsubstanssystem…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Facklan
0

Jag har nyss hittat hit o läser o funderar o är klart intresserad av metoden … det svåra är att bestämma sig o börja jag är en sånn som inte vill sluta innan jag börjat så jag har börjat så smått slutat med socker o te o kaffe … kommer att försöka hitta ett bra alternativ till "mackor " för det är ju det svåraste …

jag kommer säkert ställa 1000 dumma frågor. min första är detta med ägg finns det rekomendationer påhur många ägg man ska äta eller är detta en gammal myt??

nötter hur är det med det ??

börjar tänka i Lchf banor …

korseett
0

maxantal ägg är en myt. håll dig till eklogiska och ät så många du orkar!

nötter kan du äta men restriktivt. blir mycket kolhydrater

[Karro]
0

Välkommen Facklan!

Inga frågor är dumma frågor och jättebra att du läser massa här för det står huuuuuuur mycket som helst så fortsätt att använda sök funktionen och sök även under gruppen LCHF för nybörjare i menyn till vänster!

Kitty41
0

Mår så himla bra utan en massa tal om att proppa i sig smör, jag äter tills jag är mätt - så är det bara! ;)
Jag lär mig fort, speciellt i samband med matte och språk, jag är smidig (om jag får säga det själv xD), och har MVG i kondition.
Alltså, jag spyr om jag äter mycket fett, jag mår verkligen inte bra! Helt normalviktig och inga konstiga kroppsuppfattningar.
jag <3 kolhydrater :)

greensis
0

#21 Kul för dig att du gillar kolhydrater och tycker att du mår bra på det.Flört

Jag utgår från att du är medveten om att kolhydraterna är i fokus här eftersom vi undviker att äta dem. Dessutom är det ett forum för diskussion om olika varianter av kolhydratreducerad kost, främst LCHF.

Fabricati diem, pvnc!

molana
0

En tråd för nybörjare som jag lyfter fram.Skrattande

clash
0

Hej alla!

Har ätit LCHF i ca 2 månader och mår uunderbaart!!!!! Min IBS har helt försvunnit, inga problem mer med fisar och gasig uppkörd mage! Att dessutom bara få äta av "det goda" gör ju inte saken sämre! Men…igår åt jag VÄLDIGT mycket valnötter, plus att jag hade mer grädde än vanligt i maten, och fy tusan vad jag har varit uppsvullen idag!Skrikandes

Kan verkligen nötterna vara orsaken? För mkt kolisar??!

Margareta
0

Det är många som reagerar så på nötter och mandel - det är rätt mycket kolisar i dem…

clash
0

Nötterna går bort då, helt klart! Det är absolut inte värt att må så pyton….

Tack för snabbt svar!Glad

Emlan
0

Jag har markt att manga här undviker att ata for mkt mjolkprodukter, varfor? Jag ar sa glad for att min mjolk/laktosallergi har forsvunnit och ater gradde, creme fraiche, yoghurt och ost. Det blir cirka en lite gradde, ett halvt kilo ost, en och en halv liter yoghurt och tva deciliter creme fraiche i veckan. Är detta for mkt? Jag kanske borde dra ner lite….?

Jennix
0

#27  Om du mår bra av det och går ner i vikt (om du behöver det) så är det bara att fortsätta. :)

Det är vissa som upplever att dom inte går ner om dom äter mycket mjölkprodukter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

DrAnna
0

#27# +"28" delvis pga kolhydraterna som trots allt finns där…

Jennix
0

#29 Nja, fast jag är inte övertygad om att det är mängden kolhydrater utan snarare laktos som gör att det påverkar. Men jag är ingen expert, det är bara en teori jag har. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Emlan
0

Jag har gatt upp 4 kilo, nu vager jag 61. Jag tror att jag ska dra ner lite pa dem for jag har gatt upp snabbare nu pa slutet, och det kanns som att jag ar lagom nu (171 lang). Men om man ater t.ex. ost, finns det mkt laktos kvar i den? Jag trodde att det forsvann mkt i processen. Jag ater jordgubbar med gradde, det ar den enda frukten jag ater……… tva-tre ganger i veckan. Jag antar att detta kan fa mig att ga upp en hel del om jag fortsatter.

linnestaden
0

Idag var min första dag med LCHF! Har ett enormt sötbegär. Har tidigare kunnat äta kakor osv till frukost. Så detta ska bli spännande o se hur jag kommer må första veckan. Har redan idag känt mig grinig o lättirriterad… Men jag klarade av min första dag i alla fall :-)

En fråga… Dessa Finn Crisp, jag har ätit 5 st sådana i dag. Är det ok? Jag vill äta så lite kolhydrater som möjligt.

Ser detta ok ut eller ska jag lägga till eller ta bort nåt? Vill gå ner i vikt… har jag ätit för mycket idag?

Frukost:
Fil
Kaffe
2 finn crisp med bregott och ost 31%

Lunch:
Kycklingfile
Broccoli/blomkål/morötters wok
Stekt i smör
Blandade allt i lite grädde o cremefraiche

Mellanmål:
1 finn crisp med bregott o ost

Middag:
Kassler
Sparris o rödlök
Stekt i smör
Hollandaisås

Kvällsmat:
2 finn crisp med bregott o ost

beautifulthing
0

Idag börjar jag om, har gått och småätit hela veckan på smör, nötter och mängder av ost. Men nu ska de bli skärpning! Nu ska jag bara äta när magen vill ha mat för att den är hungrig -inte för att tillfredsställa hjärnan.

Men jag tycker de blev lite för lite mat kanske?

8.00-Powerwalk 1h + handla frukost

10.00- Frukost på 1 kokt ägg, två tjocka 1dm korvar (0,5K.H), 1 klick majonnäs, några svarta oliver och 6 skivor gurka. 2 koppar kaffe med 1 skvätt grädde

17.30-Lunch/Middag på 1 tjock 1dm korv i bitar stekt med tre skivor zucchini och 1 champion i mycket smör. Kokospannkaka på 1 ägg, lite vatten och ca 13g kokos stekt i smör med ca 1dl (vispad) grädde.

1 kopp kaffe med en skvätt grädde

Ja, och mängder med vatten… :)

Soderbona
0

#32 Jag är också lite nyfiken på det här med Finn Crisp. Jag kan spontant känna att 5 st är lite mycket under en dag, jag har mer sett det som en utväg när smörgås-suget blir för stort, inte som ett substitut för bröd.

Dr Dahlqvist säger:

"tex innehåller en skiva Finn crisp,  flatbröd eller Wasa fiber plus under 5 gram kolhydrater. En halv sådan, med rikligt med smör och ost på, motsvarar en rejäl vanlig smörgås i mättnads- och näringseffekt, men ger bara 2-3 g kolhydrater."

Vad säger ni andra?

Denna kommentar har tagits bort.
greensis
0

#34 Spontant är 5 hela FinnCrisp "lite mycket" - eftersom det är 5g/skiva, är du raskt uppe i 25g per dag bara på det.

Jag är rätt liberal när det gäller kolhydratintaget, men äter inte spannmål, och det skulle raskt bli för mycket till och med för  mig med både bröd, mejeriprodukter och grönsaker. Den där lunchwoken lät god, dock. Och sparris, mmm…

Det Dr Annika pratar om är en halv FC…

Fabricati diem, pvnc!

Soderbona
0

Jo, jag vet. Jag svarade mer på #32 som åt 5 st idag. Jag ville visa på att Annika rekommenderat just en halv, och inte fem… Själv äter jag bara FC när jag är riktigt sugen på en smörgås! I övrigt försöker jag undvika det, dels för kolhydraterna och dels för att inte trigga suget efter mackor.

Räcka ut tungan

Soderbona
0

Spontant skulle jag nog säga att det är lite för lite ja… Du blev inte hungrig eller sugen däremellan? Eller nu på kvällen? Det bästa är om du kan äta på regelbundna tider, och mellanmål där emellan skulle jag säga.

linnestaden
0

Ok, ska skippa dem där finn crispen då… Vill hålla så lågt med kolhydrater som jag kan…

Till frukost i morse blev det Kaffe, äggomelett på grädde, smör o lite cremefraiche istället.

Får leta upp nåt annat bra mellanmål till em o kvällsmål för där kommer jag få rejält sockersug annars om jag inte äter nåt då…

Soderbona
0

# 39

Tycker du om ost? En skiva Brie till mellanmål är inte helt fel! Mums, tycker jag. Eller varför inte ett kokt ägg (ekologiskt), en skål med yoghurt (naturell 3 %) med lite keso i?  

Din omelett låter bra! Det är jättegott med smörstekta champinjoner till… eller att strö över lite mozzarella.

Lycka till!

gesetz
0

Jag började lite med LCHF för tre dagar sedan, igår var det hemskt! Jag var sugen på saker hela tiden, vet inte om jag ätit för lite under dagen eller om det är så i början när man tar bort kolhydraterna ? Fundersam

linnestaden
0

# 40

Ja ost är gott! Tack för tipset :-)

Emlan
0

Nr 41, när jag borjade med LCHF var de tvá första dagarna värst, jag hade ont i hela kroppen. Jag tror att jag át för lite fett i borjan, ät mkt smör! Lycka till!

Siggen
0

Jag känner en person som har gått ner 26 kg från Augusti 07 - Mars 08 :) Nu ger hon mkt tips till personer om LCHF, och många vänner har börjat med det :)

Mvh Sigrid

[Karro]
0

Min familj har gått ner över 50 kg ihop Oskyldig

kitt56
0

Har nu ätit max 12 gr kolhydrater per dag i en vecka, det gårbra, socker slutade jag med tidigare, jag undrar min mage har typ fått frispel. Är lös och måste rusa på toaletten. Är det vanligt så här i början eller…….  Jag vill ju gärna fortsätta, jag har nämligen fibromyalgi och hoppas på en förbättring med värken.Förvånad

Tilda-T
0

Kan vara ett symtom på att du äter för mycket fett, min mage får frispel om jag trycker i mig för stora mängder fett!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

egalia
0

Hej alla!

Jag blev medlem här på sajten idag och började även med LCHF idag. *S*

Jag har ätit enligt alla konstens regler och känner mig inte ett dugg sötsugen, vilket nog är första gången i världshistorien. *S*

Däremot mår jag illa!! Rapar ideligen och mår liksom tjyvens, dock utan att kräkas. Kan jag ha tagit i för mkt med fettet tro? Sen är jag yr åxå, vilket jag antar beror på att mitt blodsocker är så känsligt och att det nu är lägre än det brukar vara, men det kan jag stå ut med.

Eremitha
0

Ja, #48, yrseln beror säkert på att kroppen inte fått kolhydraterna=sockret som den är van vid. Det tar ett tag för systemet att ställa om.

Illamående är det också en del som känner av i början. Det kan säkert ha flera förklaringar. Om du började med en "rivstart" är det kanske inte så konstigt. Hur mycket fett man ska äta är individuellt, men ett riktmärke är ju att kosten ska innehålla runt 70 E% fett, huvudsakligen mättat, animaliskt.

Fair Winds and Following Seas!

Liss
0

Jag måste bara fråga en liten sak:)
Foldern på startsidan, där de står precis vad man får äta och vad man inte får äta. Den stämmer överlag eller? Alltså om jag följer det och inte äter de jag inte får äta så är jag på rätt väg?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Mervi
0

Ja, så är det. Det är rekommendationer och om du äter så så är det på rätt väg. Lycka till!

[Karro]
0

Sen går det ju självklart att testa sig fram själv :-) Lycka till!

Liss
0

Tack så mycket för svar:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

magma
0

Jag skulle vilja tillägga att om man har t.ex IBS så kan man i större grad än annars behöva prova sig fram, speciellt bland vilka grönsaker och bär man kan/inte kan äta- eftersom det är olika mellan olika IBS-magar vad som går bra eller inte går bra. Där kanske det inte enbart fungerar att kolla på kolhydratinnehållet, utan man kan även behöva ha lite koll på typen av kolhydrater och även fibrer.

Margareta
0

Karro - vi har gått ner mer än 50 - det var 50 redan innan Du började…

Ankah
0

Hur är det med morötter egentligen? Jag försöker utesluta kolhydrater utan att göra mitt liv alltför invecklat, dvs det är väldigt skönt att någon gång i veckan kunna äta lunch restaurangen på jobbet. Där finns allti råkost, så då kan man ju helt utan problem ersätta potatisen med rivna morötter och sallad. Jag är medveten om att dessa växter också innehåller kolhydrater, men har en känsla av att det är färre och att är mindre tillgängliga för kroppen. Ligger det något i det eller är jag helt ute och cyklar? I övrigt har jag helt och hållet sagt sayonara till bröd, pasta, pajdeg, socker, ris, potatis osv. och lever riktigt flådigt! (Tur att man ÄLSKAR ost!)

Flobi
1

Hejsan!

Både min man och jag har börjat med det här sättet att leva. Han är diabetiker och mår mycket bättre på den här kosten. Efter nio dagar har han slutat äta både metformin och glibenklamid. Hans socker ligger mellan fyra och sex beroende på hur han äter. Själv har jag mått pyton varenda dag sedan vi började. Har alltid mått illa av att äta mycket fett. Jag älskar frukt och vet inte hur jag ska kunna vara utan den. Dock har matlusten försvunnit och suget efter sött är borta. Men, jag mår illa, svettas, får hjärtklappning, känner mig svag och yr. Hur länge kommer detta att sitta i? Är det någon mer som mår lika dåligt och hur har ni upplevt den första tiden?

molana
0

# 57.  Välkommen hit!  Om du börjar i en egen tråd så blir det många fler som kan svara just på dina funderingar.  Skrattande

Kramar!

Flobi
0

Hej Molana och tusen tack för dina gulliga rader. Ska försöka börja en egen tråd och se om jag får något napp.

Kramar tillbaka från Flobi Skrattande

parise
0

en dl säger ät mycket smör ja men hur mycket 50 gram eller 100 om dagen?

Facklan
0

Jag har haft semester .. o där gick det tyvär åt skogen men jag har börjat igen o det känns bra .., jag har lite kass fantasi men jag ska jobba på det !

Det är super skönt att ha detta forum att läsa i o att kunna fråga alla frågor utan att behöva läster man får man reda på det mesta man undrar över !!

Jag har ikväll bjudit kompisar på mat vi åt följande !

* räkor , Lax fenor, en hemma gjort Aioli (2 äggulor lite vita, olja, salt, citron, persilja o knappt ½ vitlöksklyfta ), en gräddfils sås med riven X-tra stark Prästost, rom , innlagda vitlökar o inlaggda chilli med Philadelfia…

Det var gott o jag kände inte att jag behövder en massa efterrätt .. kaffe jag men det är ju sent o alla har vatt uppe tidigt ..

Jag vill äta såhär .. det är bara så annorlunda för mig men jag känner att det kommer göra mig gott !

celeste
0

Första dagen med LHCF lagat middag och undrar om nån vill ge mig feedback så jag inte missuppfattat, har gått på herbalife nu i 3-4 mån och "lyckades" gå ner max 3 kg på det….hopplöst…så antingen har min kropp fått nåt fel pga att man alltid ätit lightprodukter osv… men iaf…min middag bestod av kycklingfile som jag kryddade och körde i ugnen, sedan kokade jag ihop den med grädde och bla curry. Wok grönsaker (öven de i ugn) lätt förvälld blomkål som jag sen la lite ost på som smälte.

Är den kosten bra eller nån som kan rekommendera nåt annat?

Tack på förhand, kan man gå ner massor på denna kost typ 40kg? Har ni haft svårt att lösa när man tex äter borta det där med att undvika bröd och tex potatis??

MimLan
0

#62 Eftersom det är du som för maten till din mun så är det enkelt att undvika bröd och potatis genom att inte stoppa sånt i munnen. Säg till vad du vill ha/inte vill ha. Det är inte så krångligt som du tror, det lär du märka efter ett tag på LCHF när du märker hur trevligt det är att vara mätt länge och slippa blodsocker-jojo stup i kvarten.

Maten låter bra. Det handlar trots allt bara om att ta någon proteinkälla och komplettera med något fett och lite ovanjordsgrönsaker. Titta bland de blå rubrikerna i nedre vänsterspalten och bläddra runt i "Mat - Jag vill ha måltidstips". Där finns flera trådar där vi skrivit vad vi ätit om dagarna.

Margareta
0

Det låter bra celeste!

Vi har en medlem som gått ner 60kg så 40 låter inte orimligt.

Zepp
0

Om du verkligen har 40 kilos övervikt är sanolikheten stor att du skall gå ner på denna kostmodellen!

De flesta med så pass övevikt har ofta i hög grad någon form av insulinresistens!

"Metabolt syndrom (Reavens syndrom X, insulinresistenssyndrom) är samlingsnamnet för ett antal faktorer som ökar risken för insjuknande i hjärt-kärlsjukdom. Riskfaktorerna verkar INTE synergistiskt, det vill säga, risken för hjärtkärlsjukdom är lika med summan av syndromets komponenter.

Det finns flera definitioner av det metabola syndromet. International Diabetes Federation väljer följande definition:

• Bukfetma, plus minst två av följande:
    • Förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet
    • Låg andel HDL-kolesterol i blodet
    • Högt blodtryck
    • Nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2

Bra behandling mot det metabola syndromet är att sluta röka, motion och god kosthållning.

Ett flertal kvinnor som lider av PCOS, en hormonell obalans, lider också av ett metabolt syndrom.

En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av minskad mängd kolhydrater i kosten.[1][2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet. Exempel på sådana kostmodeller är Atkins eller LCHF."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulinresistenssyndrom

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jobi55
0

Ligger runt 3-4 gram kolhydrater per dag nu sista veckan och har nu sen igår haft huvudvärk molande kan det va att jag dragit ner rejält på kollisarna som påverkar

Zepp
0

Övergångsbesvär

[

](Read.aspx?MessageId=35908c75-cce1-4495-b2ea-25663d7343b5)

celeste
0

Hur många mål bör man äta per dag? eller mängd av nåt man bör komma upp i ? Brukar snarare äta för lite per dag än för mycket och därmed oregelbundet :(

mikaelj
0

Ät när du är hungrig, sluta äta när du inte är hungrig längre. Vänta tills du är hungrig igen nästa gång, repetera.

celeste
0

haha jo så kan man ju sei det med, jaja när man vill ha "godis" då vad kan man äta då…såg att popcorn absolut inte gick för sig… :( cashewnötter är ju fett men kanske massor med kolhydrater..nåt tips?

Zepp
0

Flässvålar e jättegott!

http://www.lyka-snacks.dk/flasksvalar.htm

Lijejo
0

Hej på er alla!

Är nyfrälst LCHF are eller ja, har faktiskt försökt förut, men inbillar mig att min "lilla" mage är beroende av poatis och bröd, höll på att spränga skallen på toa. Gör nu ett nytt försök och nu ska jag verkligen. Idag är första dagen och som ett brev på posten har jag huvudvärk idag. Kul att jag upptäckte den här saiten, jag kommer förmodligen att ställa massa konstiga och dumma frågor till er som kan det här. Förresten har någon tips om vad man kan äta riktigt mycket av, jag vill äta stora volymer. Ni ser nu kom den första. Kram Kram

mikaelj
0

Lijejo,

Mer fett i maten! Kokosfett! Smör! Grädde! Sedan kan du prova med magnesiumtillskott om det inte hjälper.

Stora volymer isbergssallad kan du äta.  Du kan försöka äta stora volymer grädde, men risken är att du blir mätt. :-)

Lijejo
0

Tack för svaret och tipsen.

Men kokosfett hur använder man det. Till ischoklad är ju inte aktuellt längre.Obestämd

celeste
0

Undrar en sak igen =) köttfärs kan man äta?? tex om man gör en tacotallrik…. utan chips eller tortilla då. Men majs ska man undvika eller kan man äta det lite? Hållt på ca 1 v men blir att man äter kycklingfile' varje dag…blir ju lite småtråkigt i längden, än så länge har jag ju kunnat variera det men inte för att gå ner ca 40 kg haha Gärna lite tips vad ni äter….Tack på förhand

elin83
0

Observera att den "vanliga" taco kryddan som man köper är mycket kollisar i. Vill du vara på den säkra sidan så krydda självFlört

DuenD
0

ja idag drar det igång. mamma har tjatat en längre tid så nu har jag bestämt mig….har mått lite illa under dagen, men man får väl ge det lite tid, i guess……

kan man klara sig på 2 måltid om dagen? jg åt frukost vid 10 tiden ( hade sovmorgon) och har fortfaeande inte blivit hungrig….om jag äter lite kött och ägg om någon timma (17:30)  och sen lite ost bara innan jag gåroch läger mig känns det bra, men är det sunt att äta så få gånger om dan? har varit viktväktare och får ångest bara jag tänker på att tvinga i mig mat bara för att…..

wish me luck:)!

nr-9
0

#77 Om du är mätt och nöjd finns det ingen anledning att äta oftare. Personligen trivs jag med att äta 2 mål och 2 mindre mål (typ knapra ost och salami).

good luck!

hallblom
0

Har ätit enligt LCHF-metoden i över två månader nu, haft marginella övergångsbesvär och mår prima, MEN går icke ner ett dugg i vikt. Min dagliga meny är mycket lik den i exemplet, och eftersom jag inte är särskilt matintresserad äter jag i stort sett efter samma koncept varje dag. Tränar tre gånger i veckan och dricker ca 1,5 l vatten/dag, utom på helgerna, då glömmer jag dricka.

Har funderat på om kaffet är "boven" (2-3 koppar brygg eller 2 dubbla espresso med grädde per dag), om det handlar om keson, som jag gärna äter till middag och ibland som frukost med fet youghurt till eller om det helt enkelt bara är så att jag inte längre kan gå ner i vikt. Jag är inte jätteöverviktig men har ca 10 kg för mycket, och det går illa åt knä och höfter att släpa på den extra barlasten. Plus att jag inte alls gillar mig själv med 10 kilo fläskdaller för mycket.

Har läst om de olika typer som har svårt att gå ner i vikt men vet inte vilken jag skulle räknas till. Jag har bantat två gånger tidigare i mitt liv men den senaste gången var för 6 år sedan. Påverkar det fortfarande? Var kan jag lära mig mer så att jag inte fortsätter göra fel?

depp-majja
0

Är alldeles färsk här. Googlade egentligen efter en bra ögongel mot påsar under ögonen och fick napp av folk på den här sajten. Eftersom jag har kostbehandlad diabetes så tänker jag våga mig på att "gå över" till den här kosten…Det skall bli spännande…Flört

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.